Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?
Anonym (barnmorska) skrev 2013-10-19 10:11:52 följande:
Ja snitt är absolut ganska riskfritt och inget att oroa sig för men komplikationerna är större än vid vaginal förlossning, det är fakta! Om man är rädd för smärtan så är det inte smärtfritt med snitt heller, man får kateter i urinblåsan, bedövning i ryggen, dropp förstås mm. Man har mer ont efteråt och har ett operationssår på magen, det är svårare att amma och sköta bebisen, du får inte lyfta på flera veckor efteråt mm.
Det spelar absolut ingen roll att det är fem år sen du födde barn, andra gången är ändå mycket enklare och snabbare. Det är vanligt med lång "latensfas" med första barnet dvs då man inte kan erbjuda så mycket i smärtlindringsväg, öppningsskedet tar längre tid liksom krystfasen (kan normalt ta 1-2 timmar med första barnet). Jag tycker absolut att du ska våga att prova en vaginal förlossning, be om att få en tidig EDA om du är rädd för smärtan. Oftast får man ingen bristning i underlivet, eller en mycket liten sådan med andra barnet. Jag tycker att det är en annan sak om man vart med om ett sexuellt övergrepp, då kan det vara svårt att klara en vaginal förlossning men att göra snitt för att det är enklare och mer smärtfritt det är helt fel. Jag arbetar på en förlossningsklinik i Mellansverige, vi har ca 2000 förlossningar per år.