• stora P

Hur äta inför en förlossning?

Jag såg till att äta "riktig mat" till både lunch och middag (alltså inte bara smörgåsar etc), samt ordentliga frukostar, de sista veckorna. Under förlossningen hade jag mer eller mindre onda värkar från fredag lunch till söndag natt (födde runt 3-snåret), och jag vet att vi åt lax en gång och kåldolmar en gång, men vi måste ha ätit mer än så. Antagligen gröt och pasta. Att äta kåldolmarna var iaf det sista vi gjorde hemma innan vi åkte in. Väl inne varvade jag nyponsoppa och vatten till det var klart. Kräktes gjorde jag inte.

En kommentar om hunger och smärta: här har ni en som chockade usk:an och fick barnmorskan att skratta genom att tala om att hon var hungrig mellan två krystvärkar! Min sambo hade passat på att trycka i sig en ostmacka i pausen före, och det luktade såååå gott när han kom tillbaka till min sida.

• stora P

Kom på att du ville ha tips på vad man kan äta: svårt att säga, men visst är det bra att ladda upp lite innan. Det viktigaste är väl ändå att man äter även när förlossningen har startat trots att man kanske inte är så sugen på mat, och att man inte glömmer bort att dricka. Tänk efter vad du brukar gilla och se till att det finns hemma och är lätt att värma, det är nog det bästa tipset jag kan ge. Och kanske att se till att din partner är beredd att köra "en sked för mamma, en sked för pappa" ;)

Svar på tråden Hur äta inför en förlossning?