Längtan 1970 skrev 2013-12-19 19:01:45 följande:
Hej Sara 7305, välkommen hit till tråden. Som du ser är vi inte så många här. Det finns andra trådar här som du kan säkert få mkt info om att läsa men ibland kan det vara rörigt med allas upplevelse och erfarenhet. Jag kan gärna berätta om mina/ våra erfarenheter. När vi bestämde oss för ÄD så hade vi tänkt oss Riga/ Ava. Vi bokade tid hos en gyn/ fertelitet läkare här i Stockholm/ Vällingby och fick stark rekommendation till unica. Min man googlar en hel del och vi fick bäst träff på IVI Valencia. Var där på första besöket och nu ska vi snart dit för ÄT som är 13 eller 14 jan. För första besöket hade vi skaffat med första proverna och det är upp till er att skaffa här i hemma eller där på plats. Det kostar en hel del på båda ställen. Bara ÄD behandlingen och bara den kostar 9000€ och vid sidan kommer allt annat. IVI har bästa procenterna med att lyckas men det är väldigt upp till var och en par att vad man känner för att bestämma sig. Att det ska ta bara 3 dagar tror jag inte att det stämmer. Vi behöver vara där över en vecka nu när vi åker. Äggplockning sker 8-1/14 och det tar 5 dagar innan själva ÄT. Har läst många som har lyckats i olika länder så chanserna kan jag inte säga så mkt om. Om du googlar om statistiken för olika kliniker säkert finns det info om det. Att ha läkare här hemma är nästan ett måste och prata igenom om allt att man är verkligen överens om alla besök och mediciner. Det som skiljer sig spanien från andra kliniker är att där är bara dold donation och det kan man inte söka ekonomisk stöd för hos FK. FK ersätter bara öppen donation och det var vi inte intresserad av. Hoppas att jag har kunnat och hjälpa dig med info du söker. Du får jätte gärna ställa alla dina frågor som du känner för. När jag började här så kändes att jag ville bara veta allt och man har så många frågor som bara ..... Precis som du skrev här att det är den bästa att vi har varandra här. Hoppas att vi hörs och kram.
Tack Längtan 1970 för mycket info!
Hoppas det gått bra för er i Valencia!
Jag har en bekant som åkt till Valencia och en som åkt till Riga. Hon som åkte till Valencia blev gravid, jag vet dock inte hur många försök de gjorde. Hon som åkte till Riga gjorde det nu i december så jag håller tummarna.
Det vi söker är statisk vad gäller resultat för resp klinik och land, jag har sökt men det är svårt att få en överblick.
Precis som Barnojag vill vi inte gärna åka så långt bort. I första hand är vi intresserade av Danmark för de känns som att de är mest lika oss. Har dock inte hört om någon på senare tid som varit just i Danmark, tvärtom tipsade vår första läkare Joseph Kulas om att INTE åka till Storken i Danmark.
Vi har nu fått tag på en ny läkare här i Stockhom, Claes Jüllig. Vid en första mejlkontakt med dem ang äggdonation rekommenderade de St Petersburg. När jag frågade om andra länder har de tydligen kontakt med många fler. Då undrar man varför de just rekommenderade St Petersburg, är det för att de verkligen har bäst resultat eller för att läkaren får någon typ av kick-back från St Petersburg om de skaffar nya kunder...
Vår resa fortsätter! Håller gärna kontakt med er här!