Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Knäckt läskoden?

pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:11:48 följande:
    Men när man ljudar så säger man inte vad bokstäverna "heter" (L "heter" E-L eller Ä-L, K "heter" K-Å) utan hur de låter. Även de konsonanter som man inte kan hålla ut som B, T, K, etc

BOLL ljudas alltså fram B-O (eller Å)--L, BARN ljudas fram B-A-R-N (inte b-e a e-r -en)

Som jag skrev...lyssna på vad du verkligen säger när du ljudar. Vi vuxna är lite "hjärntvättade" och hör inte dessa biljud eftersom vi lärt oss att ignorera dem. Fast för en som håller på att lära sig läsa är de betydligt tydligare. Sedan så färgas biljudet av vilken vokal som följer efter konsonanten så att "b" i boll uttalas mer "bå" än "bö" som i alla fall jag uttalar ett "rent" b-ljud.

Biljuden har inget med vad bokstäverna heter att göra, ett "b" utalas ju "be" när man säger bokstavens namn, men ljudet har också ett vokalljud men det är betydligt svårare att höra. Du tror att du ljudar "boll" som b-o-ll, men det gör du inte.  Testa så får du se, men du får nog säga ljudet några gånger för att höra det. "Barn" ljudas bö-a-är-en...om man inte vet att det står barn för då kan man ljuda ba-a-är-en.   
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2013-10-07 13:30:02 följande:

Som jag skrev...lyssna på vad du verkligen säger när du ljudar. Vi vuxna är lite "hjärntvättade" och hör inte dessa biljud eftersom vi lärt oss att ignorera dem. Fast för en som håller på att lära sig läsa är de betydligt tydligare. Sedan så färgas biljudet av vilken vokal som följer efter konsonanten så att "b" i boll uttalas mer "bå" än "bö" som i alla fall jag uttalar ett "rent" b-ljud.

Biljuden har inget med vad bokstäverna heter att göra, ett "b" utalas ju "be" när man säger bokstavens namn, men ljudet har också ett vokalljud men det är betydligt svårare att höra. Du tror att du ljudar "boll" som b-o-ll, men det gör du inte.  Testa så får du se, men du får nog säga ljudet några gånger för att höra det. "Barn" ljudas bö-a-är-en...om man inte vet att det står barn för då kan man ljuda ba-a-är-en.   
    Det är ju egentligen b-ljudet man använder när man vill skrämmas. Säger du bu är det inte värst många som blir skrämda...Förstärk detta ljud så tror jag att det är lättare att höra ö:et på slutet...eller möjligtvis ett "u" om du har en annan dialekt än mig.
  • Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:51:35 följande:

Ju kortare vokalljud du använder när du ljudar desto mindre "lurar" du dig.

Och konsonanter som går att hålla ut (rrrrrr, sssss, vvvvvv, nnnnn, mmmm, fffff, jjjjjj, lllllll, ) behöver inte alls innehålla något "vokalljud"
    Det är du som lurar dig och inte jag som lurar mig...jag lovar!

Ja du kan hålla ut dessa konsonanter, men "f" har ett lite ä-ljud i början och faktiskt även på slutet...samma med de andra bokstäverna med. Det är när du börjar och avslutar ljudet som du får med ett litet biljud. Du har tränat ditt öra att inte höra dessa ljud, det är ett måste för att kunna ljuda ihop språkljuden till ett ord. Det ingår i att "knäcka koden". 

Är man inte medveten om detta så kan det verka obegripligt att lille Kalle inte kan få ihop s-, o- och l-ljden till ordet sol. En god läsare hör s-o-l och förstår inte alls vad problemet är. Fast lille Kalle hör antagligen ässsssä-oooo-älllllllle och då är det faktiskt inte så lätt att få ihop detta till sol och ännu svårare att förstå att de där bokstäverna på pappret syftar på den där varma saken på himlan ute.

• Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 13:54:29 följande:

så ljudar åtminstone min dotter.

tex "lamm"

lllllllll - a - mmmmmmmmmmm

finna inga andra vokalljud i den "ljudningen" än "a"

absolut inga tendenser till "E-L   A    E-M" (e-l   a  e-m är inte att ljuda det är att säga vad bokstäverna heter i den ordning de står)

Testa att ljuda med kraft så är det lättare att höra biljuden och gör mellanrum mellan de olika ljuden. Vi är två lärare här inne som säger samma sak, det är biljud när man ljudar ett ord.
  • Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 14:31:52 följande:

håller inte med.

