Google skrev 2013-10-08 15:39:58 följande:
Du skrev att Företag B ville köpa för att ha ett bestående värde, det är inte samma sak som att de ville köpa för att få en värdeökning. Att värdeökningen skulle överstiga kapitalkostnaden i en fabrik, ser jag som mycket märkligt och jag ser inte en värdeökning som på något sätt självklart.
Att det skulle vara ett avtal som låste hyran till en rörlig ränta, har jag inte sagt. Min poäng var att hyran kommer att baseras på mer än driftskostnaden och i detta fallet utgår man från kapitalkostnaden när sätter hyran.
Klart man vill betala så lite som möjligt men samtidigt vill man ta betalt så mycket som möjligt, så man möts på marknadspriset. Att företag A inte skulle ha någon annan möjlig hyresgäst spelar ingen roll, då jag skrev tidigare att hyreskontraktet tecknades i samband med att man gjorde investeringen. Alltså har ftg. B ingen möjlighet att utnyttja ftg. A för att de "måste ha en hyresgäst". Hade företag B bara erbjudit sig att betala driften, så hade ftg. A aldrig investerat i fabriken.
Om vi ska återgå till TS så säger du att det inte fanns möjlighet till en annan hyresgäst, är du säker på detta? jag har inte läst det, men jag kan ha missat det. Kan ägaren inte skaffa en annan inneboende? Sen att TS skulle utnyttja det faktum att ägaren inte har något val och sänka hyran baserat på det, det låter enligt mig inte rättvist.
Nej, vi har inte samma syn på samboskap heller. Däremot har jag samma syn som bankerna (i det att räntan är en boendekostnad), men det är ju omodernat att hålla med bankerna, så det får väl stå mig till last.
Jag håller däremot med dig om att den bästa lösningen skulle vara att låta sambon köpa in sig om den har möjlighet till detta, DET hade varit den bästa lösningen enligt mig, men förutsätter man en situation där man inte köper in sig, så får man betala vad en inneboende som man inte har någon relation med, hade fått betala.
Sen får du gärna berätta vad du menar med ordet kostnadsneutralt. Så som jag tolkar det uttrycket innebär det att ägaren inte ska få varken högre eller lägre kostnader av att dela lägenheten med någon. Om det är så du menar, känner du på samma sätt om det hade varit en hyreslägenhet?
Ok, jag ska ge det ett till försök att förklara vad jag menar. Vad är bäst för Företag B tycker du - att köpa halva fabriken och binda upp kapital, men ha kvar det bestående värdet i investeringen och kunna ta del av eventuell värdeökning - eller att bara betala hälften av vad det kostar, inklusive kapitalkostnad, och så får företag A behålla både grundinvesteringen och eventuell värdeökning? Enda anledningen till att Företag B inte skulle vilja binda kapital, är ju att de inte vill betala kapitalkostnaden...
Om din liknelse med företag ska fungera så är det ju inte så att det fanns ett avtal när fabriken köptes... utan en del av fabriken är tom och för Företag A är alla intäkter som täcker de tillkommande kostnaderna för att ha en hyresgäst är positiva... i det här fallet är det ju dessutom så att B:s hyra uppenbarligen ska styras av A:s kapitalkostnad som B inte kan påverka.
Jag utgår ifrån att det inte finns en annan hyresgäst - jag tror helt enkelt inte att så många sambos väljer bland flera alternativ för att ta den som betalar bäst...
Kostnadsneutralt var ett dåligt valt uttryck av mig. Kostnadsneutralt vad avser kapitalkostnad hade nog varit bättre - och det är en skillnad om det hade varit en hyresrätt - då finns det ingen kapitalinvestering som i ett senare skede kan generera vinst (om vi nu bortser från svarthandel med hyreskontrakt då...). Sedan får man ju "automatiskt" lägre kostnader i och med att man delar på el o s v...
Jaja, vi kan säkert diskutera våra fiktiva företagsaffärer hur länge som helst. Jag tyckte att det var ett dåligt exempel som du kom med men det är ju bara min åsikt. Det viktigaste är ju att TS och hans sambo blir nöjda, och där är vi ju överens om att det bästa vore om TS fick köpa in sig. Jag tror att där vi skiljer oss åt är att du tycker att den som inte vill sälja ska kunna tjäna pengar på det, medan jag tycker att den som tackar nej till kapitalinjektionen får stå sitt kast och ta kapitalkostnaden själv.