Inlägg från: lillaregnbågsbebis |Visa alla inlägg
  • lillaregnbågsbebis

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Hoppar in här!
    Väntar vårt andra gemensamma barn men första graviditeten. Har en son som snart blir tre år. BF 13:juni. 
    Bor i majorna och är 31 år =) 

• lillaregnbågsbebis
    tajtis76 skrev 2013-10-15 19:40:32 följande:
    Igår ringde jag barnmorskan igen och det visade sig att jag hade fått fel info vid första samtalet; jag kommer att erbjudas KUB-test (eftersom jag är över 35 år). Men...jag måste åka till Borås för att göra testet där! Meck! Funderar på att gå och göra det privat här i Gbg, fastän jag i så fall får betala det själv... Förra gången jag var gravid tog vi reda på bebisens kön i samband med ett 3D-UL som vi gjorde privat (på Emma Ultraljudsklinik). Denna gången kommer vi troligtvis inte att göra ett sådant men jag hoppas kunna få reda på könet vid RUL. När jag gjorde RUL i förra graviditeten ville läkaren inte avslöja könet på bebisen (det var på Östra sjukhuset som de hade den policyn). Nån som vet hur det är nuförtiden, det var ca fyra år sen jag gjorde RUL och kanske har det ändrats? Min dotter vill ha en lillasyster o jag o min man lutar nog oxå åt att en liten tjej till vore roligt. Men självklart, huvudsaken är en frisk o välmående bebis, oavsett kön! Jag går o håller tummarna för att det INTE ska bli tvillingar....
    Varför Borås?? 
  • lillaregnbågsbebis
    Gbgmamma skrev 2013-10-15 19:43:51 följande:
    Haha ja det förstår jag såklart lilla regnbågsbebis. Formulerade mig kanske dåligt, menar såklart att jag gärna hör mer om hur ni gått till väga. Har ni fått hjälp med ivf eller använt privat donator, är barnen genetiska syskon eller inte? Har det vart lätt eller tagit tid, lätt att få hjälp osv? Är bara intresserad på ett positivt sätt såklart, eftersom det inte är så vanligt.om du inte anser att det är för privat såklart. Pratade om ämnet med en barndomsvän i helgen senast, hon är 33 singel och funderar på att försöka få hjälp med ett barn på egen hand så jag är lite nyfiken av den anledningen också, även om det kanske skiljer sig lite när man är ensamstående eller gifta såklart. Som sagt berätta bara om det inte känns för privat.
    Första barnet är tillverkad på Sahlgrenska (blev till på andra IVF-försöket). I Sverige får man bara hjälp med att få ett barn så nu när vi ville ha syskon så fick vi vända oss till privat klinik i Danmark. Barnen är alltså inte genetiska syskon.
    Det som har varit komplicerat är att hitta läkare som velat hjälpa oss med ultraljud, blodprover, mediciner osv. Det blir väldigt dyrt att köpa mediciner från danska recept, då går det inte på högkostnadsskyddet. Och vi har inte kunnat gå till privat klinik i Sverige (tex carlanderska) då dem inte får hantera donerade spermier. Vi hittade tillslut en otroligt hjälpsam läkare, 13 mil från gbg. Men åkte gärna till honom, sparade många tusenlappar på det!

Det här barnet/barnen, (satte tillbaka två embryon) är också resultat av IVF-behandling. Innan dess gjorde jag 7 st misslyckade inseminationer så det har tagit lite tid (drygt 1,5 år) och mycket kraft. Men nu så!! =)

Att vara singel eller gift spelar ingen roll i juridisk mening i Danmark. Dom struntade fullständigt i om jag hade fru, man eller var singel. Till skillnad från när vi på Sahlgrenska var tvungna att göra allting som ett par. Så inte stor skillnad på din kompis och mig i det avseendet. Jag har gjort i stort sett alla undersökningar ensam. Även äggplock osv. Väldigt trist och oromantiskt men praktiskt då det skulle bli ännu tristare med ett barn i salen
    En skillnad för oss är att jag inte har behövt adoptera vår son. Han var juridiskt min redan innan han låg i min frus mage. Detta nya "danmarksbarn" måste min fru adoptera.

Fråga på om du undrar nåt mer! =) 
  • lillaregnbågsbebis

Gbgmamma: jag tycker det är rätt att man bara får hjälp till ett barn på Sahlgrenska. Vi stod i kö i 2,5 år innan bi fick hjälp. Skulle ju ha kunnat få vänta 6 år för att någon skulle ha sin tredje unge... Det är samma regler för heteroparen.

Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg