• Smogen

Julkalender till frun - part two!

Jemp skrev 2013-10-21 10:07:14 följande:
    Kul! Undrar om man ska göra något liknande...

Vad hade du för kalender? Jag har ingen i stil med presentkalendern vi hade på väggen hemma när jag var liten, kändes som första problemet, haha.
    Själv tänkte jag med ett upplägg med kuvert (guldfärgade om jag hittar) där man kan stoppa ned antingen en lott. eller som i mitt fall konsertbiljetter, eller massageerbjudande mm, skulle det vara lite större (typ hudlotion mm) saker tänkte jag använda mig av sådana där små papperspåsar (finns med bla julmotiv mm) med små snören till handtag att lägga grejerna i, kräver ja att man inte har tänkt sig några stora presenter, men det är väl inte riktigt tanken heller med denna sortens kalender.
  • Smogen
    tarmac skrev 2013-10-21 11:25:52 följande:
    @Smogen: Det kan ju bara bli något positivt av det, knappast något negativt. Ett gott skratt förlänger livet. Men nu har du för alltid förstört min bild av "Rudolf med röda mulen". =)

Ber om ursäkt... Skäms men man kan ju inte glädja alla... Flört
  • Smogen
    Anonym (Inspirerad) skrev 2013-10-23 09:11:50 följande:
    Jag blev otroligt inspirerad av denna tråd då jag älskar att överraska. Jag tänkte mig ett upplägg med 24 paket hängandes på ett snöre.

Detta kommer ingå i min kalender:
    1. Dikt (kärleksförklaring samt presentation av kalender)
    2. Kärleksböna
    3. 60 minuter massage (skall tillägga att jag brukar massera henne dagligen men kanske endast 15 min)
    4. Vin/ost/kex-kväll
    5. Värmehjärta
    6. Kyssbalsam
    7. Trisslott
    8. Jelly SPA
    9. Sällskapsspel med musiktema
    10. Handkräm
    11. Chokladpraliner med portvin
    12. Bodybutter
    13. Godisunderkläder
    14. 3-rätters gourmet-middag (hemlagat)
    15. Skicka iväg henne på en SPA-behandling
    16. Doftljus
    17. Någon form av smink
    18. Bio tillsammans
    19. Förspelstärningar
    20. Chokladpizza
    21. G-punktsvibrator (jag skall vara bortrest här ett par dagar :))
    22. Kvällsmys med glögg och film
    23. Bingolott (pensionärsvarning, men vi uppskattar det)
    24. Fortfarande oklart

Samtliga paket tänkte jag komplettera med ett rim.
    Tack för mycket bra inspiration.                               

Kanoners, du har verkligen fått till en bra mix, Grattis Skål
    Skulle vilja veta lite mer om några av din luckor:

2. Kärleksböna
    6. Kyssbalsam
    8. Jelly SPA
    20. Chokladpizza    

Kan du inte beskriva lite mer vad detta rör sig om, verkar vara intressanta grejor...Glad

Sedan snor jag Bingolotten rakt av, hur kunde jag glömma bort uppesittarkvällen med Bingolotto, är ju en klassiker även om vi inte brukar spela annars.

Hade också uppskattat om du velat dela med dig av nr 1, antingen snor man den rakt av eller så använder man det som inspiration, tyvärr så är man inte riktigt en sådan hejare med pennan som man skulle vilja vara... Oskyldig 
  • Smogen
    Anonym (Inspirerad) skrev 2013-10-23 09:50:45 följande:
    Samtliga "luckor" du undrar över finns att beställa på Cool Stuff. Kärleksböna är någon form av växt med ett inbyggt kärleksmeddelande. Kyssbalsam är lypsyl med 2 matchande smaker (en till killen och en till tjejen) så när jag kyssar varandra skall de 2 olika smakerna ge en fin upplevelse tydligen :)

Jelly SPA är ett pulver man häller i badkaret vilket förvandlas till massa små gelékulor. Chokladpizza är en minipizza gjord av choklad. Passande för en som gillar både choklad och pizza.

Nummer 1 behåller jag gärna för mig själv då den är väldigt personligt skriven och även innefattar sambons namn.   
    Tack för informationen och självklart respekterar jag ditt val gällande nr 1 Glad
  • Smogen
    Anonym (Batterikatten) skrev 2013-10-23 17:11:03 följande:
    @Inspirerad: Tack för ännu fler uppslag! Glad
    Nu börjar man ju bli klar, nästan.

Smogen hade i princip samma frågor som jag, men vad är värmehjärta...? Typ som en havrekudde man värmer eller..?

