Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Hur bemöta vår arga 2-åring?

Jag känner igen mycket av det här. Speciellt min äldsta son hade väldiga utbrott när han var yngre. Speciellt gällde det kläderna och processen att klä på sig. Men min minsta som nu är 2 år kan också bli rysligt arg. Och det är ju ofta över småsaker precis som din son TS. Idag hittade han en sten på marken utanför sitt dagis som han ville lägga på marken utanför storebrors skola av någon anledning. Jag lät honom göra detta, men i samma stund ångrar han sig och ska absolut inte släppa stenen = jättearg. OK, du kan behålla stenen säger jag, ta hem den. Och 2-åringen blir då jättearg för att han inte får lägga stenen på marken. Och så vidare... Han ville också ikväll att jag skulle lägga en Bamsetidning i en viss låda. OK sa jag och la tidningen där. I samma stund var det helt fel och han blir jättearg. Det finns liksom ingen logik i det hela. 

Mitt bästa tips är att försöka avleda istället för att tjata. Om min son inte vill komma och klä sig så försöker jag locka honom genom att visa något annat intressant (en skata utanför fönstret eller vad som helst). Samtidigt som han är distraherad så smyger jag på honom kläderna utan att han riktigt märker det. Då blir det ingen grej av det hela.  

Svar på tråden Hur bemöta vår arga 2-åring?