Inlägg från: Anonym (sjukt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukt)

Sparkat en hund ikväll :(

Hunden gjorde alltså ingenting men du sparkade upprepade gånger på den för att den skulle ge sig av? Förvånad

Var är ungens akutmedicin? Vad sa du till ägaren?

• Anonym (sjukt)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 20:06:02 följande:

Han har tyvärr bara aerius. Flytande som jag kan hälla i honom vid behov och det har hjälpt när han fick dom lindrigare symtomen förut.
    Jag vet inte vad han fick när vi var in på akuten sist.
    Dom har tagit blodprov och pricktest på honom som inte visat på allergi mot något. Vi vet han är allergisk mot hund och katt och även lite irriterad av pollen.
    Jag har inte fått ut något bättre till min son nu men vi väntar på få åka till sjukhuset på allergiutredning. Vi har bara varit på våran lilla vårdcentral här än så länge.
    Han har aldrig haft en allvarlig reaktion, aldrig allergichock, men du vet att han har en livshotande allergi mot hundars päls och saliv....? Säkert?
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-07 21:03:56 följande:
    Hon skrev att allergitestet inte visat tecken på allergi, men reaktionerna han haft talar sitt tydliga språk. Hon skrev även att de väntar på att få göra en riktig allergiutredning och inte bara få hjälp av vc:s allmänläkare.
    Vilka reaktioner visar att han har en allvarlig allergi mot hund? Den, enligt Ts, GLADA UNGHUNDEN, kom inte ens fram till sonen utan Ts försökte få tag i den, och när hon inte kunde det så sparkade hon den, upprepade gånger.

Djurmisshandel är vad det är.
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 21:09:31 följande:

Tack att någon förstår iaf.
    Jag hoppas att vi efter utredningen på sjukhuset kan få någon medicin som hjälper akut så man inte behöver vara orolig för hundar.
    Han har ju just blivit 2år och allergin blir bara värre och värre. Både jag och hans pappa är också allergiska men bara till den gräns att det är irriterande inte liksom farligt.
    Vad är det som är allvarligt? Har han åkt in akut med andnöd för att få hjälp?
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-07 22:08:15 följande:
    Jag som förskollärare kan svara istället, det är mycket möjligt att ts fått ett intyg från akuten och att chefen utifrån detta bedömt att ts barn har behov av allergiförskola. Bättre att chansa på att ett icke allergiskt barn får platsen än att riskera en allvarlig reaktion som förskolechefen då blir ansvarig för. Hur strikta man ska vara på detta är upp till varje kommun att avgöra...till och med upp till olika skolområden i samma kommun ibland.
    Som läkare vet jag att akuten inte skriver ut intyg om allergier. Det gör man först efter utredning eller i vissa fall av husläkaren.
  • Anonym (sjukt)

En unghund handlar det om... Att jämföra med en 10-åring kanske. Inser ni inte att de inte alltid vet rätt eller fel och att det kan räcka att säga ifrån ordentligt. Inget hände, som hunden orsakade. Däremot sparkade Ts hunden upprepade gånger i förebyggande syfte. Hur kan det vara rätt?

• Anonym (sjukt)
    MrsPenn skrev 2013-10-08 00:54:44 följande:
    Nu tar vi det lilla lugna - vilka "njuter"??? Alla är ense om att det var ett nödvändigt ont för att freda sig och sin avkomma!
    Freda sig mot vad? En glad unghund som inte ens är nära nog att få fast?
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-09 10:20:46 följande:

Dom flesta hundar jag känner kan Nej, sluta, ner, gå iväg/hem, bort eller så kan dom iaf ett av dom.
    Dina hundar måste ju vara väldigt ouppfostrade och tröga. Mina hundar har iaf alltid förstått många kommandon och även meningar som vill du ha mat eller ska vi gå ut. Med en hund tidigare då tränade och tävlade vi ju i spår och lydnad. Inget skrytbart men klarat LP2 en gång och uppflyttade till lätt klass spår. :)
    Så näe, jag vet kanske inte hur jag ska hantera en ouppfostrad okänd 40+kg hund när den är okontaktbar. som dina verkar få vara. :( speciellt inte med en allergisk son i famnen.
    Du känner inga unghundar alltså? Ändå skrev du att att hunden var ett hon trots att hunden var glad när den kom fram emot er och du gjorde utfall mot den?

40 kilo och unghund? Stor ras antar jag....

Du hade inte sonen i famnen skrev du...
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-09 11:24:23 följande:

Man släpper väl fan inte lös en dumdöv unghund öht! Glad eller inte spelar inte någon roll då sonen är allergisk.
    Det var en hane, blandning rottweiler och cane corso. Blir 2år i januari.
    Så du stannade och hade ett trevligt samtal med ägaren om hunden? Hundar kan komma lös av olika anledningar. 
  • Anonym (sjukt)
    jag är den jag är skrev 2013-10-09 12:20:42 följande:

Om ts menar allvar så utgjorde hunden en livsfara för ts son.
    Om det hade varit sant hade Ts haft annat än receptfri allergimedicin till sin son..
  • Anonym (sjukt)
    suziz skrev 2013-10-09 12:26:56 följande:
    Nej, problemet uppstår då hundägare inte tar ansvar för sina hundar så som de ska göra!
    Tänk om villaägarna kunde sluta ha blommor, gräs och träd så jag inte behövde få en allergichock varje gång jag går förbi. Kan man kanske stämma, eller i alla fall polisanmäla, dem för att de gör mig sjuk?
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-09 12:34:10 följande:

Jag har aldrig sett träd komma hoppandes på folk. Har du?
    Vad har det med saken att göra? Hunden hoppade inte heller mot er: "Då kommer en stor svart blandras mot oss, en glad unghund. I panik ryter jag åt den och försöker kasta mig framför ungen men fick inte tag i den så ställer mig fort upp och sparkar hunden hårt flera gånger tills den vänder ifrån oss. "
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-09 12:52:04 följande:
    Jag är helt övertygad om att du inte är läkare. Då skriver man inte som du gjort.
    Jag kan ge massor av exempel (i stort sett alla dina inlägg), men väljer ut två st.

Gör man inte? Är inte även läkare vanlig människor som diskuterar privat på forum?
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-09 12:58:33 följande:
    Jodå, läkare är vanligt folk som diskuterar privat på forum, men som läkare borde du veta att det inte på något vis är självklart att TS har bättre medicin till sin son. Vet du inte hur vården fungerar?
    Dessutom skulle du inte raljera över folks allergiska reaktioner som med din "träd-kommentar".
    Fast, det är klart... det finns ju läkare som inte jobbar kliniskt.
    Jag vet att det är självklart att man får akutmedicin utskriven då man haft upprepade allergichocker som har behandlats akut.

Skulle jag inte? Lustigt att jag gör det ändå!
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (allergi) skrev 2013-10-09 13:13:54 följande:
    Du vet alltså inte heller att Aerius är receptbelagt?
    Loratardin, Aerius... Ipren, Ibuprofen... Say no more.
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-09 13:41:43 följande:
    Gör mig en tjänst och kolla detta med fass så som jag precis gjorde...det verksamma ämnet i Aerius är DESloratardin, precis som Anonym(allergi) nyss skrev.
    Vilket är den aktiva metaboliten av loratadin.... Aerius är bara dyrare.
Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(