• straw2008

Stinker på hela våningen...

Har en katt som är 13 år. Innekatt som alltså bara kissar o bajsar i låda. Vi har 2 lådor med ever clean extra scent. Ändå fullkomligt stinker det på hela våningen där lådorna står. Alltså så illa att vi börjar undra om vi orkar med det ? Det har alltid luktat så det är inget nytt. Vi har ofta fönstret öppet på denna våningen hela dagen (fönster precis över lådan). Ändå denna fruktansvärda stank som får alla gäster att rynka på näsan. Någon ? Något ?

I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Stinker på hela våningen...
  • Tia F

Det finns foder som ska minimera odören. 
    Men det kan också röra sig om sjukdomar. Har du kollat upp katterna hos vet?

• Majsan70
    straw2008 skrev 2013-10-06 16:52:55 följande:
    Katten kraffsar aldrig över skiten så det ligger liksom där o osar. Vi har haft mkt olika sand (katten är 13 år). Gillar pussi o ec då det blir bra klumpar. Lådorna luktar inte mkt tomma, det är luften på hela nedervåningen som stinker vidrigt (lovar jag är tuktad, uppvuxen med massa katter). Det är nu då jag är gravid som min man måste ta lådorna som problemet blivit så här stort. Han vägrar tömma så länge det är så här äckligt.

Fast det är la bara för dig att tömma lådorna. Det kan man även som gravid om man låter bli att äta innehållet.  Och jo det luktar me med mindre sand i lådorna jag lövar.
  • straw2008

Jag har inga problem med att tömma lådorna (-; har ju haft min kisse i 13 år. Förr hade vi lådan på mellanvåningen men det luktade så mkt så vi var tvugna att flytta ner den. När ec är slut ska vi prova toalätt, har haft den förr o kommer inte ihåg hur den var. Ska även köpa foder för ändamålet, ev hos veterinär om jag får tag på en !! Tack alla för tipsen även om det mest handlat om att tömma kådan o byta mat. Sånt tycks jag mig kunna då jag haft katt i 20 år :-s tack alla ändå !!

I kinamockaskogen.....
  • EstherH

Jag hade också problem med stinkande bajs förut. Jag gjorde detta; bytte till skitdyrt torrfoder - Orijen. Skaffade en kattlåda med tak, lucka och kolfilter. Köpte Tidy Cats kattsand, den röda som är till för flera katter. Den kattsanden har varit helt fantastisk, det luktade fan rosor och violer hemma ;) Den är till för när man har flera katter och kanske inte hinner plocka upp hela tiden och den funkade fantastiskt.

• straw2008

Tack ska sätta på luckorna på lådorna oxå !! O köpa den där maten, hans skål är ändå nästan tom nu ))

I kinamockaskogen.....
  • nemo1

Börjar du med toalätt så lär det lukta hundra gånger värre, sämre lådinnehåll får man leta efter. Och bara för att du är gravid så kan du också rensa lådan, låt bli att äta det bara. Vad ger du för foder?

• straw2008
    nemo1 skrev 2013-10-07 11:42:20 följande:
    Börjar du med toalätt så lär det lukta hundra gånger värre, sämre lådinnehåll får man leta efter. Och bara för att du är gravid så kan du också rensa lådan, låt bli att äta det bara. Vad ger du för foder?

Moahahahah så hungrig är jag inte !! Vi ger lite olika, har gjort genom hela livet. Just nu bilanx tror jag. Ska köpa ny mat idag
    I kinamockaskogen.....
  • nemo1

Byter du foder stup i ett så förstår jag att det stinker. En katts mage är känslig och ett foerbyte ska endast ske genom att fasa in det nya fodret mycket långsamt. 
     Att du skulle bli smittad med toxoplasma för att du rensar kattlådan är lika med noll. Då är risken betydligt större om du  äter grönsaker frukt  bär eller håller på med rått kött.

• straw2008
    nemo1 skrev 2013-10-07 20:07:51 följande:
    Byter du foder stup i ett så förstår jag att det stinker. En katts mage är känslig och ett foerbyte ska endast ske genom att fasa in det nya fodret mycket långsamt.   Att du skulle bli smittad med toxoplasma för att du rensar kattlådan är lika med noll. Då är risken betydligt större om du  äter grönsaker frukt  bär eller håller på med rått kött.

Byter någon gång om året. Katten är 13 år.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Stinker på hela våningen...