Inlägg från: Lejonmamman01 |Visa alla inlägg
  • Lejonmamman01

Livmodercancer ?

Jag antar att du menar livmoderhalscancer, och inte livmodercancer - som är något helt annat..?

• Lejonmamman01
    Miley skrev 2013-10-09 15:59:15 följande:

Jaha, men det ser man alltså inte med vanliga cellprov. Det är UL som gäller för att kolla vägg och sånt på livmodern. Även skrapning inuti livmodern för att kolla cellerna där. Det är väldigt ovanligt under 40, så du är ju precis på gränsen. Det är inte så där jättevanligt ändå, mest kvinnor över sextio som får det. Du kan ju ha myomer som har symptom som liknar cancer, vilket kan ge blödningar. Det är mycket, mycket vanligare.

Håller med här. Dessutom är livmodercancer lite tvärtom emot livmoderhalscancer: det drabbar oftast äldre, barnlösa kvinnor som haft en eller ingen sexualpartner - därav skämtnamnet "dygdens lön" på sjukdomen. Medan livmoderhalscancer oftast drabbar kvinnor i yngre medelåldern, som sexdebuterat tidigt och haft fler partners än genomsnittet.
  • Lejonmamman01
    elonpelon skrev 2013-10-11 15:49:07 följande:
    Livmoderhalscancer stämmer inte alls på mig, anledningen till att jag får och kan få cellförändringar, är att jag äter läkemedel som sätter ner immunförsvaret och kan ge cancer i olika former, inte bara i underlivet. Har ännu inte fått svaret, så jag återkommer när jag fått det. Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan :)

Jaha, ja då var det en annan sak. Hoppas det går bra nudå!
Svar på tråden Livmodercancer ?