Ett "SSSSSS" kan du väsa utan att börja eller avsluta med ett "biljud".

Detsamma gäller "lllll, mmmmm etc)

Det är bara spanjorer som inte kan börja ett väsande S-ljud utan att först säga "e"

(e-stockholmo) (e-special) (e-studiante)(e-spectacular)
    Du lyssnar inte tillräckligt väl, det är mindre tydliga ljud du ska leta efter. Man gör ett biljud i början och i slutat av konsonantljuden, även volkalljuden har biljud, men de är svårare att benämna i text, de är mer som stön.

Spanjorerna lägger till ett språkljud och inte ett biljud till ett språkljud. Har du testat att ljuda med kraft? Biljuden finns där, men du är inte tillräckligt observant för att höra dem.
  • Wilowa
    Pampim skrev 2013-10-07 15:31:34 följande:

Extremt intressant att få reda på varför i hela fridens namn min sexåring skriver duv när han menar du. För det måste ju bero på det lite suddiga v:et man hör när man säger du, eller är jag ute och cyklar?
    Jag har själv lite svårt att höra nåt "v" i "du", men det kan ju vara dialektalt eller att jag helt enkelt inte hör det. Jag tycker mig dock höra ett lite h-ljud i slutet av "du". Fast det som har betydelse är ju vad din son uppfattar och han hör säkert ett "v" där. Innan barn lärt sig den rätta stavningen på ord så skriver de det de hör och det ska man inte peta för mycket på, inte i början i alla fall. När man lär sig gå tillåts man tulta runt och när man ska lära sig att prata är det helt okej med barnspråk...det borde vara lika okej med ett lärande skriftspråk. Den rätta stavningen kommer oftast av läsningen där de möter orden rättstavade.
  • Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-07 15:59:00 följande:
    Då kanske jag inte tänker helt tokigt när jag tänker "den får sitta tills hon ser att det är fel och gör en ny" varje gång jag kommer hem och ser skylten "Riklam, nej tak!" på dörren!
    Nej det tycker jag inte, självförtroendet är otroligt viktigt för läs- och skrivinlärningen och man ska vara försiktig med att rätta stavning i färdiga "produkter". Hon skulle troligtvis bli väldigt ledsen och inte alls vilja ha skylten som hon nyss var så stolt över. Vad vinner man på det? Lusten att göra nya skyltar skulle antagligen få sig en törn med. Det är ju jättebra att hon vågar skriva och den skrivlusten ska man inte ta ifrån henne. Skrivlusten är blir lätt en bräcklig liten varelse om man inte är rädd om den, men den kan å andra sidan bli väldigt stark om man är rädd om den. Jag tycker personligen att lusten att skriva och att kunna uttrycka sig på ett intressant sätt i skrift, är mycket viktigare än stavning. Numera finns det ju dessutom rättstavningsprogram till hjälp. Fast för de flesta faller bitarna på plats och de lär sig stava. 
  • Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-07 18:30:10 följande:
    Dessutom var det bra tänkt, att göra nåt åt det, helt självmant, när hon såg att jag bara slängde reklamen i en hög innanför dörren!
    Och den funkar. Utan problem!
    Sådan idérikedom vill man värna om!
  • Wilowa
    pigglet skrev 2013-10-07 20:15:40 följande:
    Jag har inte kommit till slutet av tråden än, så det här kanske redan har avhandlats "klart".
    Mitt äldsta barn lärde sig skriva bra långt innan hon blev duktig på att läsa. När hon fyllde 6 år var vi på en utlandssemester 2 veckor och hon skrev då sin första "bok", en "kapitelbok" om Madicken.  Sedan följde olika sagor, faktaböcker osv. Skriva har alltid gått väldigt enkelt för henne. Läsningen däremot har varit knöligare. Så pass att hon inte gillade att läsa. Hon gick nog i 2:an innan hon fick flyt i det, då hade jag hunnit fråga läraren om det kunde röra sig om dysleksi eller liknande...
    Nästa barn var precis tvärt om. Läste böcker när hon fyllde 6 år. Men skrivandet har varit svårrare, hon går nu i 3:an och skriver helst inte alls. Läser däremot utan problem böcker som Bröderna Lejonhjärta.

