Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Sambohyra

ZandraLH skrev 2013-10-07 23:47:00 följande:
    Betalar inte barnen hemma?
    Mina syskon bodde hemma ganska länge och betalade ca 2000kr var, i månaden. I den åldern har man inkomst eller så får man skaffa sig ett helg/kvällsjobb om man studerar. Det är superviktigt och något jag anser borde vara självklart :)
    20-åringen bör ju bidra, men 17-åringer ska inte det, då föräldrarna är försörjningsskyldiga
  • sextiotalist

Din del av driftkostnaderna (ja 1/4 eftersom man i detta fall mycket väl kan räkna samtliga som vuxna rent konsumktionsmässigt, det är mammans och pappans sak att försörja dom, inte TS skyldighet).

Din del av maten och kanske 1/5 av räntorna (hon får ju avdrag på skatten och så).

Med detta så bor hon billigare än om hon bott själv.

Hon bör ju också tänka på att TS kan när som helst flytta till sitt eget boende och då står hon med kostnaden själv      

• sextiotalist
    h8him skrev 2013-10-08 10:24:34 följande:
    Resonerar du likadant när du bor i en hyrd lägenhet? Att hyresvärden äger lägenheten så du vill inte betala annat än driftskostnaderna?
    Men det är inte samma sak, TS har ingen besittningsrätt, han är inte med och betalar för servicen man får när man bor i en hyresrätt, han hjälper till med underhåll.

Nej, det går inte att jämföra, utan han ska vara med och betala driftkostnaderna och kanske 1/5 av räntorna, den dagen han får besittningsrätt, då blir det en helt annan sak.

De har aktivt valt att han inte har rätt till bostaden och då kostar det på andra hållet. Hade TS sambo velat ha hälften, så hade hon kunnat låta honom köpa in sig på halva fastigheten.   
  • sextiotalist
    h8him skrev 2013-10-08 10:40:04 följande:
    Har jag påstått att det är samma sak? Men man kan inte bara bortförklara att investeringskostnaden är gratis för att någon annan äger den tycker jag.

Absolut, hade hon velat det hade läget varit annorlunda.
    Men man bör inte kräva mer än vad han konsumerar och eventuell merkostnad han får, hennes hus med amorteringar och räntor är hennes val. Det är hon som ska kunna bära upp kostnaderna, det ska inte vara hans sak att se till att hon kan fortsätta äga huset.

Jag hade hellre betalt mer för en egen hyra istället för att vara helt i händerna på en annan människa där man inte har något på fötterna ifall något händer.

Ett hyreskontrakt har man ändå kvar, om hyresvärden dör eller säljer   
  • sextiotalist
    Plastanka skrev 2013-10-08 10:52:54 följande:

Nu är jag i och för sig ekonom... varför skulle inte ränta vara kapitalkostnad?

Kapitalkostnad = kostnad för kapital. Om du lånar 1000 spänn och betalar ränta på det så är kapitalkostnaden räntan (minus eventuell skattereduktion + eventuella avgifter...). 
    Det hade jag också för mig att det var, men jag har bara läst en kurs i ekonomi, men nog sjutton var räntan då en kapitalkostnad
  • sextiotalist
    QrazyQuties skrev 2013-10-08 11:13:55 följande:

Det enda jag vet om dig är det du skrivit i tråden. Och att döma av det så framstår du som snål. Så enkelt är det. Varför i hela världen skulle du inte betala mer än 1/4 av driftkostnaden? Är det helt plötsligt gratis att bo för att hon äger huset?? Du får ju helt enkelt låtsas att du hyr halva bostaden. Då räcker det ju knappast att betala din del av driftkostnaden?? Du måste ju betala en hyra för själva bostaden oxå! Elen betalas till elbolaget, vatten o sophämtning betalas till kommunen, men HUSET då? Ska du inte betala för det alls???
    Är det inte lika snålt att äga ett hus och kräva att andra betalar för det och man själv, när man säljer det, få ta hela vinsten.

Om ts sambo vill ha hjälp med hälften av husets kostnader, då låter hon TS köpa in sig, så enkelt är det.

Jag hade personligen hellre betalt mer för ett eget hyreskontrakt och fördelarna med detta, än betalt någon annans huskostnader   
  • sextiotalist
    jannej skrev 2013-10-08 11:30:34 följande:
    Men räntepengarna är borta , det är inget hon får tillbaka när hon säljer huset,
    Amorteringen däremot får hon tillbaka

Jag skrev ungefär 1/5 av räntan, han är en av fyra (nej, han ska inte betala ett öre av vad hennes barn kostar), hon får dra av för räntan
  • sextiotalist

Jag hade tyckt att det var OK om TS betalade hälften, om han hade besittningsrätt och om barnen var gemensamma.

Nu har TS skrivit på ett papper att han inte har del av huset om de separerar, men han är inte inneboende. Som inneboende så har man skrivit ett hyreskontrakt där man avtalar vad som ingår i hyran, vad respektive ska göra samt det ingår även en uppsägningstid.

Det går inte heller att jämföra med en hyreslägenhet, eftersom det inte är ett investering.

En bostadsrätt hade varit enkelt, för där är investeringen och avgiften separerade. bidra till avgiften, lånet och amorteringar får den som äger ta.

Dessutom anser jag att sambons två barn ska (i den mån försörjningsplikten gäller) försörjas av sina föräldrar.

Varför ska mannen användas som kassako för att kvinnan har tagit på sig ett boende som hon inte har råd med ?          

• sextiotalist
    hansine skrev 2013-10-08 22:44:35 följande:
    Ett alternativ är att köpa in sig i huset till marknadspris.
    Men det han inte får
  • sextiotalist
    Toppen9 skrev 2013-10-09 13:22:41 följande:
    Tycker ni ska dela 50/50 på fasta huskostnader, mat och förbrukningsartiklar.

Barnen är stora men studerar och enligt mig anser jag att barn ska slippa ta studielån i onödan. Självklart ska de själva med sina studiebidrag stå för hygienartiklar, nöje, bussbiljetter, kläder osv.
    Så du anser att TS ska försörja hennes barn, hade min sambo föreslagit att hans barn skulle bo hemma hos oss under tiden de studerade på högskolan och att jag dessutom skulle vara med att försörja dom, då hade han fått bo själv med dom. Nu hade tack och lov inte min sambo den galna idén.

Om de skulle bo hemma utan att behöva ta studielån är det upp till barnen föräldrar att hantera detta.   
  • sextiotalist
    Y o L o skrev 2013-10-09 13:56:46 följande:
    Har jag förstått det rätt så älskar ni varandra och vill leva tillsammans? Ändå oroar du dig för att betala för mycket för din älskade?
    Min man har 2 barn sedan tidigare, jag betalar hälften av allt, alla våra resor och all mat och nöjen, hälften av lån och avgift för vår stora lgh (så barnen får plats).
    Förstår inte hur man kan tycka att det är något att fundera på ens? Vi älskar varandra och delar livet, då även pengarna.
    Men där är man olika, jag och sambon älskar också varandra, han har också två barn sedan tidigare och under den tiden hans barn mindreåriga så försörjde han och hans ex deras barn. Det var inte min sak att göra.

Vi älskar varandra, men delar inte allt med varandra, inte livet, inte pengar, men vi är generösa mot varandra och jag kunde mycket väl betala för vissa saker, om jag ville, men inget som jag behövde.

Svar på tråden Sambohyra