Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

    Knäckt läskoden?

    För mig betyder det när du läser utan att behöva jobba för det, att det liksom kommer auotmatiskt. Min son tragglade ganska länge kändes det som med att tyda och sätta ihop, sen i somras så släppte det helt plötsligt och han läser självmant

  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 11:33:11 följande:
    Då har avkodningen blivit automatiserad. Det är inte detsamma som att lära sig avkoda/knäcka läskoden.
    Ok, jag vet inte alls det tekniska utan det vara bara det jag tänkte på när folk använder begreppet 'läskoden'
  • YokohamaNr2

    Jag håller med om att det är en mycket trevlig tråd och tänkte passa på att fråga er 'experter' om en grej jag undrar över när det gäller att börja skriva.

    Vi bor i England och barnen går i skola här, blev tillsagt av lärarna att absolut inte uppmuntra att skriva stora bokstäver iom att de sen måste lära om, man skriver ju väldigt sällan med stora bokstäver. Ja det kan jag ju köpa iofs men med stora sonen så ville han bara skriva med stora bokstäver så jag struntade i läraren för att jag ville inte motverka hans skrivarlust. Det gick jättebra och han har nu lärt sig skriva med både stora och små

    Men sen när vi var i Sverige så satt jag och skrev med min brorsdotter som då gick i förskoleklass eller om det var ettan och hon berättade att de lär sig skriva med stora bokstäver. Så nu undrar jag, vad är tanken med det? Är det för att det oftast är lättare att skriva stora bokstäver och har ni några andra tankar om det? 

  • YokohamaNr2
    Wilowa skrev 2013-10-08 10:39:15 följande:

    Det finns massor av olika metoder man som lärare kan använda när man ska lära barn att läsa och skriva. Jag håller med bägge dessa två. ...och egentligen hänger de ihop.

    Jag tycker att man ska uppmuntra barn att skriva med små bokstäver...om de kan. Barn som går i förskoleklass har oftast inte den finmotoriken som de små bokstäverna kräver och då blir det ett hinder i skrivandet. Då är det bättre att låta dem skriva med stora bokstäver. Fast man får vara observant så att  det inte blir en dålig vana även efter att barnen kan skriva små bokstäver. Undervisnigen ska vara individuell och som lärare måste man vara observant och föra över barnet på de små bokstäverna så fort som man ser att det klarar att skriva dem utan allt för stor ansträngning.

    en bra lärare väljer en läs- och skrivinlärningsmetod, men plockar det som varje individ behöver utöver från de andra metoderna.   
    Ja det låter bra tycker jag! de börjar ju lite tidigare här och jag vill verkligen inte att de ska 'tröttna' för fort men än så länge tycker båda det är kul. Min yngsta som blev 4 i maj började 'reception' i September och det motsvarar väl lite förskoleklass med att leka fram lärandet. Han har inte knäckt läskoden men gillar att skriva krusiduller och frågar gärna hur man skriver ord som han sedan kopierar. Han är också besatt av tåg och har lärt sig känna igen ordet 'train' i alla texter

    Här har de förutom att de lär sig bokstävernas ljud också ord som man ska lära sig känna igen utan att stava dem, det är ju dessa svårstavade mellan orden på engelska som 'the' 'and' 'in' 'but' mm mm

    Sen har vi också dessa läsböcker i början med bara bilder, som jag personligen, tycker de är jättesvåra att göra något meningsfullt med jag vet ju att man ska prata om bilderna och fråga vad tror du händer sen mm mm men det har varit svårt att motivera barnen när de är så vana att jag läser text i böcker för dem. 
  • YokohamaNr2
    Wilowa skrev 2013-10-08 14:58:24 följande:

    Jag hade satt barnet vid datorn för att kolla om barnet kan skriva med stora och små bokstäver vid datorn. Om det kan det så är problemet motoriskt och jag hade därefter försökt få barnet att skriva små bokstäver på ett lustfyllt sätt. Först när barnet tränat upp sin förmåga skulle jag föra in barnet på att skriva med små bokstäver. Oftast handlar det om att barnet fått för sig att det inte kan och därför vägrar försöka. Fast en skicklig lärare kan lura barnet till att ändå försöka. Jag skulle t ex hitta på nån ritsaga som lurade barnet att göra olika krumelurer...och kanske en och annan bokstav som jag sedan lite glatt förvåntat skulle uppmärksamma barnet på. "Men titta! Du har ju skrivit ett 'a'." Jag skulle inte acceptera att ett barn skriver med enbart stora bokstäver, men jag skulle jobba med det vid sidan av textskapandet.
    Vi har precis sådana ritsagor och krumilurer till bokstäverna, min son kom hem igår och nynnade på en ramsa och när jag hörde vad det var så var det något liknande detta: Maisie mountain mountain flick, har nog missat något där men det var då - m - . De gillar fortfarande sina 'flicks' här alltså en förberedelse till skrivstil tror jag

     http://moodle.hallschool.co.uk/pluginfile.php/10879/mod_resource/content/1/ReadWriteInc_letterformation.pdf
    HIttade tyvärr inte de fina bilderna som vi fick till men det här var jättebra för sonen att komma ihåg de små bokstäverna!
Svar på tråden Knäckt läskoden?