@ Smogen: Jag skall också få till en dikt / kärleksförklaring. Är dock vida känd som den som komponerar de absolut uslaste och mest ologiska julklappsrimmen så jag har också problem.
    Fast hon brukar uppskatta det jag plitar ihop i alla fall....det är väl lite tanken bakom som räknas, eller hur?
    Visst är det tanken som räknas, var nog mest jag som såg en enkel utväg att lösa en sak som jag tänkt på, fy skäms på mig. Skäms
    Värmehjärta när jag kollade på hemsidan, fick jag för mig att det var något man kunde stoppa i jackfickan för att få lite extra värme, sedan tror jag man kokade den igen för att "ladda" den, verkar inte så dum då frugan ofta är utomhus på jobbet och ganska stilla, hon har då svårt att få upp och hålla värmen.
  • Smogen
    Anonym (Inspirerad) skrev 2013-10-24 08:10:24 följande:

Precis. Det ä en svår avvägning vad som kommer att gå hem eller inte.

På tal om budget, får man fråga vad era "kalendrar" kommer landa på? Min kommer upp i ca 4000:- men då kostar SPA-upplevelsen 1100:- så den drar upp det en del. 
    Det beror ju lite på hur man ser på det, mina "Rudolf" kalsonger som jag hänvisat till tidigare i tråden kostar ju 519:- tex, sedan har jag bokat konsertbiljetter med middag som vi båda går på, så då drar ju det upp det sammanlagda beloppet, men viss tror jag att jag hamnar som dig, inte lägre i vart fall.
    Men vad gör man inte för sin kära...Hjärta 
  • Smogen
    Anonym (Inspirerad) skrev 2013-10-24 08:31:47 följande:

Då jag skall laga en 3-rätters skulle jag behöva lite input på en riktigt snygg och god dessert. Det gör absolut ingenting om den är tidskrävande.

Vill minnas att hon gillade choklad, då är mitt tips Cokladfondue med färska frukter, gelehjärtan och marsmallows.
    Doppa frukten och godiset i den varma chokladen, syndigt gott. Skrattande 
  • Smogen
    tarmac skrev 2013-10-25 18:00:25 följande:
    @smogen och batterikatten

På tal om rim, jag fick lite feeling. Ni kanske redan har skrivit något men annars kanske denna dikt kan inspirera lite:

Kära NAMN, jag älskar dig över allt på denna jord
    Men hur jag än försöker räcker inte mina ord
    I din kalender denna dikt den första luckan är
    Jag vill visa hur mycket jag håller dig kär
    Kalendern blandar o ger, både stort och smått
    Ibland något fint, ibland något gott
    Några luckor går fort, andra kan ta några timmar
    Jag vill ge lite extra kärlek fram till juldagsmorgon glimmar  
    Du e ju grym.Skål
    Helt klart skall jag ta den som inspiration, men känner jag mig själv rätt slutar det nog med att jag snor den rakt av...Skäms
    Kommer inte ihåg vem det var som skrev att han skulle rimma till varje grej också, rim är mer min melodi, så den idé snor jag också. 
  • Smogen
    tarmac skrev 2013-11-06 07:17:47 följande:
    Hur går det för er med kalendrarna?

Själv tuffar det på med inköpen, mycket kan skötas med webshoppar på lunchrasten eller att passera affären på väg hem från jobbet. Mina problem rör de saker jag behöver tid till att fixa. Barnens födelseberättelser t.ex. Dessutom fick Anonym (Inspirerad) in mig på spåret att ha ett rim till varje lucka. Det blir inte mycket tid över att fila på allt det här i lugn och ro när barnen somnat utan att frun misstänker något. Tur att det är 20+ dagar kvar, och är jag bara klar med de första dagarna så får man lite mer andrum (även om december alltid är hektisk nog...).
    Hej

Det rullar på med luckorna, själv har jag sysselsatt mig med att som du beställa saker på nätet, men det blir ett himla pusslande när paketen börjar dyka upp och ska gömmas för frugan. Jag har även satt ihop ett litet "kort" med ett rim till varje lucka, tänkt att presentera dagens överraskning.
    Angående rim till luckorna så var jag lite kreativ och gick ut på nätet och hittade fölande sidor:
    www.livet.se/julrim
    www.rimstugan.se/index.php
       Visst finns det väl någon sida som man kan lägga upp dokument på som ni sedan skulle kunna gå in på om jag gav er länken dit, tänkte jag kunde visa mina kort med rim på, ganska enkelt skapade i Word men i mitt tycke ganska så snygga Glad 
    Någon som vet var man hittar en sådan sida7tjänst? 
  • Smogen

Hej igen
    Lite letande på nätet så hittade jag något som kunde fungera för att visa vad jag menade med mina kort till luckorna.
    Här är två exempel på vad jag gjort, nu har jag gjort med olika ramar varje dag, men man kan ju köra det enhetligt om man känner för det, och är det någon som efterfrågar fler ramar så har jag dem kvar och kan lägga upp dem.

http://uploading.com/91m56642/Lucka-1-JPG

http://uploading.com/b54f5833/Lucka-2-JPG

Svar på tråden Julkalender till frun - part two!