• suziz

Sparkat en hund ikväll :(

De enda som gjort fel är hundägaren som ska ha 100% kontroll på sin hund, vilket de till synes inte hade.

TS gjorde allt för att få bort hunden, många hundar går att skrämma genom att göra sig stor och ryta åt dem som TS först försökte göra. Alla hundar funkar det dock inte på, framför allt labradorer som inte fattar detta utan tror att alla älskar dem och vill leka, och då måste man fysiskt försöka få bort hunden. Om man då samtidigt håller i en tvååring så har man inte så många alternativ att välja på, att med sin fot markera mot hunden och för att få bort den tycker jag är vettigt gjort. TS sparkade ju inte för att skada hunden utan för att för att bort den från sin son eftersom hon fruktade för sin sons liv.

• suziz
    Haskel skrev 2013-10-08 10:20:29 följande:
    Jag hoppas bara TS inser att hon mycket väl kan ha dödat hunden. Även om hunden "verkade" okej när den sprang därifrån. Jag hoppas att hon inser att om man sparkar, gång på gång, på en unghund knäcker man revbenen vilket ofta ger inre blödningar.
    Att TS sedan är så fruktansvärt dum att hon skyller på panik, TS borde inte få gå "lös" i samhället! Vad gör hon nästa gång... sparkar ihjäl ett barn?

Jag är definitivt ingen allergiexpert, men om nu TS och hennes son är så fruktansvärt allergiska som TS påstår, bör man väl läsa på om eventuella faror. Till att börja med, det finns människor som har hundar. För det andra, vissa hundägare låter ibland hunden gå lös. För det tredje, varken hundar eller hundägare är perfekta, misstag sker, och hundar kan rymma.

Om man som normalt funtad människa har en väldigt allvarlig allergi, kollar man väl FÖR FAAN upp hur man undviker/fredar sig på bästa sätt, oavsett vilken allergi man har.

Naturligtvis "borde" inte hunden ha varit lös, men av en eller annan orsak var den det. Givetvis är det hundägarens ansvar, men en hund är ingen materiell sak. Utan en levande varelse, som nu TS misshandlar, å det värsta.

Även om hundägaren själv kan dömas, så hoppas jag verkligen att han/hon anmäler TS. Det finns inga ursäkter för att "gång på gång" stå och sparka en hundvalp/unghund. 
    Självklart kan hunden komma lös av misstag, det har hänt mig själv och då hoppas jag att omvärden värjer sig mot min hund om det behövs (vilket har hänt och ja han har då snabbt fattat att inte göra om det). TS har meddelat både verbalt och fysiskt mot hunden att inte komma fram. TS höll inte fast hunden eller följde efter den utan den hade alla möjligheter att ge sig av när den insåg att det inte var kul.
  • suziz
    Wittra skrev 2013-10-08 10:26:07 följande:
    På vilket sätt var hon tvungen att försvara sig?? Hunden var inte aggressiv eller hotfull.....hon kunde tagit sitt barn och snabbt som fan avlägsnat sig från platsen.

Det var ts som stod för anfallandet.
    Du vet vad som händer om man snabbt försöker ta sig från en hund eller? Det bästa man kan göra är att stå kvar eftersom de allra flesta hundar jagar efter ett flyende byte.
  • suziz
    Wittra skrev 2013-10-08 10:44:31 följande:

Då hade hon ju sluppit kontakt med hunden öht. Nu enligt ts var hon tvungen att sparka besinningslöst och sedan byta o gråtandes i garaget. Dessutom behövde hon inte sprungit.....hon kunde bestämt gått. Eftersom hon tydligen såg ägaren kunde hln vrålat på dem.
    Som jag tolkar TS så kom hunden helt plötsligt fram till dem. TS hade alltså inte uppmärksammat hunden innan den var framme och då hinner man inte gå bestämt därifrån.
  • suziz
    Anton Chigurh skrev 2013-10-08 10:59:11 följande:
    Nu pallar jag inte med att plöja igenom 31 sidor med inlägg, vilket jag hoppas ni ursäktar, men visst fan hade det funkat om, du, TS, hade lyft upp ungen i din famn, och sen hade du vänt ryggen till hunden, och sen hade du lugnt gått därifrån. Eller ???

Har du en överviktig tvååring med ett BMI på typ 42, eller så, då må du vara ursäktad, likaså om du har dubbelsidigt diskbråck, men annars tycker jag det hade varit ett lämpligt sätt att lösa det uppkomna problemet. 

Hon lyfte upp tvååringen och det räckte inte ansåg hon i det läget. Hunden var väldigt påflugen, lyssnade inte på kommandon och hoppade mot TS och hennes barn. TS ville inte sparka hunden och grät eftersom hoin bedömde det som nödvändigt för hennes sons skull.

