Inlägg från: Anonym (Insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Insatt)

Tacksam för familjehemmet

Anonym (seriöst) skrev 2013-10-06 19:42:37 följande:
    Så du tycker dig veta bättre än vad personalen på soc gör när det handlar om vad ni behövde göra för att dottern skulle få bo kvar hemma, och gick emot de regler som fanns? Då kan det finnas skäl för fortsatt vård utanför hemmet. Tror du måste kunna presentera väldigt speciella skäl att gå emot det, som ni fått som regler och riktlinjer för dotterns bästa, för att förvaltningsrätten alls ska överväga att låta dottern flytta hem.
    Det är inte svårt att veta mer än soc. De verkar besitta en mildare form av utvecklingsstörning den stora merparten. Jag har läst deras böcker och de är ett skämt. Ingen utbildning i världen kan för övrigt göra en människa intelligent ifall man inte har förmågan att tänka själv från början.

Bara tanken att en kvinna från medelklassen med en lycklig uppväxt äns ska kunna känna igen ett barn som far illa är helt absurd.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (lvu) skrev 2013-10-06 20:49:03 följande:
    Hur menar du nu, behöver cancerläkare varit cancersjuka för att ta hand om cancerpatienter, barnmorskor fött barn, jurister varit drabbade av rättsväsendet, psykologer haft psykiska problem osv.

Majoriteten av de som går på högskola är från medelklass, ska de med miserabel uppväxt kvoteras in på högskolan för att bli socialsekreterare trots att de kriminella, missbrukare, har fått psykisk ohälsa pga. sin uppväxt de som kanske inte ens klarat av grundskolan?

Är väl snarare så att de som haft en lycklig uppväxt som ser att barn har det svårt. 
    Nej du har fel. En person som själv varit utsatt för barnmisshandel känner igen alla lögner man som barn säger sig själv för att uthärda. De behöver inte leta efter alla dessa fantastiska varningstecken då man känner igen varandra. Dessutom så LITAR inte ett barn som har det svårt på någon som sitter och stirrar blint på dem för att leta varningstecken, de tycker bara de är obehagliga.

Vissa saker KAN man inte förstå ifall man själv haft en lycklig uppväxt. De har inte förutsättningarna och kan heller aldrig få det. På samma sätt som att en kvinna som aldrig blivit misshandlad av sin partner aldrig KAN förstå en som har blivit det.

Nej ingen ska kvoteras in däremot uppmuntras. Fast egentligen behöver de inte läsa om varningstecken. De SER ändå.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (Men snälla) skrev 2013-10-07 08:30:18 följande:

Och vad säger att det inte finns socialarbetare som haft en tuff uppväxt ? Menar du att alla som haft en tuff uppväxt atomatiskt är körda och aldrig kommer kunna utbilda sig eller göra något av betydelse i livet ? Låter ju verkligen i så fall som att soc borde placera ännu mera barn ....... T
    Nej. Tvärtom faktiskt. Jag har överlevt och "lyckats". Får svara de två andra lite senare då det är hektiskt här om dagarna.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (seriöst) skrev 2013-10-06 23:24:04 följande:
    Så du menar att man automatiskt blir människokännare och inte behöver mer än sin egen känsla att barnet har varit utsatt, för att omhänderta barn, om man ser till att de som haft hemska uppväxter kvoteras in på soc som utredare? Det låter inte vidare rättssäkert för någon.
    Du behöver väl inte vara löjlig heller. Klart man inte kan det perr automatik. Man måste ju ha viljan och förmågan att analysera vad man blivit utsatt för och själv komma över det för att kunna hjälpa andra. Nej urs nej, kvotering är aldrig bra. Fast svenskarna verkar hysa en övertro till utbildning och verkar glömma att erfarenheter från verkliga livet egentligen ger 100 gånger så bra utbildning. Socionom utbidningen är ju dessutom känd för att vara psykolog light utbildningen för dem som inte har tillräckligt med betyg för att komma in på psykologprogrammet så det är ju inte så svårt att komma in trotts allt.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (lvu) skrev 2013-10-06 22:35:26 följande:
    De flesta som kommer till soc. kännedom gör det genom anmälan från skola, polis, vård eller barnomsorg, det är inte så att socialtjänsten letar rätt på de barn som utreds.

Det är inte socialtjänsten som söker efter varningstecken, det är de som anmäler som sett dessa, socialtjänsten utreder om det finns fog för anmälningarna.

Du kanske tycker att anmälningsplikten ska tas bort från de som är skyldiga att anmäla vid misstanke om att barn far illa? 
    Jag har väl aldrig sagt att de letar upp lämpliga "offer" själva heller?

Men jag tycker nog att det blir löjligt när du försöker förneka att det mesta av erat jobb är baserat på de varningstecken ni anser att ni kan uppfatta?

Anmälningsplikten har gått överstyr. För inte så länge sedan var det en artikel i aftonbladet har jag för mig där en flicka hade brytit armen på förskolan och efterssom flickan hade ett blåmärke på kinden så ringde sjukvårdspersonalen sos. Det är inte ok att såra och kränka föräldrar på löpande band. Det som jag tycker är en mer beklämmande är dock att de fall där barnmisshandel konstaterats så görs ingenting väldigt ofta. Ett systemfel? Jag menar har ni glömt fallet med Bobby? Jag har besökt hans grav.

Jag tror däremot vi kapat denna tråden länge nog. Ifall ni öppnar en ny tråd så kan vi diskutera detta mer där.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-11 17:38:51 följande:
    Hon kommer hem!

Vi vann över sochelvetet! Drömmer 
    Grattis!!
Svar på tråden Tacksam för familjehemmet