• Längtan 1970

Äggdonation

Hej:
    Är det några som har information om Unica kliniken eller IVI klinikerna när det gäller äggdonation? Vi vill bestämma oss inom en vecka och göra vårt livs försök och vill veta om chanserna. Hoppas att det finns några som vill/kan svara oss så att det kan vara hjälp för beslutet. Synd att vi inte kan få behandling här hemma i Sverige och då ska man behöva söka till ett annat land :( 
    Tack alla snälla. 

• Svar på tråden Äggdonation
  • Sara7305

Hej,

Jag är så glad att jag hittat denna tråd här på familjeliv! Jag och min sambo planerar för äggdonation då jag inte har kvar några ägg. I våras var vi hos läkare här i Stockholm (Josef Kulas) och han verkade kunna hjälpa oss. Nu har han dock gått i pension och vi står vilsna inför alla val vi behöver göra. 

Det vi fick med från Josef Kulas var följande:
    Land: hans första rekommendation var Tjeckien där det kostar ca 3900Euro. Vår första fråga var Danmark och det han sa då var att Storken inte var bra. Cypern är billigt. I Finland finns AVA-kliniken men det är dyrt. Riga har dåliga resultat. 
    Process: först ska vi ta tester (HIV, hepatit) samt test om kan bilda bra slemhinna (äta progesteron-tabletter i veckor innan). Ägget befruktas sedan på plats, det tar ca 3 dagar. 
    Jag fick med min recept på östrogen (Divigel) men då vår process nu stannat upp har jag tillfälligt slutat med det. 

Jag har några frågor jag hoppas kunna får svar på här. Vad är era erfarenheter av olika länder och kliniker? Finns det statistik på hur väl de lyckas per klinik? Är det smart att ha läkare här i Sverige och var kan man hitta sådan i Sthlms-området?

Hoppas hitta er som är i samma situation för att kunna dela våra erfarenheter och få tips!

//Sara

• Längtan 1970

Hej Sara 7305, välkommen hit till tråden. Som du ser är vi inte så många här. Det finns andra trådar här som du kan säkert få mkt info om att läsa men ibland kan det vara rörigt med allas upplevelse och erfarenhet. Jag kan gärna berätta om mina/ våra erfarenheter. När vi bestämde oss för ÄD så hade vi tänkt oss Riga/ Ava. Vi bokade tid hos en gyn/ fertelitet läkare här i Stockholm/ Vällingby och fick stark rekommendation till unica. Min man googlar en hel del och vi fick bäst träff på IVI Valencia. Var där på första besöket och nu ska vi snart dit för ÄT som är 13 eller 14 jan. För första besöket hade vi skaffat med första proverna och det är upp till er att skaffa här i hemma eller där på plats. Det kostar en hel del på båda ställen. Bara ÄD behandlingen och bara den kostar 9000? och vid sidan kommer allt annat. IVI har bästa procenterna med att lyckas men det är väldigt upp till var och en par att vad man känner för att bestämma sig. Att det ska ta bara 3 dagar tror jag inte att det stämmer. Vi behöver vara där över en vecka nu när vi åker. Äggplockning sker 8-1/14 och det tar 5 dagar innan själva ÄT. Har läst många som har lyckats i olika länder så chanserna kan jag inte säga så mkt om. Om du googlar om statistiken för olika kliniker säkert finns det info om det. Att ha läkare här hemma är nästan ett måste och prata igenom om allt att man är verkligen överens om alla besök och mediciner. Det som skiljer sig spanien från andra kliniker är att där är bara dold donation och det kan man inte söka ekonomisk stöd för hos FK. FK ersätter bara öppen donation och det var vi inte intresserad av. Hoppas att jag har kunnat och hjälpa dig med info du söker. Du får jätte gärna ställa alla dina frågor som du känner för. När jag började här så kändes att jag ville bara veta allt och man har så många frågor som bara ..... Precis som du skrev här att det är den bästa att vi har varandra här. Hoppas att vi hörs och kram.

• Barnojag

Efter att ha gjort inseminationer och IVFer så skulle jag behöva er hjälp med webadresser till IVFkliniker som utför äggdonationer.

Har ni dessutom tips på länder som utför dubbeldonation så vore jag tacksam då jag är singel.
    Söker gärna kliniker i New York för de har väl öppna donatorer?

Ni som är singlar oavsett om ni gjort äggdonation eller om ni avstod skulle jag bli superglad om ni vill inboxa mig.

• Barnojag

Hur har det gått för er? Jag hoppas ni har blivit gravida.

Jag försöker leta efter kliniker i Boston, New York etc. Fick rekommendation om en klinik i San Diego som verkade bra. Men orkar nog inte resa så långt.

Jag är på jakt där jag kan få öppen donator (dubbledonation). Någon som känner till ett ställe? Jag skulle bli så glad.

Om jag inte lyckas med öppen donator. Vet ni var jag kan hitta äggdonator som inte är så gammal? Tycker upp till 36år är rätt gammal, skulle helst ha någon under 30år.

Känner ni till något om detta, snälla skriv.

• Längtan 1970

Hej Barnojag. Jag har inga koll på det. Vi valde Valencia och dold donation. På fredag är det dags för resultat. Så hoppas på det största pluset. Lycka till med sökning av kliniker :)

• Barnojag
    Längtan 1970 skrev 2014-01-22 22:31:20 följande:
    Hej Barnojag. Jag har inga koll på det. Vi valde Valencia och dold donation. På fredag är det dags för resultat. Så hoppas på det största pluset. Lycka till med sökning av kliniker :)
     Valencia ska ha bra resultat. Fick ni färskt eller fruset ägg?

