Inlägg från: Anonym (Vovve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vovve)

Sparkat en hund ikväll :(

Ikväll var jag och min son påväg till affären. Han är 2år och lunkade själv brevid vagnen. Då kommer en stor svart blandras mot oss, en glad unghund. I panik ryter jag åt den och försöker kasta mig framför ungen men fick inte tag i den så ställer mig fort upp och sparkar hunden hårt flera gånger tills den vänder ifrån oss.
    Varför? Min son är allergisk. Han blir direkt tät i halsen och får svårt med andningen. Ögon svullnar igen och läpparna blir riktigt stora. Sen börjar även ögon och näsa rinna. Saliven är livsfarlig för honom och även pälsen.
    Vi har medicin men den verkar ju inte direkt.
    Aja, det gick bra och vi gick hem och jag ställde mina skor och kläder i garaget så får min mor komma och hämta för tvätt.
    Men vad min son grinade då jag sparkade hunden och skrek nej nej och jag tokgrina efteråt både för det mot hunden och lättnad att den inte kom fram på min son. Stackars hund...
    Ägarna skrek något men hörde inte, kan tänka mig dom var chockade över vilken idiot som sparkar deras glada hund sådär.
    Så snälla hundägare, håll koll på era hundar och ha dom helst kopplade. Vi vill gärna komma oss till affären imorgon...

• Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(
  • Anonym (Vovve)

Många som inte verkar läskunniga, läs om TS. Jag ställde mig ivägen och röt åt hunden först. Försökte stoppa den men den var så stor och utan halsband så fick inte fast den. Så tyvärr fick ge den några rejäla sparkar. Självklart lyfte jag upp sonen samtidigt som jag sparkade men hann inte utan sparkar då den redan var hoppande på mig. Och skrek hela tiden åt hunden att gå hem, lägg av och nej. Hade jag inte sparkat hade den lika gärna kunnat hoppa omkull oss båda två, så jävla stor och flamsig och dumdöv. Att jag inte stannade och pratade med ägarna var endast för jag inte litade på dom skulle hålla hunden ifrån oss om vi gick dit.

Och vart kan ni läsa att jag gjorde detta med glädje? Jag grät själv.

Nu gick det bra. Vi klädde av oss ute i garaget och direkt in och en dos akutmedicin och bad. Lite irriterad i näsa och ögon, men det kan ju lika gärna vara gråtandet bara.

Han går på förskola på en avdelning för allergiska och dom har egen lekplats ute också.

Jag själv älskar hundar och har haft hund hela min uppväxt och vuxna liv. Jag får av vissa hundar irriterad näsa och ögon och exem. Min son blir som sagts allvarligt påverkad och får svårt med andningen. Är så rädd han inte kan andas alls nästa gång då allergin bara blivit värre och värre.

Vi fick själva sälja den hund vi hade då han var nästan ett år började irriteras av den.

• Anonym (Vovve)
    jag är den jag är skrev 2013-10-07 19:44:15 följande:
    Ts, jag har - utifrån din ts - förståelse för att du handlade i panik. Är mitt barn i verklig fara så finns det inte mycket som jag inte skulle göra.

Men om ditt barn är så allergiskt så måste jag ställa samma fråga som en del andra i tråden; Varför har barnet inte medicin? Och om barnet har det, var fanns då medicinen i detta läge? 

Det vore bra om du svarade på detta

ts. 

Han har tyvärr bara aerius. Flytande som jag kan hälla i honom vid behov och det har hjälpt när han fick dom lindrigare symtomen förut.

Jag vet inte vad han fick när vi var in på akuten sist.

Dom har tagit blodprov och pricktest på honom som inte visat på allergi mot något. Vi vet han är allergisk mot hund och katt och även lite irriterad av pollen.

Jag har inte fått ut något bättre till min son nu men vi väntar på få åka till sjukhuset på allergiutredning. Vi har bara varit på våran lilla vårdcentral här än så länge.
  • Anonym (Vovve)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-07 20:14:23 följande:
    Han har aldrig haft en allvarlig reaktion, aldrig allergichock, men du vet att han har en livshotande allergi mot hundars päls och saliv....? Säkert?

Som jag skrev innan i tråden blir allergin bara värre och värre...

Han har "bara" än så länge tappat andan och svullnat rejält i ansiktet, speciellt ögon läppar och hals. Det värsta har lagt sig innan vi kommit till akuten på ca 10 minuter.

För mig räcker det att jag fått hjälpa med andningen en gång. Jag chansar inte på hur sjuk han kan bli vid nästa hundpuss.
  • Anonym (Vovve)
    MrsPenn skrev 2013-10-07 20:47:20 följande:
    "KNAPPT" allergisk??

"Min son är allergisk. Han blir direkt tät i halsen och får svårt med andningen. Ögon svullnar igen och läpparna blir riktigt stora. Sen börjar även ögon och näsa rinna. Saliven är livsfarlig för honom och även pälsen. Vi har medicin men den verkar ju inte direkt. "

/TS

Jag är själv superallergisk mot vissa djur men jag får inte ens medicin från läkare. Trots att jag skulle kunna dö pga tilltäppta luftrör.

