Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Fyramånaders kan inte somna...

finskorpan skrev 2013-10-06 20:06:18 följande:
    Hon sover 12-13 timmar per dygn, inte per natt. Och snälla du, kanske du inte menade det men som jag läser ditt inlägg så fick jag precis höra att jag är en dålig mamma som inte förstår mitt barn/kan ge vad det behöver. Och det var inte vad jag bad om i min TS. Jag bad om råd eller liknande erfarenheter. 
    Då undrar jag varför du inte svarar på lövets fråga här, som även jag funderar över?
    lövet2 skrev 2013-10-06 19:06:35 följande:
    Menar du att hon inte vill äta när hon är ledsen? Obestämd

• skogsvitter
    finskorpan skrev 2013-10-06 20:41:47 följande:
    Hon gråter när hon ska äta om hon är trött. Är hon pigg så äter hon nöjt. 
    Jag har funderat på om hon har ont i magen men det tror jag inte, hon bajsar och kissar bra, är nöjd i övrigt. Hade hon ont i magen borde hon ju gråta även vid andra tillfällen än när hon är trött. 
    Nej det är det som är så lurigt med mjölkallergi, att det är inte alls så regelbundna symptom som folk kan tro, och det du beskriver låter rätt typiskt. Nu kan det ju vara så att din bebis helt enkelt bara har haft ett par jobbiga utvecklingsfaser, och därför haft svårt att somna, men det kan ju lika gärna vara mjölken som spökar för det är vanligt att det gör så att bebisen får svårt att komma till ro. Får hon ersättning eller ammar du? Jag tycker du ska testa med mjölkfritt omgående och köra det under några veckors tid, du har ju inget att förlora men då vet du ju sen.

Och det klart att bebisen skriker av trötthet när hon inte får sova, det är ju det som är hela grejen... men du måste ju fundera på varför hon inte kan sova, vilket då i sin tur leder till övertrötthet och skrik på det. Vi fick också gå runt med vår stora tjej precis som du beskriver... hon hade kolik. Skrek en hel del dagtid och sov väldigt lite (ofta på tok för lite) men på nätterna låg hon som däckad. Inte alls konstigt med tanke på hur slutkörd hon blev efter en hel dag med för lite sömn alls, massor av intryck och ofta mycket skrik. Vi fann aldrig riktigt orsaken till hennes kolik, vi körde mjölkfritt men det hjälpte inte mer än möjligtvis marginellt. Vi tror att det till stor del var pga överstimulering som hon hade så svårt att komma till ro, och säkert även allmänt magont. Hennes personlighet i sig gjorde också en hel del, det märktes också när hon blev äldre att hon har en så high need personlighet med jobbigt temperament. Många, många andra blir dock hjälpta av mjölkfritt så varför inte prova åtminstone?
  • skogsvitter
    Papricorn skrev 2013-10-07 08:47:34 följande:
    Tycker fortfarande att det är vansinnigt om ts tycker bebisens mardrömmar är fjanterier och hanterar de därefter.
    Då hade jag som bebis inte heller kommit till ro eftersom man förmodligen inte känner sig sedd.
    Håller med.
  • skogsvitter

Men alla ni som skriver att sömnbehovet varierar och att det inte alls är lite med 12-13 timmar per dygn, ni kan ju inte utgå ifrån ert eget barn?! TS bebis mår ju helt uppenbart dåligt pga för lite sömn och skriker och gråter väldigt mycket pga detta. Hur kan ni ens påstå att bebisen sover fullt tillräckligt i det läget?

Det är en jävla skillnad på ett barn som sover 12 timmar och är glad, nöjd och tillfreds under sin vakna tid, eller ett barn som sover 12 timmar och skriker, gnäller och gråter stora delar av sin vakna tid och upplevs av föräldrarna som mycket, mycket trött.

Svar på tråden Fyramånaders kan inte somna...