• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • Monchichier

Vid delad ekonomi tycker jag att du ska betala en fjärdedel av driftkostnaderna.
    Alltså inge räntekostnader, amorteringar, fastighetsskatt eller tomträtt. Om du inte äger huset ska du inte bli ekonomiskt ansvarig för det.
    Jag tycker också att det är lite snett att du betalar nästan 60% av all mat, när ni är 3 personer som kan dela på den kostnaden.

• ZandraLH

Betalar inte barnen hemma?

Mina syskon bodde hemma ganska länge och betalade ca 2000kr var, i månaden. I den åldern har man inkomst eller så får man skaffa sig ett helg/kvällsjobb om man studerar. Det är superviktigt och något jag anser borde vara självklart :)

• h8him

Hur kan det komma sig att hon har 14000 i fasta kostnader för huset när ca hälften borde vara lånekostnader? Amorterar hon mycket? Är det väldigt hög elkostnad?

Barnens pappa betalar väl underhåll så att barnens försörjning kommer från honom och din sambo?

• jannej

Räntan är hyra men du ska inte betala något av amorteringen .
    Du kan ju oxå betala så mycket som du skulle betala om du hade ett eget husåll .

• jannej
    Klund skrev 2013-10-07 22:38:11 följande:
    Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K
    14000  låter högt. har du räknat in hennes ränteavdrag på 30 %
  • Klund

Ett av barnen betalar hemma, 1800:-. Efter som ett är barn är 20 betalas det bara underhåll till ett barn. Jag är av uppfattningen att jag ska betala givetvis, men ränte kostnaden känns fel. Det är hennes hus och hennes lån. Hade hon haft lån på femhundratusen eller tio miljoner skulle jag då betalt räntekostnader efter det? De är ju inte mitt"fel" att hon sitter med för höga lån. Dessutom är lånen höjda efter hennes separation för att hon skulle kunna lösa ut sin fd man från huset vilket i praktiken innebär att jag betalar till hennes ex man om jag skall betala räntekostnader. Eller tänker jag fel?!

• jannej

Om man köper ett hus för 2 miljoner och flyttar in i det, tycker du inte att man har en hyra då. Vad bra att bo i ett fint hus utan att betala hyra.  Räntekostnaden får man inte tillbaka utan är naturligtvis en hyra

• h8him
    Klund skrev 2013-10-08 07:28:47 följande:
    Ett av barnen betalar hemma, 1800:-. Efter som ett är barn är 20 betalas det bara underhåll till ett barn. Jag är av uppfattningen att jag ska betala givetvis, men ränte kostnaden känns fel. Det är hennes hus och hennes lån. Hade hon haft lån på femhundratusen eller tio miljoner skulle jag då betalt räntekostnader efter det? De är ju inte mitt"fel" att hon sitter med för höga lån. Dessutom är lånen höjda efter hennes separation för att hon skulle kunna lösa ut sin fd man från huset vilket i praktiken innebär att jag betalar till hennes ex man om jag skall betala räntekostnader. Eller tänker jag fel?!
    Så den andra föräldern vill inte försörja sitt barn trots att denne går i gymnasiet och inte fyllt 21 eller?

Men ränta, minus avdrag, plus el, vatten och sophämtning är att jämföra med hyra. Självklart kan ni diskutera hur stor del av boendekostnaden du ska betala. Har hon förlorat bostadsbidrag sen du flyttade in? Vad innebar hennes pappas "hjälp" med lånet egentligen?
  • Fanny b

'
    I sådana här lägen, där ena sambon äger huset så tycker jag inte den andre sambon ska betala hyra, utan betala sin del av driftkostnaderna. Med tanke på att ts redan nu betalar all mat de dagar han är hemma så tycker jag denna driftkostnad är betald. Detta med tanke på han inte är där hela veckor, och att han betalar nöjen och kör sin bil när de åker någonstans.  Om ts sambo trots detta har svårt att ekonomiskt betala för huslånet så tycker jag det är hennes ansvar att lösa det utan ts hjälp. 

• QrazyQuties

Räntan + el + vatten + sophämtning = "Hyran". Enligt all vett och etikett ingår det i vad du som sambo ska betala. Vad gäller barnen så är det lite av en balansfråga - men de räknas ALDRIG som en hel person om de inte har en vanlig lön att bidra med. Jag personligen skulle se lite till om jag tjänade väldigt mycket mer eller om vi tjänar jämlikt. Kan ev räkna båda barnen som en person tillsammans... Detta är vad gäller maten... men hyran - nä du, den delar de vuxna. Och hade du bott själv så hade knappast din hyresvärd dragit av de dagar du inte bodde "hemma". Väx upp och inse att saker och ting kostar och var inte så jäkla petig och tråkig med pengar, de kommer o går medan relationen förhoppningsvis består. Om du inte är för snål. Lycka till!

Svar på tråden Sambohyra