Hur bemöta vår arga 2-åring?
Vår precis fyllda 2-åring har också kommit in en liknande stark-vilja-fas (fast något mildare än din tror jag). Jag blir ändå lite rädd när jag läser att trotsåldern ska vara från 2,5 till 3,5 år för om den inte har börjat än vågar jag knappt tänka på hur det blir om ett halvår. Speciellt som vi väntar bebis nr 2 då.
Vår son har också haft det här humöret sedan han föddes. Han blev väldigt lätt frustrerad. Redan när han försökte vända på huvudet första gången så vrålade han när han inte kunde, han var frustrerad för att han inte kunde krypa och blir arg så fort han inte får in en pusselbit på rätt plats.
Men senaste månaderna har han börjat vägra saker. Vägrar byta blöja ibland, vägrar sitta i vagnen, vägrar bli påklädd, vägrar ta av sig pyjamasen på morgonen. Försöker vi tvinga så blir han skogstokig. Detta är inte varje gång men det händer flera gånger varje dag att han bara vrålar av ilska. Han vägrar också bli hållen och kramad av sin pappa, och pappa får inte hjälpa till med något om jag är i närheten.
Det är en jobbig situation!
Jag vet inte om jag har så många bra råd, men det som funkar för oss är:
? Han får välja kläder själv. Just nu gillar han lila så jag försöker låta jätteuppspelt och glad när jag föreslår att han ska ta på sig de LILA byxorna.