• Klund

Sambohyra

Sambohyra Jag behöver råd och hopas jag kan få det här av er. Jag (man, 40+, arbete, inga barn) har flyttat in hos en kvinna med två barn, 17 och 20 år. Båda går i skola och bor hemma. Jag (vi..) bor nu i hennes hus. Vi har upprättat ett dokument där jag avsäger mig all ägande rätt till huset och jag kan inte vid en eventuell separation kräva/begära några pengar för huset eller för eventuella arbeten jag utfört på detsamma. Fullt rimligt anser jag. Det är nu det blir komplicerat.... Hon har, genom sin fars "hjälp", fått höja sina banklån och lösa ut sin före detta man från huset och har nu mer lån än vad hon skulle fått utan bankkontakter. 2.7milj. Hon "ror runt" huset men inte mycket mer. För att röra till det ytterligare jobbar jag för det mesta dessutom på annan ort på veckorna och är inte hemma. Hyres frågan har vi diskuterat från och till i ett halvår nu. Vad vi har gjort fram till dags datum är att jag har betalt allt när jag har varit hemma. Tors,fre,lör,sön. Då har jag betalt för mat för alla, barn ink. Jag betalar för nöjen, åker i min bil om vi ska någonstans mm mm. Detta kostar mig 7-9000:- i månaden Nu till den egentliga frågan: vad ska jag betala i "hyra"? Jag vill betala för mig men hur mycket? Hon har höga räntekostnader pga stora banklån, ska jag betala del av de? Räntekostnader? Hon har två vuxna barn som bor hemma, äter, duschar och allt vad det innebär att ha vuxna barn hemma. I teorin använder dom mer varmvatten, el och övrigt förbruknings material. Dela el, vatten på fyra? Fastighetsskatt? Tomträtt? Mm, mm Dom fasta kostaderna för huset hamnar på ca 14 000:- i månaden. Vad ska jag betala av detta? Tacksam för tips och råd! K

• Svar på tråden Sambohyra
  • Klund

Ett av barnen betalar hemma, 1800:-. Efter som ett är barn är 20 betalas det bara underhåll till ett barn. Jag är av uppfattningen att jag ska betala givetvis, men ränte kostnaden känns fel. Det är hennes hus och hennes lån. Hade hon haft lån på femhundratusen eller tio miljoner skulle jag då betalt räntekostnader efter det? De är ju inte mitt"fel" att hon sitter med för höga lån. Dessutom är lånen höjda efter hennes separation för att hon skulle kunna lösa ut sin fd man från huset vilket i praktiken innebär att jag betalar till hennes ex man om jag skall betala räntekostnader. Eller tänker jag fel?!

• Klund
    QrazyQuties skrev 2013-10-08 09:54:08 följande:
    Räntan + el + vatten + sophämtning = "Hyran". Enligt all vett och etikett ingår det i vad du som sambo ska betala. Vad gäller barnen så är det lite av en balansfråga - men de räknas ALDRIG som en hel person om de inte har en vanlig lön att bidra med. Jag personligen skulle se lite till om jag tjänade väldigt mycket mer eller om vi tjänar jämlikt. Kan ev räkna båda barnen som en person tillsammans... Detta är vad gäller maten... men hyran - nä du, den delar de vuxna. Och hade du bott själv så hade knappast din hyresvärd dragit av de dagar du inte bodde "hemma". Väx upp och inse att saker och ting kostar och var inte så jäkla petig och tråkig med pengar, de kommer o går medan relationen förhoppningsvis består. Om du inte är för snål. Lycka till!

Just sånt här resonemang får jag höra att "alla som hon pratar med" har och jag blir uppriktigt trött på de! Väx upp och snål, vad vet du om mig som gör att du kan kalla mig för det? Detta handlar inte om att jag inte ska betala för mig men jag vill inte betala för något som inte är mitt eller mitt ansvar.
  • Klund

Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....

• Klund
    Kjell2 skrev 2013-10-08 13:26:24 följande:
    Ni får nog ta en helhetsfundering kring er ekonomi. Vad blir effekten av att du bidrar lite till boendekostnaden, vilket det finns bra motivering för? Du får mycket pengar över varje månad och hon lite. Om du sen betalar allt löpande kring helger, utflykter, gemesamma semestrar, bil,  kapitalvaror  mm blir sluteffekten ändå ungefär densamma som om du skulle bidra mycket till boendet. En situation där du betalar lite i boendekostand och att ni sen betalar 50/50 av resten och hon står för alla kostnader kring barn skule bli konstig. Du kan åka på bra dyra  semesterresor men hon kan inte följa med, du vill äta dyr fredagmiddag men hon har inte råd, du köper fin dyr bil men hon får åka buss osv En rätt drastisk variant är att hon säljer sitt hus och sen köper ni ett nytt gemensamt där ni äger 50/50 och utgår från det istället. Ni får fundera hur ni vill ha ert gemsnamma liv!

Detta är givetvis problemet, därför vände jag mig hit för råd och idéer. Jag har gjort just detta du skriver betalt semestrar, mindre renovering på huset osv. Faktumet kvarstår ju dock, hon har gjort valet att bo i huset mycket eller enbart pga av barnen. Hon har inga ränteavdrag utan valt att få tillbaka på skatten varje år fram tills nu då hon ändrade detta. Så den faktiska månadskostnaden nu, netto, kanske kommer att ligga runt 11 000:-. Då är allt medräknat, tv, telefon,sopor, vatten, el, Nej detta är inte lätt.....
  • Klund

Jag tackar för alla tips och kan bara konstatera att dom ligger rätt nära mina egna idéer. Jämförelsen med företag haltar lite på så sätt att jag är ganska övertygad om att företag A vill tjäna pengar på att hyra ut halva sin fabrik och jag får väl hoppas att min sambo inte har mig för att tjäna pengar på mig..... Vad jag hänger upp mig på när det kommer till räntekostnaden är att denna ligger helt utanför min kontroll. Lek med tanken att hon bara skulle haft femhundra tusen i lån skulle min hyra då bara bli hälften av den räntan? Eller tvärtom, hon hade haft tio miljoner i lån? Valet av boende är som sagt vad hennes, det är ett fint hus i ett fint, attraktivt område men det är inte mitt drömboende på något sätt å andra sidan har jag gjort valet att flytta in. Någonstans kan jag tycka att man måste ha som utgångspunkts att man klarar av att betala sitt boende själv, utifrån sina egna ekonomiska möjligheter. Detta valet gör du när du köper huset, ganska självklart! Men om jag har moraliskt rätt i mitt tänkande vet jag inte......jag vill inte lura någon men jag vill heller inte bli lurad!

Svar på tråden Sambohyra