Man kan alltid välja att visa endast TS inlägg i tråden så ser du hur hon förtydligat vissa delar :)
  • suziz
    Haskel skrev 2013-10-08 11:25:59 följande:
    Alla har givetvis rätt att freda sig i nödvärn. MEN, som i alla lägen gäller, INTE MER ÄN NÖDEN KRÄVER.

Hade det varit fråga om en stor aggressiv hund, som bet sonen, och inte gav sig trots sparkar och slag mot den, så finns det givetvis ingenting att säga.

I TS fall, var det fråga om en ganska liten hund, dessutom en valp/unghund. Anledningen till att den inte sprang därifrån var troligtvis att hunden redan låg ned efter första sparken. 
    Men det var väl en stor hund som var enligt TS "så jävla stor och flamsig och dumdöv" någon rottweilerblandning. TS sparkade hunden i syfte att få hunden att sluta hoppa på dem, hon ville inte sparka man ansåg att situationen krävde det och mår dessutom dåligt av att det var nödvändigt.
  • suziz
    Maria 417 skrev 2013-10-08 14:55:56 följande:
    Jag tycker att trådskaparen borde skämmas ordentligt!

Att knuffa undan undan hunden med all sin kraft är helt okej

Att sparka ett djur hårt är aldrig okej så länge man inte befinner sig i ren livsfara dvs blivit attackerad av en djur som bokstavligen försöker döda en.
    TS höll i sin son för att undvika att hunden skulle slicka honom. Hundens saliv kan vara förenad med livsfara för sonen på grund av allergin = sonen befinner sig i livsfara.

Jag misstänker dock personligen att det TS menar med att "sparkade hårt" är att TS satte foten mot hunden och med kraft tryckte iväg den till skillnad från att svinga foten så den träffar hunden med stor kraft. Det tror jag för att TS prioritet var att få iväg hunden inte att skada den.
  • suziz
    Anonym (Vovve) skrev 2013-10-07 22:38:31 följande:

Precis. Är ju mer att man sparkar bort hunden än sparkar den. Hade det gjort speciellt ont hade den ju knappast hoppat massa fler gånger.

För övrigt mår jag redan dåligt över det med sparkarna. Som ni borde kunnat läsa redan i TS. :(
  • suziz

Jag har tänkt lite och tycker att TS borde blåst hunden i ansiktet istället för att sparka den för jag har hört att det kan fungera.

Fast varför har TS inte planerat inför detta scenario innan och haft med sig en vattenflask och sprayat hunden i ansiktet? Fast, oj, absolut inte i ögonen för det skulle ju kunna bli för obehagligt för hunden förstås så den aldrig någonsin vill bada mer och då börjar den ju lukta illa också till råga på allt.

• suziz
    Anonym (................) skrev 2013-10-09 04:44:19 följande:

Låter lite överdrivet. Kommer ni att kräva hundhårsfritt på förskolan sen?
    Jag har för mig att jag läst att TS barn går på en allergiförskola och där är det krav på att det ska vara hundhårsfritt.
  • suziz
    Zayco skrev 2013-10-09 12:23:32 följande:
    Om han är så pass allergisk så att han ej kan vistas på allmän plats bland djur då är det ungens problem! Djur kan inte bara sluta existera eller bli misshandlade bara för att ts son är ALLERGISK? Snälla nån! Då får ungen fan ta och knapra lite allergitabletter eller något.
    Nej, problemet uppstår då hundägare inte tar ansvar för sina hundar så som de ska göra!
  • suziz
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:29:37 följande:
    Tänk om villaägarna kunde sluta ha blommor, gräs och träd så jag inte behövde få en allergichock varje gång jag går förbi. Kan man kanske stämma, eller i alla fall polisanmäla, dem för att de gör mig sjuk?
    TS förbjuder inte hundar att existera eller gå förbi sonen utan vill endast att de inte ska hoppa och slicka på den allergiska tvååringen. Skulle villaägaren plocka blommor och trycka upp dem i ditt ansikte trots att du säger ifrån så då förstår jag liknelsen.
  • suziz
    Zayco skrev 2013-10-09 12:29:59 följande:
    Finns oansvariga föräldrar, hundägare, ungdomar med mera. Förtjänar dem misshandel för det? Ska man gå runt och sparka och slåss för det? Nej! Man slår fan inte hundar för då kan man lika gärna slå alla, är det bra eller?
    Vem går runt och misshandlar folk och djur oprovocerat? Du har nog missförstått händelsen, situationen uppstår för att hundägaren inte har koll på sin hund. Det är ingen som gått runt och hoppat på oskyldiga djur eller människor bara för att de finns.

I detta fall var hundägaren oansvarsfull, i andra fall kan hunden av misstag kommit lös sånt händer och det är nog alla här medvetna om. Lyssnar inte hunden, vilket de flesta hundar faktisk gör, så måste man fysiskt få hålla hunden borta från sitt barn.
Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(