• Ulri

Livmodercancer ?

Hej elonpelon,

Jag förlorade min dotter i vecka 21 och efter har jag gjort massor av undersökningar. Dels hittade de en polyp i livmodern som opererades bort. Samtidigt sa skrapade de bort en del av endometriet i livmodern för att analysera och det visade pa väldigt svara cellförändringar. Jag antar att det är detta som din läkare ville kolla efter da blödningar kan vara ett tecken pa detta. Jag är bara 31 sa min läkare förstar inte varför jag har fatt detta nu, speciellt som jag precis varit gravid. Min läkare sa att om jag varit 55 och utan barnönskan sa hade de opererat bort min livmoder, men det finns även konservativa terapier. Jag blir nu behandlat med 160mg progesteron i tre manader (da detta normalt uppkommer fran för mkt östrogen, därav vanligare precis innan klimakteriet) och sen ska det tas prov igen för att se om förändringarna är borta. Annars kan man ocksa sätta in en hormonspiral som verkar lokalt.
    Det finns olika grader av de här förändringarna, men tyvärr har jag de mest allvarliga. Som tur är sa fungerar den här homronterapin väldigt ofta sa om de skulle hitta nagot hos dig sa finns det alternativ. Och om det är ett annat stadie av förändringar än de jag har sa brukar de kunna ga bort av sig själva men ska övervakas med prov varje halvar eller sa.
    Jag hoppas inte mitt inlägg oroade dig, jag vet bara hur lite information det finns pa svenska om detta och vill att du ska veta att man kan behandla det pa olika sätt. Pa engelska heter det som jag har complex endometrial hyperplasia with atypia.

Har du hört nagot annu?

Kram       

• Ulri

och förresten, de här förändringarna betyder INTE att man har cancer. Bara de jag har innebär ganska stor ökad risk för att det blir det om det inte behandlas.

Svar på tråden Livmodercancer ?