Tack att någon förstår iaf.

Jag hoppas att vi efter utredningen på sjukhuset kan få någon medicin som hjälper akut så man inte behöver vara orolig för hundar.

Han har ju just blivit 2år och allergin blir bara värre och värre. Både jag och hans pappa är också allergiska men bara till den gräns att det är irriterande inte liksom farligt.
  • Anonym (Vovve)
    Anonym (:O) skrev 2013-10-07 21:22:14 följande:
    Om DU hade läst så hade du sett att jag har en unge som är extremt allergisk -anapen och betapred allergisk -akut fråga om sekunder Tester är totalt pålitliga men inte ts -ts ljuger och har Münchhausen Uppenbart testar ungen negativt på alla test och har endast lite aerius vid behov och har trots detta lycktas med hjälp av sin manipulativa mamma få en plats på en allergi enhet på ett dagis  -Läs om läs rätt och återkom om du har nåt att säga 

Varför har du hakat upp dig? Samma kommentar om och om igen. Dom har på akuten såklart sett när han fortfarande varit påverkad. Han fick medicin som hjälpte där och andades i en mask ett tag. Jag är ingen expert på allergier men ser ju själv min son blir värre och värre påverkad allt eftersom. Han har just blivit 2. Han hade massa utslag och lite rinnande näsa när vi fortfarande hade våran hund. Vi förstod inte då att det var hunden utan trodde det var någon mat då han just börjat äta all våran mat. Sen när han träffade andra hundar eller katter såg vi fort att han fick värre reaktioner fler utslag, mer rinnande näsa och irriterade ögon. Sålde då våran hund och han mådde helt bra. Självklart har jag förut inte brytt mig om hundar som kommer lösa men när han dom sista gångerna fått så allvarliga reaktioner är det självklart man blir rädd. Eller hur? Läkaren sa då till mig att det inte är ovanligt barn som är 1år inte visar på tester. Vi fick med oss denna medicin som han sa skulle hjälpa vid akut behov. Funkade ju inte så bra. Fick telefontid med läkaren och han skickade en remiss till sjukhuset. Jag har en jätteallergisk son och du som är expert kan väl istället hjälpa till med hur och vad jag ska kräva för hjälp!? Förskoleplatsen var inga problem alls att få för övrigt.
  • Anonym (Vovve)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-07 21:13:15 följande:
    Sedan funderar jag på hur allvarliga sparkar man kan få in på en hund som kommer emot en på det där sättet. Jag brukar "knäa" hundar som hoppar på mig...alltså sätta upp knät mot dem och skjuva dem ifrån mig. Det är inget som hunden lider av, det blir knä mot bröstkorg och inget slag. Däremot hjälper det mig att orka få hunden ifrån mig. Mina föräldrar har hund och de är av en väldigt livlig och hoppig ras (Flat). Även om man sparkar med foten så lär det ju vara fram på bröstkorgen man träffar, men man lär inte kunna få in sån väldig kraft om hunden är så pass nära.

Precis. Är ju mer att man sparkar bort hunden än sparkar den. Hade det gjort speciellt ont hade den ju knappast hoppat massa fler gånger.

För övrigt mår jag redan dåligt över det med sparkarna. Som ni borde kunnat läsa redan i TS. :(
  • Anonym (Vovve)
    Anonym (:O) skrev 2013-10-07 22:26:29 följande:
    Jag har hakat upp mig för att allt du skriver är konstigt och inte verkar vara sanning

Du menar att ni sålde hunden trots inga allergitester och senare negativa tester och har fått en dagis plats för allergiker trots att sonen inga allergier har -alltihopa låter mycket konstigt

Men din son är inte jätteallergisk han visar negativa tester

Hur då kräva hjälp ? Kommer du in till akuten med ett så uppenbart allergisk barn i den åldern så blir du garanterat skickad vidare med remisser -så därför tror jag inte dig vad gäller det

Och har man en äkta allergi så visar den sig även på pricktest och trots ringa ålder. Är ungen uppenbart allergisk trots negativ test så tar man blodprov. 

Med tanke på hur du agerar och reagerar -impulsivt aggressivt och våldsamt så tycker jag det är konstigt att du inte lyckats orda fram adekvat hjälp åt ditt barn

Jag menar; du sparkar trots allt en hundvalp x flera säljer din egen hud skaffar allergi plats på dagis och allt detta med negativa tester -hur kan det då komma sig att du inte lyckas ordna korrekt vård / medicin ?

Du verkar ju inte sitta fast då det gäller din sons väl och ve efter vad du uppger 

Du är konstig.

Vi sålde hunden då vi märkte den påverkade sonen, ja!

Ett intyg var inte svårt att få då vi träffade läkaren, det var även han som skrev ut Aerius.

Vi gjorde allergitestet i samband med att vi trodde han var matallergiker. Blodprov först, ett allmänt på olika födoämnen, djur och växter. Väntade svar, vi var försiktiga med maten. Testet visade inget.

