• Hallodar

Får man ersättning om ett barn tagit sönder någons kläder på dagis?

Ett barn på på dagis har slitit sönder min sons "fothäll" på hans utebyxor när han skulle klä på sig, fröknarna skulle prata med barnet när jag dagen efter berättade om händelsen.

Men får man inte någon ersättning för det?

• Svar på tråden Får man ersättning om ett barn tagit sönder någons kläder på dagis?
  • jashrinah

du kanske kan kolla på dagis om det är någon som har symaskin hemma som kan laga =) 

• RöttÄrSött

En fothälla som gått sönder av att man drog i den var med all säkerhet på väg att nötas ut! Det är ju en förbrukningsvara på utebyxor! Därför köper man en bra variant där man kan byta ut dem... Polarn och Pyret delar ut gratis hällor som passat deras byxor men de går också att köpa på metervara.

• Punkster

Om du ska kräva ersättning av någon så är det ju det andra barnets föräldrar, inte förskolan. 

• Sevillana

Aldrig fatta poängen med fothällor...

Ring ditt försäkringsbolag, förgyll deras dag! :)

• spökplumpen

S

En blå giraff skrev 2013-10-05 10:57:41 följande:
    Nej jag tycker man får vänta sig att kläder kan gå sönder om barnet är på dagis. Oavsett om det beror på att ett annat barn haft sönder eller om det är en olycka. Naturligtvis ska inte dagis stå för det, helt fel att lägga skattepengar på. Om man är väldigt rädd om kläderna så man blir mycket upprörd över en olycka är det bäst att barnet inte har dem på dagis tycker jag.

Ska man bli så upprörd över en sån fullkomlig struntsak känns det som att det är barnet som inte ska vara på dagis, kan jag tycka, och inte kläderna. Bättre att sitta isolerad i en bubbla utan kläder och leksaker så att inget råkar gå sönder... Stackars barn....
  • Linastrumpan

En fothälla känns lite tveksamt att få ersättning för. De slits ju ofta sönder ändå. Jag har fått ersättning en gång från förskolan när min dotter och hennes kompis (de var 3år) hade suttit under ett bord och klippt sönder varandras tröjor. Men anledningen var att personalen brustit både i rutiner (ingen fick använda saxar på egen hand, de var oåtkomliga för barnen) och kontroll eftersom personalen hade lämnat saxarna framme och sen inte kollat vart de tog vägen förrän ca 15min senare när kläderna var trasor. Chefen erbjöd sig själv att betala.

• Tant Gräddelin

"Hej! Ditt barn hade igår sönder fothällan på mitt barns utebyxor. Så nu vill jag ha ersättning för den. Har du en tjuga lös, eller?!"

• Superba Supernovan

Hoppas du skojar. Köp ett nytt gummiband på Ica, kostar typ 20kr. Kan ju vara idé att lära sig byta dessa eftersom det kommer gå sönder ungefär 100 stycken innan ditt barn blivit stor.

Svar på tråden Får man ersättning om ett barn tagit sönder någons kläder på dagis?