Deras lärare säger att det handlar om att vi lär oss på olika sätt. Man kan se olikheterna även i andra sammanhang, hon gav exempel på hur man lägger pussel. Den som lär sig skriva snabbare väljer oftast att börja med ramen i pussel, den som börjar läser hela ord direkt utan att ljuda dem börjar med något i bilden i pusslet (om jag nu inte blandar ihop det...)   
    Det stämde i alla fall på mina barn då. 

Intressant, det med pusslena hade jag inte hört innan. Fast jag tänker att det barnet som lärde sig skriva först har en berättande personlighet. För henne var det viktigt att få skriva ner sina tankar och idéer. Det andra barnet däremot lärde sig först att läsa, att läsa har ett tempo i sig som skrivningen inte har. Det tar längre tid att skriva än att läsa oftast och speciellt i början så är motoriken ett stort hinder om man är van att ha tempo i sitt berättande. Hon hittade säkert på en massa historier, men blev frustrerad när motoriken hindrade flödet i berättelsen. Det är ju därför som man behöver skriva tankekartor för att komma ihåg berättelsen medan man skriver den.
  • Wilowa
    Pampim skrev 2013-10-08 08:36:13 följande:

Håller helt med, detta är familjeliv som det ska vara! Bollande, utbytande av tankar och erfarenheter och trevlig ton! Extra tack till Flickan och kråkan.

Haha! Jag är just nu aktiv i två trådar på fl...varandras utterligheter kan jag säga. Denna är betydligt mycket trevligare att läsa i.
  • Wilowa
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-08 10:22:24 följande:
    Jag håller med om att det är en mycket trevlig tråd och tänkte passa på att fråga er 'experter' om en grej jag undrar över när det gäller att börja skriva.

Vi bor i England och barnen går i skola här, blev tillsagt av lärarna att absolut inte uppmuntra att skriva stora bokstäver iom att de sen måste lära om, man skriver ju väldigt sällan med stora bokstäver. Ja det kan jag ju köpa iofs men med stora sonen så ville han bara skriva med stora bokstäver så jag struntade i läraren för att jag ville inte motverka hans skrivarlust. Det gick jättebra och han har nu lärt sig skriva med både stora och små

Men sen när vi var i Sverige så satt jag och skrev med min brorsdotter som då gick i förskoleklass eller om det var ettan och hon berättade att de lär sig skriva med stora bokstäver. Så nu undrar jag, vad är tanken med det? Är det för att det oftast är lättare att skriva stora bokstäver och har ni några andra tankar om det? 

Det finns massor av olika metoder man som lärare kan använda när man ska lära barn att läsa och skriva. Jag håller med bägge dessa två. ...och egentligen hänger de ihop.

Jag tycker att man ska uppmuntra barn att skriva med små bokstäver...om de kan. Barn som går i förskoleklass har oftast inte den finmotoriken som de små bokstäverna kräver och då blir det ett hinder i skrivandet. Då är det bättre att låta dem skriva med stora bokstäver. Fast man får vara observant så att  det inte blir en dålig vana även efter att barnen kan skriva små bokstäver. Undervisnigen ska vara individuell och som lärare måste man vara observant och föra över barnet på de små bokstäverna så fort som man ser att det klarar att skriva dem utan allt för stor ansträngning.

en bra lärare väljer en läs- och skrivinlärningsmetod, men plockar det som varje individ behöver utöver från de andra metoderna.   
  • Wilowa
    YokohamaNr2 skrev 2013-10-08 11:08:26 följande:
    Ja det låter bra tycker jag! de börjar ju lite tidigare här och jag vill verkligen inte att de ska 'tröttna' för fort men än så länge tycker båda det är kul. Min yngsta som blev 4 i maj började 'reception' i September och det motsvarar väl lite förskoleklass med att leka fram lärandet. Han har inte knäckt läskoden men gillar att skriva krusiduller och frågar gärna hur man skriver ord som han sedan kopierar. Han är också besatt av tåg och har lärt sig känna igen ordet 'train' i alla texter

Här har de förutom att de lär sig bokstävernas ljud också ord som man ska lära sig känna igen utan att stava dem, det är ju dessa svårstavade mellan orden på engelska som 'the' 'and' 'in' 'but' mm mm

Sen har vi också dessa läsböcker i början med bara bilder, som jag personligen, tycker de är jättesvåra att göra något meningsfullt med jag vet ju att man ska prata om bilderna och fråga vad tror du händer sen mm mm men det har varit svårt att motivera barnen när de är så vana att jag läser text i böcker för dem. 
    Det är det som vi tidigare benämt som ordbilder.

