• Anonym (Nej tack!)

Tacksam för familjehemmet

Jag blir så fruktansvärt irriterad/förbannad när folk tycker att jag ska vara "tacksam" mot det familjehem som har mitt barn.

Det är väl självklart att jag inte känner någon "tacksamhet" till någon som gör det enda jag vill göra och skulle kunna göra så mycket bättre dessutom - ta hand om mitt eget barn!

JAG har inte valt att barnet ska vistas där, mitt barn har definitivt inte valt det! De enda som tjänar på detta är soc och familjehemmet - finns INGET jag ska vara tacksam över.

Det är snarare tvärtom - familjehemmet borde vara oerhört tacksamma mot mig för att dom fått äran att ha mitt barn hos dom en period. Dom borde ge all ersättning till mig som ett tack!     

• Svar på tråden Tacksam för familjehemmet
  • Anonym (seriöst)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-06 00:47:06 följande:

Vem menar du vill hjälpa folk?
    Var skulle barnen bo om inte familjehemmen fanns?
  • Anonym (wonder)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-05 23:35:01 följande:

Knappast när det gäller mitt barn! Tror knappt familjen vet var mitt barn finns på dagar, kvällar och helger!

Men det är klart att det finns barn som behöver bo i ett annat hem ett tag eller hela uppväxten, i dessa fall kanske föräldrarna är tacksamma för att hemmet tar emot det barn de själva inte kan ta hand om?

Men det är inte dessa barn jag pratar om. Jag pratar om MITT barn, som inte har några problem känslomässigt eller på annat sätt och som JAG kan och VILL ta hand om - och som inte vill annat än få komma hem igen"   
    Ditt barn har inga som helst problem varken känslomässigt eller annat och du både vill och kan ta hand om det på bästa sätt. Hur kan det komma sig att din och Soc uppfattning kan skilja sig så markant åt? Du anser att inga problem finns och Soc anser att att det finns problem. Inte så små att det går att lösa med hjälp- och stödinsatser eller SoL-placering utan så allvarliga att de måste ta till LVU. Det är lite märkligt hur det kan skilja sig så mycket åt.

Du säger i ett annat inlägg att anledningen till placeringen inte hör till tråden men faktiskt så gör den nog det ändå. Du hävdar ju själv att det inte finns några problem och att ditt barn inte borde vara placerat så då hör det väl i allra högsta grad hit vad anledningen till placeringen är Blir ju rätt svårt att antingen stödja och hålla med dig eller argumentera emot om man nu tycker att det är fel.

Hur som helst så kan du ju strunta i de omkring dig som säger att du ska vara tacksam, det kan man såklart inte vara i din situation, det förstår jag. 
  • Anonym (Nej tack!)
    Selfish Geene skrev 2013-10-06 06:35:42 följande:
    Vilka är dessa "folk" som uttrycker att du borde känna tacksamhet?

Ingen i min närhet har uttryckt det till mig, då alla i min närhet anser att mitt barn har det bäst hos mig och ingen annanstans.

Jag har dock vid ett par tillfällen läst denna kommentar på olika sidor på nätet - och jag stör mig enormt mycket på den kommentaren.

Det finns liksom inget att vara tacksam för. Dom gör ett jobb, för min del hade det inte varit ett jobb utan enbart glädje. 

Mitt barn har bott med enbart mig i 13 år, nu ska plötsligt barnet inte få göra det under ett par månader såklart att både jag och barnet mår jättedåligt!     
  • Anonym (Nej tack!)
    GrodanHopp skrev 2013-10-06 07:05:20 följande:
    Det är väl klart att du ska vara tacksam över att en familj tar hand om ditt barn när du inte är kapabel till att göra det?

Och nej, jag tror inte att soc har tagit ditt barn för att de tycker att det är så himla roligt.

