• h8him

Sambohyra

Hur kan det komma sig att hon har 14000 i fasta kostnader för huset när ca hälften borde vara lånekostnader? Amorterar hon mycket? Är det väldigt hög elkostnad?

Barnens pappa betalar väl underhåll så att barnens försörjning kommer från honom och din sambo?

• h8him
    Klund skrev 2013-10-08 07:28:47 följande:
    Ett av barnen betalar hemma, 1800:-. Efter som ett är barn är 20 betalas det bara underhåll till ett barn. Jag är av uppfattningen att jag ska betala givetvis, men ränte kostnaden känns fel. Det är hennes hus och hennes lån. Hade hon haft lån på femhundratusen eller tio miljoner skulle jag då betalt räntekostnader efter det? De är ju inte mitt"fel" att hon sitter med för höga lån. Dessutom är lånen höjda efter hennes separation för att hon skulle kunna lösa ut sin fd man från huset vilket i praktiken innebär att jag betalar till hennes ex man om jag skall betala räntekostnader. Eller tänker jag fel?!
    Så den andra föräldern vill inte försörja sitt barn trots att denne går i gymnasiet och inte fyllt 21 eller?

Men ränta, minus avdrag, plus el, vatten och sophämtning är att jämföra med hyra. Självklart kan ni diskutera hur stor del av boendekostnaden du ska betala. Har hon förlorat bostadsbidrag sen du flyttade in? Vad innebar hennes pappas "hjälp" med lånet egentligen?
  • h8him
    sextiotalist skrev 2013-10-08 09:59:32 följande:
    20-åringen bör ju bidra, men 17-åringer ska inte det, då föräldrarna är försörjningsskyldiga
    Det beror ju på om 20-åringen går i gymnasiet eller inte. Gör h*n det så är föräldrarna försörjningsskyldiga.

• h8him
    Fanny b skrev 2013-10-08 10:21:39 följande:

Fast ingen kan ju tvingas till att betala räntekostnaden för en bostad man inte äger. Även fast räntan inte är en investering så tycker jag det är en kostnad som tillkommer när man har ett huslån. Om man sedan trots att man har sambo vill ensam stå på huset så tycker jag man ska betala denna kostnad själv.
    Resonerar du likadant när du bor i en hyrd lägenhet? Att hyresvärden äger lägenheten så du vill inte betala annat än driftskostnaderna?
  • h8him
    sextiotalist skrev 2013-10-08 10:34:06 följande:
    Men det är inte samma sak, TS har ingen besittningsrätt, han är inte med och betalar för servicen man får när man bor i en hyresrätt, han hjälper till med underhåll.

Nej, det går inte att jämföra, utan han ska vara med och betala driftkostnaderna och kanske 1/5 av räntorna, den dagen han får besittningsrätt, då blir det en helt annan sak.

De har aktivt valt att han inte har rätt till bostaden och då kostar det på andra hållet. Hade TS sambo velat ha hälften, så hade hon kunnat låta honom köpa in sig på halva fastigheten.   
    Har jag påstått att det är samma sak? Men man kan inte bara bortförklara att investeringskostnaden är gratis för att någon annan äger den tycker jag.

Absolut, hade hon velat det hade läget varit annorlunda.
  • h8him
    jannej skrev 2013-10-08 11:50:36 följande:
    Du kan inte veta o det är någon värdeökning överhuvudtaget.
    Och samtliga banker och kreditinstitut räknar räntan som hyra.
    Skulle räntan räknas som investering skulle vi inte a någon värdeökning på bostäder överhuvudtaget .
    Utan nästan alla skulle över en längre tidsperiod gå back.
    På borätt är hyran , avgift, ränta+ driftkostnader
    på villa , ränta och driftkostnader.

Hur kan man tycka att den som bor i villa bara har driftskostnaderna som hyra?

I så fall har jag bara en hyra på 2000 kr i månaden för min 3 miljonersvilla..
    Fast jag har en räntekostad på 60000 kr om året.

Det märkliga här är att hon har 2.7 miljoner i lån men 14000 i boendekostnad varje månad. Jag kan nog tycka att det verkar vara väldigt dyra driftskostnader, eller usla lånevillkor eller en kombination av de båda.
Svar på tråden Sambohyra