• elonpelon

Livmodercancer ?

Hej !
    Någon här som har haft eller har livmodercancer ? Jag har tagit prov på livmodern i veckan som gick, då jag blöder konstigt. Är 41 år och har haft blödningar nu sedan i början av sommaren. Kommer mest som levrade klumpar och så har jag haft konstant mensvärk. Man upptäckte, att jag hade cellförändringar på livmodertappen och gjorde en konisering, så de förändringarna är äntligen borta. Efter det har det dock betett sig konstigt och man har nu även hittat en cysta, men det ger inte dessa symtom säger min gynläkare och har nu alltså tagit prov på livmodern. Hoppas att någon kan berätta hur det var för er vid en sådan diagnos. Hoppas att jag inte har någon cancer, men jag vill ändå kolla med andra hur ni hade det/har det ?
    /elonpelon  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-05 18:46
    p.s Om ni vill vara anonyma, så maila mig direkt i så fall på carfors@ymail.nu

• Svar på tråden Livmodercancer ?
  • tooschoolforcool

Hur länge sen var det du gjorde ditt senaste cellprov och har du gått regelbundet i alla år? Har du det är det rätt osannolikt att det gått så långt som till cancer, regelbundna cellprov är ytterst pålitliga att upptäcka förändringar tidigt. Innan det blir cancer, som nästan jämt tar lång tid, typ tio år, att utveckla. Däremot kan det ju vara just cellförändringar som lätt tas bort, du får gå på tätare kontroll ett par år efter. Och det är inte cancer och behöver inte heller utvecklas till det även om det inte behandlas. Men just för att det finns en god chans att det gör det, så tas de så klart bort. Tycker inte du ska oroa dig innan du vet med säkerhet vad det är frågan om. Det behöver ju inte ens ha nåt med livmodertappen att göra heller.

elonpelon skrev 2013-10-05 21:49:19 följande:
    Ingen som har varit med om detta ? Har jag lagt min fråga fel ?

• elonpelon

Jag går regelbundet 1 gång/år och tar cytologprov pga läkemedel som på lång sikt kan ge cellförändringar. Tog två cytologprov som visade cellförändringar, man gjorde i maj i år en konisering med laser. på efterkontrollen var cellförändringarna borta, men hela tiden har jag haft mensvärk och konstiga blödningar, så det var gynläkaren som ville ta prov på själva livmodern, så inget konstigt är där. Har ännu inte fått svar på provet. Cystan ska bort, men gynläkaren tror inte att cystan orsakar mina symtom. Ville bara höra hur det har tett sig för andra med cancer !!

• Lejonmamman01

Jag antar att du menar livmoderhalscancer, och inte livmodercancer - som är något helt annat..?

• elonpelon

Lejonmamman....nej, jag menar livmodercancer, då man har tagit prov på livmodern

• Miley
    elonpelon skrev 2013-10-09 11:42:00 följande:
    Lejonmamman....nej, jag menar livmodercancer, då man har tagit prov på livmodern

Jaha, men det ser man alltså inte med vanliga cellprov. Det är UL som gäller för att kolla vägg och sånt på livmodern. Även skrapning inuti livmodern för att kolla cellerna där. Det är väldigt ovanligt under 40, så du är ju precis på gränsen. Det är inte så där jättevanligt ändå, mest kvinnor över sextio som får det. Du kan ju ha myomer som har symptom som liknar cancer, vilket kan ge blödningar. Det är mycket, mycket vanligare.
  • Lejonmamman01
    Miley skrev 2013-10-09 15:59:15 följande:

Jaha, men det ser man alltså inte med vanliga cellprov. Det är UL som gäller för att kolla vägg och sånt på livmodern. Även skrapning inuti livmodern för att kolla cellerna där. Det är väldigt ovanligt under 40, så du är ju precis på gränsen. Det är inte så där jättevanligt ändå, mest kvinnor över sextio som får det. Du kan ju ha myomer som har symptom som liknar cancer, vilket kan ge blödningar. Det är mycket, mycket vanligare.

