Inlägg från: tajtis76 |Visa alla inlägg
  • tajtis76

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Hej! Hoppar på här (trots att jag bor lite utanför Gbg). Plussade för 1 1/2 vecka sedan. Detta blir barn nr 2, och min dotter kommer precis att ha fyllt 4 år om bebisen föds som förväntat i början av juni -14. Jag är över 35 år o kommer definitivt att göra KUB-test! Det gjorde jag även när jag väntade min dotter, trots att jag då var yngre än 35 år. Har funderat på fvp oxå men vet inte riktigt vad som egentligen kan upptäckas vid ett sånt prov, har inte kollat upp det. Någon som vet såhär på rak arm? Apropå det här med magens tillväxt; jag har oxå "fått för mig" att magen blir stor fortare vid barn nr 2 jämfört med 1:an, det verkar logiskt eftersom huden redan är uttänjd Jag har inga illusioner om att kunna hålla mitt tillstånd hemligt till v 17 som jag kunde förra gången... Har oxå hört att barn nr 2 brukar ha några hekton högre födelsevikt än 1:an, precis som någon här inne skrev om. Nåja bara det inte blir alltför mycket... Än så länge mår jag prima; dock lite tröttare än vanligt och har mer aptit oxå! Håller tummarna att min graviditet blir lika smidig som förra gången... Trevlig helg

• tajtis76

Tack Marzy för informationen! Glad Som sagt, det blir väl KUB och endast fvp sen om det verkligen "behövs"...

Kan bara hålla med; också väldigt sötsugen och känner att jag bör dra ned på sådant, men det är svårt då jag även normalt sett är en "godisråtta"... Skäms Kanske ska testa "Gbgmammas" strategi?! En viktuppgång på 6-7 kg är ju knappt nåt! Hur kan det vara möjligt? Förvånad (Själv gick jag upp 16 kg förra gången. Kändes rätt okej ändå; är lång och smal annars och det blev nästan bara som en "boll" på magen och lite tjockare lår Tungan ute. Hoppas innerligt på samma fördelning av kilona denna gång).

Är inbokad på inskrivningssamtal den 28 oktober men ska nog ringa barnmorskan imorgon för att höra angående VUL och KUB-test. När jag ringde förra veckan för bokning av tid sa sköterskan att de numera är restriktiva med UL och att det endast görs ett under graviditeten (=RUL v 18). Men hon kan ju inte ha tänkt på min ålder när hon sa så; vad jag vet erbjuds alltid KUB-test om man är över 35 år (och då ingår ju UL). I annat fall kommer jag att ordna det privat och boka tid på Barnmorskegruppen, där gjorde jag KUB-test förra gången och jag var himla nöjd med dem.

• tajtis76

Igår ringde jag barnmorskan igen och det visade sig att jag hade fått fel info vid första samtalet; jag kommer att erbjudas KUB-test (eftersom jag är över 35 år). Men...jag måste åka till Borås för att göra testet där! Meck! Funderar på att gå och göra det privat här i Gbg, fastän jag i så fall får betala det själv... Förra gången jag var gravid tog vi reda på bebisens kön i samband med ett 3D-UL som vi gjorde privat (på Emma Ultraljudsklinik). Denna gången kommer vi troligtvis inte att göra ett sådant men jag hoppas kunna få reda på könet vid RUL. När jag gjorde RUL i förra graviditeten ville läkaren inte avslöja könet på bebisen (det var på Östra sjukhuset som de hade den policyn). Nån som vet hur det är nuförtiden, det var ca fyra år sen jag gjorde RUL och kanske har det ändrats? Min dotter vill ha en lillasyster o jag o min man lutar nog oxå åt att en liten tjej till vore roligt. Men självklart, huvudsaken är en frisk o välmående bebis, oavsett kön! Jag går o håller tummarna för att det INTE ska bli tvillingar....

• tajtis76

@lillaregnbågsbebis: Jag bor inte i Gbg utan i Lerums kommun o då är det Borås som gäller... "Tyvärr".

• tajtis76

@Marzy: Eftersom jag bor i Lerums kommun. Bor man i Lerum, Floda eller Gråbo så är det till Borås man måste åka för KUB-test... Undra om det är samma för RUL...? Känns väldigt meckigt :/

• tajtis76

Jag är lite nyfiken; ni som är gravida för andra gången, har det börjat synas på er att ni är gravida igen? Jag är i v.7+0 idag o än syns det inget (och det kanske inte är så konstigt, det är ju så tidigt ännu). Hoppas åtminstone på ytterligare en månad innan andra kan börja gissa sig till nåt, vill inte berätta riktigt än på jobbet...

• tajtis76

Jag mår också bra men är himla trött på kvällarna; lägger mig vid typ kl tio istället för halv tolv som jag brukade göra innan. Likt förra gången jag var gravid mår jag inte illa och har en himla aptit på varm lagad mat (inget specifikt, utan det mesta smakar gott!). Denna gången tycker jag också att jag har haft mindre molvärk, mindre svettningar men är ömmare i brösten. Känner mig också tidvis väldigt svullen om magen (skiftar väldigt från dag till dag ). Men jag är bara i vecka 7+4 så allt kan ju ändra sig... Till er som mår illa; läste precis en artikel med Carolina Gynning som tydligen är gravid igen. Hon hade fått tips om åksjuketabletter mot illamåendet. Kanske nåt ni kan testa? :) En annan fråga; har/ska ni vaccinera er mot svininfluensan? Jag gjorde inte det vintern 09/10 när jag var gravid (det var då det var sån masshysteri) och kommer inte göra det nu heller.

Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg