• Myran76

Hur bemöta vår arga 2-åring?

Vår precis fyllda 2-åring har också kommit in en liknande stark-vilja-fas (fast något mildare än din tror jag). Jag blir ändå lite rädd när jag läser att trotsåldern ska vara från 2,5 till 3,5 år för om den inte har börjat än vågar jag knappt tänka på hur det blir om ett halvår. Speciellt som vi väntar bebis nr 2 då. 

Vår son har också haft det här humöret sedan han föddes. Han blev väldigt lätt frustrerad. Redan när han försökte vända på huvudet första gången så vrålade han när han inte kunde, han var frustrerad för att han inte kunde krypa och blir arg så fort han inte får in en pusselbit på rätt plats. 

Men senaste månaderna har han börjat vägra saker. Vägrar byta blöja ibland, vägrar sitta i vagnen, vägrar bli påklädd, vägrar ta av sig pyjamasen på morgonen. Försöker vi tvinga så blir han skogstokig. Detta är inte varje gång men det händer flera gånger varje dag att han bara vrålar av ilska. Han vägrar också bli hållen och kramad av sin pappa, och pappa får inte hjälpa till med något om jag är i närheten. 

Det är en jobbig situation! 

Jag vet inte om jag har så många bra råd, men det som funkar för oss är: 
    ? Han får välja kläder själv. Just nu gillar han lila så jag försöker låta jätteuppspelt och glad när jag föreslår att han ska ta på sig de LILA byxorna. 

• Myran76
    Oj, mitt svar ovan skickades iväg mitt i.

Jag vet inte om jag har så många bra råd, men det som funkar för oss är: 
    - Han får välja kläder själv. Just nu gillar han lila så jag försöker låta jätteuppspelt och glad när jag föreslår att han ska ta på sig de "LILA byxorna". 
    - Det som funkar bäst när han blir arg är antingen att börja sjunga nån favoritsång. Ibland kan han inte låta bli att klämma till med ett "anka" eftersom han älskar att välja djuren på Per Olssons gård, även om det sägs mitt i gråten.
    - Något annat som kan funka är också att börja busas och kittlas med honom mitt i anfallet. (Tack och lov är han inte bara arg av sig utan skrattar också ofta. Han är extremer helt enkelt.)
    - Distrahera med något annat som han verkligen gillar kan också fungera. 
    - Sätta på bra musik och ha dansparty. Om inte annat så kan det överrösta skrik och gråt och storebror kanske tycker det är skönt, och kan vara med. 
    - Och i värsta fall när jag behöver en paus och inget annat funkar så får han titta lite på tecknat på tv. Visst kan han bli sur sen när man stänger av men ibland är det bara ett måste att få en paus på 20 minuter när man inte orkar. 
    - När han vägrar krama sin pappa och sträcker sig efter min famn tar jag upp honom och så kramar jag pappa. Till slut kan han i alla fall tänka sig en gruppkram med pappa. 
    - Jag har läst flera andra som sagt att det fungerar att helt enkelt säga "Måste vi bråka om det här? Kan vi inte kramas istället?" Låter ju som ett superenkelt tips. Jag har inte provat det själv, men kanske är värt ett försök. 

Lycka till! 
Svar på tråden Hur bemöta vår arga 2-åring?