Anonym (rädd) skrev 2013-11-12 20:30:54 följande:
Jag har fått tiden via aurora, har gått där en gång.
Inget speciellt hände väl egentligen under min förlossning mer än att den var väldigt långdragen och jag hade redan då under den graviditeten blivit nekad ks pga förlossningsrädsla och födde alltså då vaginalt mot min vilja.
Vilket län tillhör du?
Hon körde på argumenten att det är bättre för bebisen med vaginal förlossning än med ks. jag kom otroligt påläst, med för och nackdelar med både vaginalt och ks, samt berättade exakt hur jag mår dagligen över detta med att våndas över huruvida det blir ett ks eller inte. samt att jag inte lämnade något som helst spelrum över till att ens övertala mig till att gå igenom en vaginal förlossning igen, sa att jag har bestämt mig och att jag inte kommer att ångra mig.
hon sa bara att "hon inte kunde boka in något datum för snitt" (ja eller hur, varför skulle hon inte?) och att hon skulle skicka ärendet vidare på snittkonferens, troligtvis INTE nu på tors, utan nästa... allt för att man ska få vänta ytterligare och drömma fler mardrömmar....
detta är så förnedrande så det finns inte. att jag, en vuxen människa ska behöva sitta och kandidera mig att få ett snitt. vilka är värdiga? det är min kropp..
och detta snack som alla skriver överallt om att "ingen kan neka dig ett snitt, bara man är bestämd så kan de inget göra". det stämmer ju verkligen inte. jag har nu blivit nekad snitt ytterligare en gång, och jag ser ingen som helst utväg på detta i dagsläget.
istället för att gå och längta efter sin bebis, njuta av sin graviditet, så går jag här och önskar att jag vore ogravid, och det känns rent ut sagt för jävligt.
Inte för att det kanske får dig att må särskilt mycket bättre kan jag berätta att vid vissa landsting/sjukhus (som är restriktiva med snitt) har man infört att ingen annan än överläkaren får bevilja humanitära kejsarsnitt om inte "synnerligen särskilda orsaker föreligger". Alla andra beslut måste antigen tas direkt av överläkaren eller under en sk "snittkonferens". Och läkaren du träffade hade kunnat sagt blankt nej, men i och med att denne inte gjorde det kan det tyda på att det inte heller är ett slutligt nej. Tyvärr kan det också handla om att läkaren vill ha stöd i sitt nej- beslut som "uppbackning" och/eller för att du inte skall kunna söka annan läkare på samma sjukhus (då fallet redan varit uppe i snittknommiteen). Snittkonferenser i sig kan enligt en av mina bekanta som tidigare jobbat inom sjukvården även höra samman med ekonomi (även om man aldrig kommer erkänna det öppet som grundorsak) dvs man prioriterar de man bedömer har "starkast skäl" (samma som vid organstransplantation).
Förstår fullt ut hur förnedrande hela processen är!

Den kan bli fruktansvärt respektlös med en massa pekpinnar. Själv fick jag förnedrat lyssna på hur fel jag hade som ens kunde associera eventuella förlossningsskador med de underlivsskador jag fick p gr av våldtäkterna (som bl a gav mig inkontinens i åratal) för då skulle glädjen över mitt barn ta över allt, hur vackert och underbart det är att få uppleva en förlossning dvs det fanns inget traumatiskt i det, hur "urkvinnan" i mig skulle komma fram när jag låg och krystade etc. Jag var inte ens så förnedrad i rättegångssalen.
Men gör inte som jag, ge upp (nu är du förvisso i en helt annan situation än jag var) för det går att få humanitära KS, men kanske inte på det sätt man tänkt sig. Tyvärr får man nog vara beredd på att söka till andra sjukhus och/eller ev annat landsting. Det är vad jag börjat luska och försöka ta tag i nu.