• Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • Tutilure

    Både ja och nej.
    Har man väl knäckt läskoden så vet man ju hur man gör för att avkoda texten, men sen behöver man lära sig ett helt gäng lässtrategier för att lära sig att läsa ordentligt.

  • Som snö
    Tutilure skrev 2013-10-06 20:24:10 följande:

    Både ja och nej.
    Har man väl knäckt läskoden så vet man ju hur man gör för att avkoda texten, men sen behöver man lära sig ett helt gäng lässtrategier för att lära sig att läsa ordentligt.


    Aha.

    Eller nej.

    Jag fattade inte.

    Men det gör inget.
  • Flickan och kråkan
    Som snö skrev 2013-10-06 20:33:51 följande:
    Aha.
    Eller nej.
    Jag fattade inte.
    Men det gör inget.
    När man har knäckt läskoden så kan man avkoda, dvs man har förstått att varje bokstav är en symbol för ett ljud och kan dessutom sätta ihop ljuden så att de bildar ord. För att läsa behöver man även förstå det som står.....och inte står . Det implicita är en stor del av läsförståelsen. Att kunna "läsa mellan raderna". För att kunna läsa mellan raderna behöver man använda olika lässtrategier som att dra kopplingar till egna erfarenheter, ställa frågor, förutse etc etc.
  • Tutilure
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-06 20:41:10 följande:
    När man har knäckt läskoden så kan man avkoda, dvs man har förstått att varje bokstav är en symbol för ett ljud och kan dessutom sätta ihop ljuden så att de bildar ord. För att läsa behöver man även förstå det som står.....och inte står . Det implicita är en stor del av läsförståelsen. Att kunna "läsa mellan raderna". För att kunna läsa mellan raderna behöver man använda olika lässtrategier som att dra kopplingar till egna erfarenheter, ställa frågor, förutse etc etc.
    Tack, precis så menar jag. Så slapp jag skriva det. :)
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Som snö
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-06 20:41:10 följande:
    När man har knäckt läskoden så kan man avkoda, dvs man har förstått att varje bokstav är en symbol för ett ljud och kan dessutom sätta ihop ljuden så att de bildar ord. För att läsa behöver man även förstå det som står.....och inte står smile1.gif . Det implicita är en stor del av läsförståelsen. Att kunna "läsa mellan raderna". För att kunna läsa mellan raderna behöver man använda olika lässtrategier som att dra kopplingar till egna erfarenheter, ställa frågor, förutse etc etc.
    Så säger man att ungen knäckt läskoden kan den alltså inte läsa?

    Hur bra ska man behöva läsa för att...kunna läsa då?
  • Tutilure
    Som snö skrev 2013-10-06 21:04:57 följande:
    Så säger man att ungen knäckt läskoden kan den alltså inte läsa?
    Hur bra ska man behöva läsa för att...kunna läsa då?
    Jag skulle nog säga att man ska förstå det man läser innan man kan säga att man kan läsa.
    Dvs att man kan återge det man har läst och förstå det. 
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Flickan och kråkan
    Som snö skrev 2013-10-06 21:04:57 följande:
    Så säger man att ungen knäckt läskoden kan den alltså inte läsa?
    Hur bra ska man behöva läsa för att...kunna läsa då?
    Min äldsta blir 6 år vid jul. Han knäckte läskoden när han var strax över 3 år. Han fattade då hur man ljudade ihop ord som han inte, sedan tidigare, lärt sig ordbilden för. Däremot skulle jag inte säga att han kunde läsa då. Avkodningen tog så mycket kraft och gick så långsamt att det inte var aktuellt att läsa något längre eller att ens förstå det. Han kunde avkoda ord helt enkelt. Idag närmar han sig som sagt 6 år och nu läser han. Han kan läsa lätt-att-läsa-böcker och återberätta och svara på frågor kring det han läst. Jag skulle säga att jag ansåg att han hade lärt sig att läsa när han kunde läsa ett par kortare meningar och förstå dem/återberätta dem/svara på några enkla frågor om innehållet. Det luriga med läsning som begrepp är ju att det inte handlar om att kunna och inte kunna läsa. Läsning är något som utvecklas - läsförståelsen framför allt. En 15-åring som läser och förstår som min 6-åring skulle de flesta av oss anse inte kunna läsa. Läshastighet, läsförståelse etc. förväntar vi oss ha kommit längre i den åldern om man "kan läsa". Avkoda kan han/hon så klart, liksom har lärt sig den första läsinlärningen men inte så mycket mer.
     
  • Gladskit

    Min son var nog fyra när han förstod att bokstäver hade ljud och att de tillsammans bildade ord, både ljudmässigt och i skrift.
    Nu är han 7,5 och jag tycker att han är duktig på att läsa. Han ljudar sig fortfarande genom vissa ord sen säger han ordet, sen säger han nästa ord och sedan repeterar han nästan hela meningen. Alltså väldigt grundläggande men jag är glad att han ser till att han förstår vad han läst innan han går vidare till nästa ord och nästa mening. Sen ligger det ju i utvecklingen att inte behöva ljuda sig igenom eller ens läsa varje ord. Jag själv tex. ser det skrivna ordet i bilder och kan "se" en mening och förstå av sammanhang utan att behöva läsa varje ord.

  • pappapappa12

    Jag trodde att "knäcka läskoden" innebar att man INTE ljudar sig igenom orden utan ser ordbilderna. Min dotter är nyss fylld sex och hon ljudar sig fram. Upprepar inte orden (eller ens hela meningar) men förstår tydligen ändå. Ber man henne upprepa en mening hon just ljudat sig igenom så gör hon det. Jag skulle INTE säga att hon "knäckt läskoden" men jag har kanske fel där

  • Flickan och kråkan
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 00:56:02 följande:
    Jag trodde att "knäcka läskoden" innebar att man INTE ljudar sig igenom orden utan ser ordbilderna. Min dotter är nyss fylld sex och hon ljudar sig fram. Upprepar inte orden (eller ens hela meningar) men förstår tydligen ändå. Ber man henne upprepa en mening hon just ljudat sig igenom så gör hon det. Jag skulle INTE säga att hon "knäckt läskoden" men jag har kanske fel där

    Att ha knäckt läskoden betyder att man kan avkoda. Att avkoda innebär att man kan identifiera orden. Hur man avkodar - genom att känna igen ordbilder eller ljuda spelar ingen roll. Vanligtvis använder man båda metoderna (syntetisk och analytisk), men ju färre ordbilder man känner igen desto mer identifierar man med hjälp av ljudning. De flesta små barn känner t.ex igen ordbilder av sitt namn tidigt. Min äldsta kunde exempelvis känna igen massor med ordbilder innan han knäckt läskoden, men han hade då ingen strategi för att identifiera ord han inte kände igen ordbilder för och kunde alltså inte avkoda. Han hade inte förstått hur vårt skriftspråk fungerar. "Att läsa" är dock mycket mer än att ha knäckt läskoden.
Svar på tråden Knäckt läskoden?