• straw2008

Stinker på hela våningen...

Har en katt som är 13 år. Innekatt som alltså bara kissar o bajsar i låda. Vi har 2 lådor med ever clean extra scent. Ändå fullkomligt stinker det på hela våningen där lådorna står. Alltså så illa att vi börjar undra om vi orkar med det ? Det har alltid luktat så det är inget nytt. Vi har ofta fönstret öppet på denna våningen hela dagen (fönster precis över lådan). Ändå denna fruktansvärda stank som får alla gäster att rynka på näsan. Någon ? Något ?

I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Stinker på hela våningen...
  • straw2008

O vi kan inte direkt tömma på en gång, har 3 barn o väntar 4e så jag gör annat än att vakta lådan. Vi kommer behöva våningen inom 6 månader o som det är nu kan vi inte ens vistas där.

I kinamockaskogen.....
  • Guldbarb

Vi har compact care och har haft länge, även till katt som inte skrapar över funkade denna sanden väldigt bra. Den klumpar (vilket inte ever clean gjorde för oss). Vi behöver väldigt sällan tömma lådorna utan oftast räcker det med att rensa och fylla på vid behov och vi har nu 2 lådor för 3 katter utan problem. 
    Hur ofta rensas lådorna?  Är de med eller utan huv? 

• straw2008
    hellokill3r skrev 2013-10-06 16:50:39 följande:
    Byt till en billigare sand isåfall. Man måste byta all sand en gång i veckan och diska lådan ordentligt iaf en gång i veckan (om man vill slippa lukt) Har ni inga gardiner, soffa, fotölj, matta, ingenting?

Nej det är en källare så inga textilier alls nu då den är oinredd. Vägrar oxå sätta upp dyra gardiner så länge allt blir förstört. O det är väl inte meningen att man ska tömma ut helt torr ren sand ??
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

2 stora lådor med huv men utan lucka. Vilket foder (fabrikat o sort) skulle ni rekomendera som haft samma problem som oss?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Vår katt får aldrig kött kyckling skinka eller räkor. Då vaknar man 2 våningar upp av stanken. Den äter uppblött torrfoder o blötmat ca 1 gång i månaden.

I kinamockaskogen.....
  • riboflavin
    straw2008 skrev 2013-10-06 16:56:29 följande:

Nej det är en källare så inga textilier alls nu då den är oinredd. Vägrar oxå sätta upp dyra gardiner så länge allt blir förstört. O det är väl inte meningen att man ska tömma ut helt torr ren sand ??
    Jo, om det är det som krävs, jag har kompisar som behöver "lufta" sanden då och då för att undvika lukt och i samband med detta så diskar de ur lådorna, rensar extra noga (även de pyttesmå klumparna som ofta blir kvar när man bara ta bort de stora) och sen tömmer tillbaka den rena sanden.

Är källaren fuktig? Det kan påverka sandens möjligheter att reducera odörer, om sanden inte är helt torr fungerar klumpbildningen sämre och urin och vätska från avföringen tar upp sämre. 

Skaffa engångshandskar och munskydd så att du kan tömma lådan om din man är en sån fjant och hellre går omkring i lukten. Toxoplasmos smittar bara oralt så om man är noga med handhygien och inte andas in damm så kan man rensa låda även som gravid. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • pluvdo

Har ni testat Toalätt? Sånadär papperspellets. Jag tycker alltid att det luktar äckligt hemma hos folk som har sand, inklusive här när jag hade det. Sedan jag bytte till Toalätt så luktar det inte alls. Nu har jag utekatter, så det är förstås inte helt jämförbart eftersom de inte alltid utför sina behov på lådan, men ändå. När jag hade fyra kattungar här för ett år sedan så hade jag kattsand under större delen av tiden och då stank det som in i helvete även om jag plockade ur bajs ur båda lådor flera gånger per dag och bytte sanden tre gånger i veckan. Det var först när jag bytte till Toalätt som lukten försvann. Plus att man slapp få sand under fötterna hela tiden. Katterna drar ju runt den eftersom kornen fastnar mellan trampdynorna och så.

Jag vet att åtminstone en person här i forumet tycker att Toalätt luktar illa i sig och att denne därför tycker att Toalätt är dåligt, men ja... jag har ett väldigt känsligt luktsinne och jag tycker i alla fall som sagt att Toalätt är det i särklass bästa mot lukt. Jag känner folk med utekatter varav vissa använder Toalätt och andra Everclean eller dylikt och hos dem som använder Everclean så luktar det alltid kattlåda även om de rensar ofta.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Harvester

Jag använder Everclean, man behöver INTE byta all sand 1gg/vecka, det är som nån sa innan vitsen med klumpbildande sand. Hos mig luktar det ingenting trots att lådan står "ute" i hallen då vi har då litet badrum.
    Töm lådan ofta (hos mig räcker det iofs med en gång per dag med två katter i en låda (jag vet att man bör ha fler)) och byt till ett högkvalitetsfoder med hög smältbarhet. Om din katt inte mår riktigt bra i magen brukar det lukta mer. Rek att prova ett magdietfoder från veterinären. Ja, det är dyrt men kanske värt det?

• Harvester
    straw2008 skrev 2013-10-06 16:40:19 följande:
    Katten är kastrerad o äter allt från blötmat till iams royal Canin osv.
    I kinamockaskogen.....

Din katts mage kanske inte tål foderbyten och lägger stinkare därför..
Svar på tråden Stinker på hela våningen...