• finskorpan

Fyramånaders kan inte somna...

Det här är väl egentligen inte något stort problem men jag är så fruktansvärt trött och orkar inte riktigt längre! Min dotter kan bara somna om jag går och vyssar henne - ibland håller jag på i två timmar (fast jag tar paus ibland för att vila ryggen). Hon blir helt galen i vagnen och i sängen. Somnar aldrig själv, hur trött hon än verkar vara.

Det kan börja ganska hoppfullt, hon visar tydliga tecken på att vara trött och jag provar att lägga henne i spjälsängen och sjunger en sång och buffar lite på henne. Men ju längre tiden går desto skrikigare blir hon. När det gått tillräckligt länge så skriker hon som ett riktigt panikskrik och det går inte att trösta henne.

Jag är ensam med henne men mormor kommer ibland, hon kan dock inte natta Lillan utan det leder bara till det där hemska skriket. Syrrans barn brukade skrika lite innan de somnade men det började liksom på en femma på skala 1-10 och blev sen svagare innan han somnade. Lillans börjar på 1 men blir en 10 om man låter henne ligga...

Vagnen fungerar inte heller - hon blir lika galen då.

När hon väl somnat på dagen så sover hon ungefär en halvtimme och är trött igen efter två timmar så det blir många nattningar. På natten sover hon tack och lov ganska bra och vaknar bara en-två gånger för att äta och brukar sen somna om utan vyssning.

Hon sover inte mer än 12-13 timmar per dygn vilket jag tycker verka lite men hur jag än försöker så sover hon inte mer.

Söker någon som är med om samma eller som har några tips. Men jag kan inte lämna henne när hon skriker och låta henne skrika sig till sömns för det är verkligen panik i hennes röst! 

• Svar på tråden Fyramånaders kan inte somna...
  • Lilleplutt

Sådär var sonen en period har för mig att det var runt fyra månader också. Det ända som hjälpte av allt vi provade var som

Du säger art gå och gå och gå med han i famnen . Men till slut märkte vi att det gick relativt fort att söva honom

Om

Han fick ligga på mage på min mage. Tyvärr fick Man ju gott själv ligga kvar där hela tiden han sov för det gick inte att flytta över honom

Till tex sängen men det fick det vara värt. Många många timmar blev det framför tvn med sonen sovandes på magen. Och hus hålls göromålen fick bli lidande men vad skulle man göra..

• finskorpan

Lillan har varit så här i två månader... Hon vill tyvärr inte alls ligga och mysa på magen. Verkar som att hon blir arg när hon känner att hon kanske ska somna - som när hon åker i vagnen eller ligger ner....
    Ska till BVC imorgon och får fråga men sist fick jag tipset att gå med henne i vagnen tills hon somnar men det går inte - hon skriker bara värre och värre! 

• hannis

Ingen av mina barn har kunnat somna själva i sängen och min tvåa som nu är 7 månader började kunna somna i vagnen för cirka en månad sedan. Innan dess var det bara famnen och amning som gällde för att kunna somna. Du är alltså inte ensam. Det är ett rätt vanligt "problem" om man nu väljer att se det som ett problem. Jag tycker det är helt normalt.

Min son somnar alltså i famnen för det mesta. Ibland somnar han i vagnen men det är helt nyligen som det har börjat fungera eller så somnar han i bilen. Han sover oftast 2 eller 3 pass på dagen och så somnar han inför natten förstås. På kvällen är det bara famnen som gäller och sen har jag honom hos mig i minst en timme innan jag lägger honom i sängen bredvid mig. I spjälsängen vill han nämligen inte sova alls. :-P

• finskorpan
    hannis skrev 2013-10-06 19:13:17 följande:
    Ingen av mina barn har kunnat somna själva i sängen och min tvåa som nu är 7 månader började kunna somna i vagnen för cirka en månad sedan. Innan dess var det bara famnen och amning som gällde för att kunna somna. Du är alltså inte ensam. Det är ett rätt vanligt "problem" om man nu väljer att se det som ett problem. Jag tycker det är helt normalt.

Min son somnar alltså i famnen för det mesta. Ibland somnar han i vagnen men det är helt nyligen som det har börjat fungera eller så somnar han i bilen. Han sover oftast 2 eller 3 pass på dagen och så somnar han inför natten förstås. På kvällen är det bara famnen som gäller och sen har jag honom hos mig i minst en timme innan jag lägger honom i sängen bredvid mig. I spjälsängen vill han nämligen inte sova alls. :-P
    Tack för ditt svar! Det är mitt första barn så det blir väl naturligt att man oroar sig för en massa onödigt. Grunnar på varför hon inte vill somna och om hon har mardrömmar och en massa saker som säkert bara är fjanterier. 
  • Papricorn
    finskorpan skrev 2013-10-06 19:47:35 följande:
    Tack för ditt svar! Det är mitt första barn så det blir väl naturligt att man oroar sig för en massa onödigt. Grunnar på varför hon inte vill somna och om hon har mardrömmar och en massa saker som säkert bara är fjanterier. 

Mardrömmar som är fjanterier :-O Alltså ALLT är väldigt verkligt för en fyramånaders. Spelar ingen som helst roll om det är att hon har magont, blir rädd för ett djur eller har mardrömmar, det är lika läskigt och ska hanteras på samma sätt av dig. Att hon sover 12-13 tim per natr är inte lite utan rätt mycket.
  • finskorpan
    Papricorn skrev 2013-10-06 19:54:35 följande:

Mardrömmar som är fjanterier :-O Alltså ALLT är väldigt verkligt för en fyramånaders. Spelar ingen som helst roll om det är att hon har magont, blir rädd för ett djur eller har mardrömmar, det är lika läskigt och ska hanteras på samma sätt av dig. Att hon sover 12-13 tim per natr är inte lite utan rätt mycket.
    Hon sover 12-13 timmar per dygn, inte per natt. Och snälla du, kanske du inte menade det men som jag läser ditt inlägg så fick jag precis höra att jag är en dålig mamma som inte förstår mitt barn/kan ge vad det behöver. Och det var inte vad jag bad om i min TS. Jag bad om råd eller liknande erfarenheter. 
  • gotaland
    finskorpan skrev 2013-10-06 20:06:18 följande:
    Hon sover 12-13 timmar per dygn, inte per natt. Och snälla du, kanske du inte menade det men som jag läser ditt inlägg så fick jag precis höra att jag är en dålig mamma som inte förstår mitt barn/kan ge vad det behöver. Och det var inte vad jag bad om i min TS. Jag bad om råd eller liknande erfarenheter. 

Ja 12-13 timmar är väldigt lite för en fyra månaders, jag har en nu på 2,5 år som sover 13 tim. O du du är en jätte bra mamma som orkar hålla på o gå i flera timmar vid nattning.... jag tycker faktiskt synd om dig o ett hurra att du orkar. Som sagt så vill du hitta ett sätt o söva ungen fortare och det har jag all förståelse för!! Prata med BVC om du har någon förstående barntant där. Har inga råd för min unge la jag nästan från första början i egen säng o han somnade fort som attan och gör fortfarande. Tummen upp för dig o lycka till vad du nu än finner för lösning
  • skogsvitter
    finskorpan skrev 2013-10-06 20:06:18 följande:
    Då undrar jag varför du inte svarar på lövets fråga här, som även jag funderar över?
    lövet2 skrev 2013-10-06 19:06:35 följande:
    Menar du att hon inte vill äta när hon är ledsen? Obestämd

Svar på tråden Fyramånaders kan inte somna...