Håller tummarna att ni plussar nu och att allt går bra hela vägen.
  • Sara7305
    Längtan 1970 skrev 2013-12-19 19:01:45 följande:
    Hej Sara 7305, välkommen hit till tråden. Som du ser är vi inte så många här. Det finns andra trådar här som du kan säkert få mkt info om att läsa men ibland kan det vara rörigt med allas upplevelse och erfarenhet. Jag kan gärna berätta om mina/ våra erfarenheter. När vi bestämde oss för ÄD så hade vi tänkt oss Riga/ Ava. Vi bokade tid hos en gyn/ fertelitet läkare här i Stockholm/ Vällingby och fick stark rekommendation till unica. Min man googlar en hel del och vi fick bäst träff på IVI Valencia. Var där på första besöket och nu ska vi snart dit för ÄT som är 13 eller 14 jan. För första besöket hade vi skaffat med första proverna och det är upp till er att skaffa här i hemma eller där på plats. Det kostar en hel del på båda ställen. Bara ÄD behandlingen och bara den kostar 9000€ och vid sidan kommer allt annat. IVI har bästa procenterna med att lyckas men det är väldigt upp till var och en par att vad man känner för att bestämma sig. Att det ska ta bara 3 dagar tror jag inte att det stämmer. Vi behöver vara där över en vecka nu när vi åker. Äggplockning sker 8-1/14 och det tar 5 dagar innan själva ÄT. Har läst många som har lyckats i olika länder så chanserna kan jag inte säga så mkt om. Om du googlar om statistiken för olika kliniker säkert finns det info om det. Att ha läkare här hemma är nästan ett måste och prata igenom om allt att man är verkligen överens om alla besök och mediciner. Det som skiljer sig spanien från andra kliniker är att där är bara dold donation och det kan man inte söka ekonomisk stöd för hos FK. FK ersätter bara öppen donation och det var vi inte intresserad av. Hoppas att jag har kunnat och hjälpa dig med info du söker. Du får jätte gärna ställa alla dina frågor som du känner för. När jag började här så kändes att jag ville bara veta allt och man har så många frågor som bara ..... Precis som du skrev här att det är den bästa att vi har varandra här. Hoppas att vi hörs och kram.
    Tack Längtan 1970 för mycket info! 
    Hoppas det gått bra för er i Valencia!
    Jag har en bekant som åkt till Valencia och en som åkt till Riga. Hon som åkte till Valencia blev gravid, jag vet dock inte hur många försök de gjorde. Hon som åkte till Riga gjorde det nu i december så jag håller tummarna.

Det vi söker är statisk vad gäller resultat för resp klinik och land, jag har sökt men det är svårt att få en överblick. 

Precis som Barnojag vill vi inte gärna åka så långt bort. I första hand är vi intresserade av Danmark för de känns som att de är mest lika oss. Har dock inte hört om någon på senare tid som varit just i Danmark, tvärtom tipsade vår första läkare Joseph Kulas om att INTE åka till Storken i Danmark.

Vi har nu fått tag på en ny läkare här i Stockhom, Claes Jüllig. Vid en första mejlkontakt med dem ang äggdonation rekommenderade de St Petersburg. När jag frågade om andra länder har de tydligen kontakt med många fler. Då undrar man varför de just rekommenderade St Petersburg, är det för att de verkligen har bäst resultat eller för att läkaren får någon typ av kick-back från St Petersburg om de skaffar nya kunder...

Vår resa fortsätter! Håller gärna kontakt med er här! 
  • Längtan 1970

Hej Barnojag, det var inte ens på tal om fryst. Vi hade färskt och det gick hela behandlingen på totalt 2,5 månad. Ja, det hoppas vi verkligen på bra resultat imorgon. Vi valde Valencia för att de är bäst efter San Diego. Få se, kommer att visa sig.

• Barnojag

Längtan 1970
    Hoppas du plussat!

Att det inte var tal om fryst. Är det för att de alltid börjar med färskt eller för att är mindre chans med fruset? I USA kör de nämligen visst nästan bara med fruset (bekvämt att inte time'a antar jag).

Vilken klinik i San Diego? Vet du någon som kommer på 3-5 plats? Har du tips på hur jag läser på?

Lycka till!

• Längtan 1970

Hej Barnojag. Ja, vi har plussat. Vi är glada och lyckliga. Nej, vi diskuterade aldrig fryst variant. Vi ville vara där för andra besöket så många dagar det behövdes så allt kunde vara färskt. Självklart blev det dyrare men nu efterhand känns helt ok. Klinik i San Diego vet inte riktigt vad de hette för att det finns några olika. Om du frågar mig så rekommenderar jag mer än 100% IVI Valencia och tycker professor Remohi är den bästa. Kan inte direkt säga vilken rankning till olika kliniker och länder, vi hade känslan och tro på IVI och tog helt enkelt chansen. Du får gärna inboxa mig med dina funderingar. Hoppas att det kommer för dig med snart, det är en toppen känsla. Önskar det för alla som kämpar med ÄD att uppleva det känslan. Vi hörs och kram.

Svar på tråden Äggdonation