Ska man lära barnen ordbilder så sägs det vara bättre med små bokstäver än stora, men jag tror att åsikterna går isär lite där med numera. När jag gick utbildningen så fick vi rita en ram runt ordet och den blir mer unik med små bokstäver eftersom de är olika stora. Titta på formen runt GIRAFF mot giraff och då i handskriven text som ger större skillnader än här på datorn. När man skriver för hand ska svansen på g gå längre ner och f ska vara högre. Jag tycker i alla fall att det är lättare att läsa en text med små bokstäver än med stora så det ligger nog nåt i det eller så handlar det om vana. Jag jobbar inte längre i skolan, utan i förskolan så jag har kommit ifrån detta med läsinlärning lite. Jag bara fångar upp de barn som vissar ett skriv- eller läsintresse hos oss, men det blir ju aldrig på samma sätt som i skolan. 
  • Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-08 13:59:04 följande:
    Och jag som aldrig lärde mig göra små bokstäver hävdar att man ska uppmuntra skrivandet, och ge fanken i om det är stora eller små bokstäver. Så länge dom inte är blandande stora och små, för då är det nåt annat än att man inte kan göra stora eller små det beror på.
    Skulle jag gjort som jag blev tillsagt. Göra små bokstäver, då skulle jag fått lägga ner så mycket energi på att forma dom så jag aldrig hade orkat lära mig skriva.
    Så jag struntade i små. Vilket kanske inte var vad lärarna för 40 år sedan uppskattade. Men nånstans gav alla upp och lät mig hållas.
    Och nej. Fortfarande inga små bokstäver när jag skriver för hand. Dock har jag aldrig haft några problem med att få stor bokstav på rött plats och resten små varken på skrivmaskin (förr) eller dator (nu).

Fast det var ju mer eller mindre det jag sa. Individuell undervisning.
  • Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-08 14:23:35 följande:
    Fast du sa lite till. :)

"Fast man får vara observant så att det inte blir en dålig vana även efter att barnen kan skriva små bokstäver. Undervisnigen ska vara individuell och som lärare måste man vara observant och föra över barnet på de små bokstäverna så fort som man ser att det klarar att skriva dem utan allt för stor ansträngning. "

Det är väldigt lätt att den som inte kan det dom flesta kan får höra antydningar om att det är lat. Och "Det är bara att försöka...", "utan övning...".
    Då är det inte roligt längre.
    Fast om du aldrig kunde skriva små bokstäver utan stor ansträngning, så ska man ju inte föra över dig på det. Det var det där om att kunna tolka en text och läsa det som är underförstått.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2013-10-08 14:27:07 följande:
    Fast om du aldrig kunde skriva små bokstäver utan stor ansträngning, så ska man ju inte föra över dig på det. Det var det där om att kunna tolka en text och läsa det som är underförstått.
    Jag hade testat att sätta ett barn som dig vid datorn istället.
  • Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-08 14:33:28 följande:
    Jag hade sagt "Men skärp dig! Vill du bli som mig eller?!". :)

Jag hade satt barnet vid datorn för att kolla om barnet kan skriva med stora och små bokstäver vid datorn. Om det kan det så är problemet motoriskt och jag hade därefter försökt få barnet att skriva små bokstäver på ett lustfyllt sätt. Först när barnet tränat upp sin förmåga skulle jag föra in barnet på att skriva med små bokstäver. Oftast handlar det om att barnet fått för sig att det inte kan och därför vägrar försöka. Fast en skicklig lärare kan lura barnet till att ändå försöka. Jag skulle t ex hitta på nån ritsaga som lurade barnet att göra olika krumelurer...och kanske en och annan bokstav som jag sedan lite glatt förvåntat skulle uppmärksamma barnet på. "Men titta! Du har ju skrivit ett 'a'." Jag skulle inte acceptera att ett barn skriver med enbart stora bokstäver, men jag skulle jobba med det vid sidan av textskapandet.
Svar på tråden Knäckt läskoden?