Iaf sonen fick kraftigare reaktioner vid hund och kattkontakt. Vi bokade tid igen och gjorde då pricktest. Visade inget.

Vi sålde våran hund då sonen hälsa går före.

Sen har han åkt in på akuten.

Bokade tid igen och fick då medicin + intyg. Klart trodde jag. Men medicinen funkar inte så bra.

Sonen blir som sagts jättesvullen i ansikte speciellt hals, läppar, och ögon. Näsan och ögon rinner.

Nu har vi haft tur att det lättat ett tag efter han kommit från hunden. Men det tar längre tid och blir kraftigare eftersom.

Läkarna har sett hans symtom både på akuten och andra läkaren har sett utslag och irriterad näsa och ögon.

Du tjatade i tidigare inlägg om MVC. Dit går iaf bara vi när vi är gravida. Du måste mena BVC? Iaf är väntetiden där otroligt lång. Så det har blivit få komma på jourtider, alltså 15min patient och med många timmar i väntrummet innan.

Unghund inte valp. 1, 5-2, 5år kanske. Eller vuxen. Svårt se på blandraser om dom är färdigvuxna. Eller så har kanske knarkarna bara glömt ge den mat ett par dagar så det är därför den upplevs älgig.

Näe, jag har tydligen inte fixat rätt vård. :(
  • Anonym (Vovve)

Oj, så många inlägg...har snabbt läst igenom och ska försöka svara...

Vad som är en stor hund för er vet jag inte. Men för mig med mina 161cm och 47kg är en 40+kg hund stor. Mycket stor!

Killarna med hunden stod brevid ett lägenhetshus ca 50meter bort och rökte. När jag såg dom såg jag ingen hund. Gick med min son och höll handen kollade ner på honom och pratade med han. Ser hunden i ögonvrån. Ställer mig framför sonen(så han hamnar mellan mig och vagnen) och ryter åt hunden. Den fortsätter mot oss, jag sparkar och den springer som in i min spark. Jag lyfter sonen och sparkar igen mot hunden när den kommer mot oss, om å om igen kanske 8-10 sparkar. Den följde efter oss ett varv runt vagnen innan den lessnade och vände om. Jag sparkade hunden när den hoppade mot oss, träffade alltså bröst och eventuellt hals. Jag for bakåt i varje spark och skrek hela tiden sluta gå hem/iväg NEJ!! Påväg mot ägaren tvekade den ett par ggr och stannade och kollade på oss och luktade på marken. Jag stod helt stilla tills den var nog långt borta, då skyndade jag hem. Dom kunde kastat sina cigg och kommit och tagit hunden tycker jag. Att jag inte gick iväg och pratade med dom igår var för att jag inte litade på att dom skulle hålla hunden ifrån oss.
    Vi har idag fått redan på namnet på hundägaren. Tydligen vanligt denna hund är lös. Har hamnat i bråk med en kopplad schäfer en gång bland annat. 
    Sonen är hos sin mormor nu och när min sambo slutat jobbet ska vi iväg och prata med ägaren.

Varför inte testerna visat allergin på min son vet jag inte. 
    Jag är allergisk mot pollen, hö, häst, katt och andra små pälsdjur. Vissa hundar. Tål korthåriga och ej fällande. Hundar med underull kan jag inte ens vara i deras hus utan känna av, även om hunden då är ute. Jag får rinnande och kliande näsa och ögon. När jag var ung och envisades vara runt djur jag inte tålde fick jag även exem.
    Barnets far, min sambo. Tål inte vissa djur och mat. Får nässelutslag. Hade ansträngnings astma som barn.
    Våra problem är ju inget inte receptfritt antihistamin klarar upp. Min sambo har även attarax och lergigan utskrivet.
    Det var i slutet på augusti hans allergi var så allvarlig så han hamnade på akuten första gången.

Jag är verkligen ledsen för sparkarna. Men jag lyckades med målet. Att inte sonen skulle bli allvarligt sjuk. Nu tog hunden bara i mitt ben och fot.

• Anonym (Vovve)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-08 16:01:06 följande:
    Du satte alltså upp foten mot hunden när den hoppade mot er? Ingen spark när inte hunden kom emot er?

Bra att ni ska gå och prata med ägaren! Vet du om det var nån av de rökande killarna eller om de bara hade hunden med sig ut? 

Jag sparkade och knäade mot den samtidigt som den hoppade mot mig. Jag är ingen karatemästare så kan inte tänka mig det blir så hårt när hunden är så nära. Självklart sparkar jag inte en hund som står med fyra tassar i backen eller är vänd åt annat håll.

Alltså det gick så fort så kände inte jag fick möjlighet bara vända om och gå som många tipsat om. Den var så stor och så på hela tiden. Och jag var livrädd fara omkull.

Vet inte vem av dom som är ägaren. Men vet ägaren är i detta pundarpack och har hans namn. Det var även nära lägenheten där ägaren bor.
Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(