Jag är fullt kapabel att ta hand om barnet, detta vet alla som känner mig och mitt barn.
  • Anonym (seriöst)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2013-10-06 14:12:54 följande:

Jag är fullt kapabel att ta hand om barnet, detta vet alla som känner mig och mitt barn.
    Så kan det säkert vara. Men barnet kan behöva komma till en annan miljö av något skäl.
  • Anonym (Nej tack!)
    liv skrev 2013-10-06 08:37:38 följande:
    Förstår inte hur du kan vara arg på familjehemmet. Det är ju inte så att de har tagit med sig soc till skola och pekat ut ditt barn och sedan har soc hämtat det åt dem. De tar hand om barn som har ett dåligt hem. Det är fantastiskt!

Soc förstår jag att du är arg på. Att bli ifrågasatt i sin föräldraroll är tufft. Du får helt enkelt försöka förstå att dina barn just nu har det bättre någon annanstans. Förändra det som soc har anmärkt på och samarbeta så ska du se att du kan få hem ditt barn igen. 

Var har jag skrivit att jag är arg på familjehemmet?

LÄS det jag skriver innan du skriver i tråden så blir det lite lättare att besvara dina inlägg!

Jag har absolut ingenting emot familjehemmet. Jag har aldrig ens träffat dom och känner dom med andra ord inte alls.  Dom kan vara (och jag hoppas att det är så) jättebra som familjehem, men jag kommer inte "tacka" dom när detta är över.

Det innebär inte att jag är arg på dom, precis som du säger så är det soc jag är arg på och ingen annan.   
  • puss

varför har du inte träffat familjehemmet?

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Anonym (Nej tack!)
    Maddiogora skrev 2013-10-06 08:46:01 följande:
    5302 kr är rekommendationen ett familjehem får för barn 0-12 år i arvode 6877 för barn 12-21 INNAN skatt, låter som djävligt dåligt betalt för at jobba 24 timmar om dygnet och dessutom ha hand om hysteriska släktingar till barnen !

Jag har skrivit fel, jag menar jourhemmet där mitt barn i nuläget vistas. Jag VET att ersättningen är långt högre än det du skriver här.

Måste vara hemskt jobbigt med hysteriska släktingar, tur att mitt barn inte ens har det problemet! 
  • Anonym (Nej tack!)
    Anonym (seriöst) skrev 2013-10-06 09:05:49 följande:
    Var skulle barnen bo om inte familjehemmen fanns?

De barn som KAN ska såklart bo i sitt hem med sina föräldrar! Jag pratar om MITT barn i denna tråd, inte de barn som kanske behöver bo i ett annat hem under en period i livet.
  • Anonym (Nej tack!)
    Anonym (wonder) skrev 2013-10-06 09:49:09 följande:
    Ditt barn har inga som helst problem varken känslomässigt eller annat och du både vill och kan ta hand om det på bästa sätt. Hur kan det komma sig att din och Soc uppfattning kan skilja sig så markant åt? Du anser att inga problem finns och Soc anser att att det finns problem. Inte så små att det går att lösa med hjälp- och stödinsatser eller SoL-placering utan så allvarliga att de måste ta till LVU. Det är lite märkligt hur det kan skilja sig så mycket åt.

Du säger i ett annat inlägg att anledningen till placeringen inte hör till tråden men faktiskt så gör den nog det ändå. Du hävdar ju själv att det inte finns några problem och att ditt barn inte borde vara placerat så då hör det väl i allra högsta grad hit vad anledningen till placeringen är Blir ju rätt svårt att antingen stödja och hålla med dig eller argumentera emot om man nu tycker att det är fel.

Hur som helst så kan du ju strunta i de omkring dig som säger att du ska vara tacksam, det kan man såklart inte vara i din situation, det förstår jag. 

Jag har aldrig blivit erbjuden några insatser öht så jag vet inte ens vad det innebär?!

Mitt fall är helt unikt, det finns inget annat barn i hela Sverige som är placerad på samma grunder! 
    Av den anledningen kommer jag inte skriva mer om orsak till den tillfälliga placeringen!  
Svar på tråden Tacksam för familjehemmet