Sambohyra
Mina syskon bodde hemma ganska länge och betalade ca 2000kr var, i månaden. I den åldern har man inkomst eller så får man skaffa sig ett helg/kvällsjobb om man studerar. Det är superviktigt och något jag anser borde vara självklart :)
Din del av driftkostnaderna (ja 1/4 eftersom man i detta fall mycket väl kan räkna samtliga som vuxna rent konsumktionsmässigt, det är mammans och pappans sak att försörja dom, inte TS skyldighet).
Din del av maten och kanske 1/5 av räntorna (hon får ju avdrag på skatten och så).
Med detta så bor hon billigare än om hon bott själv.
Hon bör ju också tänka på att TS kan när som helst flytta till sitt eget boende och då står hon med kostnaden själv
Jag hade tyckt att det var OK om TS betalade hälften, om han hade besittningsrätt och om barnen var gemensamma.
Nu har TS skrivit på ett papper att han inte har del av huset om de separerar, men han är inte inneboende. Som inneboende så har man skrivit ett hyreskontrakt där man avtalar vad som ingår i hyran, vad respektive ska göra samt det ingår även en uppsägningstid.
Det går inte heller att jämföra med en hyreslägenhet, eftersom det inte är ett investering.
En bostadsrätt hade varit enkelt, för där är investeringen och avgiften separerade. bidra till avgiften, lånet och amorteringar får den som äger ta.
Dessutom anser jag att sambons två barn ska (i den mån försörjningsplikten gäller) försörjas av sina föräldrar.
Varför ska mannen användas som kassako för att kvinnan har tagit på sig ett boende som hon inte har råd med ?