Håller med här. Dessutom är livmodercancer lite tvärtom emot livmoderhalscancer: det drabbar oftast äldre, barnlösa kvinnor som haft en eller ingen sexualpartner - därav skämtnamnet "dygdens lön" på sjukdomen. Medan livmoderhalscancer oftast drabbar kvinnor i yngre medelåldern, som sexdebuterat tidigt och haft fler partners än genomsnittet.
  • elonpelon

Livmoderhalscancer stämmer inte alls på mig, anledningen till att jag får och kan få cellförändringar, är att jag äter läkemedel som sätter ner immunförsvaret och kan ge cancer i olika former, inte bara i underlivet. Har ännu inte fått svaret, så jag återkommer när jag fått det. Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan :)

• Lejonmamman01
    elonpelon skrev 2013-10-11 15:49:07 följande:
    Livmoderhalscancer stämmer inte alls på mig, anledningen till att jag får och kan få cellförändringar, är att jag äter läkemedel som sätter ner immunförsvaret och kan ge cancer i olika former, inte bara i underlivet. Har ännu inte fått svaret, så jag återkommer när jag fått det. Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan :)

Jaha, ja då var det en annan sak. Hoppas det går bra nudå!
  • elonpelon

Imorgon är det två veckor sedan provet togs och ännu inget svar. Någon som vet på ett ungefär ?

• Ulri

Hej elonpelon,

Jag förlorade min dotter i vecka 21 och efter har jag gjort massor av undersökningar. Dels hittade de en polyp i livmodern som opererades bort. Samtidigt sa skrapade de bort en del av endometriet i livmodern för att analysera och det visade pa väldigt svara cellförändringar. Jag antar att det är detta som din läkare ville kolla efter da blödningar kan vara ett tecken pa detta. Jag är bara 31 sa min läkare förstar inte varför jag har fatt detta nu, speciellt som jag precis varit gravid. Min läkare sa att om jag varit 55 och utan barnönskan sa hade de opererat bort min livmoder, men det finns även konservativa terapier. Jag blir nu behandlat med 160mg progesteron i tre manader (da detta normalt uppkommer fran för mkt östrogen, därav vanligare precis innan klimakteriet) och sen ska det tas prov igen för att se om förändringarna är borta. Annars kan man ocksa sätta in en hormonspiral som verkar lokalt.
    Det finns olika grader av de här förändringarna, men tyvärr har jag de mest allvarliga. Som tur är sa fungerar den här homronterapin väldigt ofta sa om de skulle hitta nagot hos dig sa finns det alternativ. Och om det är ett annat stadie av förändringar än de jag har sa brukar de kunna ga bort av sig själva men ska övervakas med prov varje halvar eller sa.
    Jag hoppas inte mitt inlägg oroade dig, jag vet bara hur lite information det finns pa svenska om detta och vill att du ska veta att man kan behandla det pa olika sätt. Pa engelska heter det som jag har complex endometrial hyperplasia with atypia.

Har du hört nagot annu?

Kram       

• Ulri

och förresten, de här förändringarna betyder INTE att man har cancer. Bara de jag har innebär ganska stor ökad risk för att det blir det om det inte behandlas.

• elonpelon

Ulri...tack för att du ville berätta, det var bra gjort av dig.

Har fått svar som jag har glömt att skriva här. Det visade inte på några konstigheter. Jag ska ändå göra en titthålsoperation nu på tisdag 12/11 och ta bort en cysta som jag har väldigt ont av, men man kommer även att undersöka livmodern på ett helt annat sätt när jag sover än i vaket tillstånd och de har frågat mig om de får ta bort livmodern, ifall det ser konstigt ut under operationens gång. Jag har sagt att de givetvis får göra det. Det som är jobbigt är att inte veta hur mycket man har kvar där nere i magen när man vaknar 

• elonpelon

Hej !
    har nu opererats och man tog enbart bort cystan och en bit av äggstocken, detta är skickat för analys av patologen. Cystan såg inte konstig ut, men man har skickat den ändå för att se, så det inte finns något avvikande. Däremot såg man att jag har endometrios :(
    Har nu fått bölrja med Provera p-piller och ska äta dem ett bra tag. De ska minska blödningarna, vilket de har gjort...yippiiieee !! Och ta bort en del av värken, men ännu har jag ont efter en vecka. Är väl bara att avvakta.

Svar på tråden Livmodercancer ?