Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

Sambohyra

Klund skrev 2013-10-08 12:00:42 följande:
    Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....
    Jag ser det nog som att du också har gjort ett val att bo i huset. Du hade ju lika gärna kunnat ha kvar ditt förra boende, men nu har du valt att flytta till ett dyrt hus och sådana val brukar kosta.

Själv bor jag i hyresrätt där bara min sambo står på kontraktet. Trots detta delar vi på alla kostnader och betraktar lägenheten som vår.

Jag ser räntan till banken som hyra. Det är ju banken som äger huset och därför får man betala en slant till dem.

Min sambo är ofta borta i veckorna men det påverkar inte hur vi delar på kostnaderna. Han bor ju här och har sina grejer här. Om han skulle betala bara för den tiden han är här skulle det bli en sjundedel av hyran, men jag skulle ju för den sakens skull inte få ha 6/7 av ytan eller fatta 6/7 av besluten. Här kan jag tänka mig att det är annorlunda för er. Eftersom hon och hennes barn redan hade ett stort hus kanske du inte kunnat ta dit alla dina saker och det kanske känns lite som att vara en gäst där.

Det här tycker jag vore rätt att du betalar för:
    * Din del av "hyran", dvs räntan, tomträtt och så. Den kan vara 1/3 eller 1/4 beroende på hur ni tänker kring barnen. Du ska då kunna kräva att få en rimlig del av utrymmet.
    * Den mat du äter när ni ses och kanske mat för ena barnet, sånt brukar vuxna dela på.
    * 2/7 av elen, sophämtningen osv, om det är rörliga kostnader som påverkas av att du bara är där fyra dagar i veckan. Annars hälften.
    * Nöjen, i den mån du känner för att vara flott och bjuda.

Jag tror nog det är bättre att du betalar hyra än all bensin, även om det blir samma pengar i slutänden. På så vis blir det tydligt hur ni har kommit överens. Nu verkar det som att hon tycker att du snyltar boende och du tycker hon snyltar mat&bensin och ingen vet hur det egentligen ligger till, är som bäddat för tjafs.
  • Björnmossa
    sextiotalist skrev 2013-10-08 15:14:46 följande:
    Varför ska mannen användas som kassako för att kvinnan har tagit på sig ett boende som hon inte har råd med ?          
    Så ska det inte vara, men han ska ju inte heller kunna bo gratis. Trots allt har han tillgång till ett helt hus med allt vad det innebär. Jag skulle mer än gärna bo i villa och bara betala elkostnaden men så funkar det ju inte.

Sen tänker jag att oavsett hur man löst boendefrågan så kan det hända att det tar slut och att den ena måste flytta. Man kan aldrig försäkra sig mot det. Håller dock med om att det vore en bra idé om TS fick papper på att han har "uppsägningstid" på åtminstone en eller två månader, så han inte riskerar att hamna på gatan utan tid att fixa något.
  • Björnmossa
    Fanny b skrev 2013-10-08 18:53:04 följande:

När det gäller din första mening så tycker jag också man kan säga att ts sambos val att stå ensam på huset också gör att hon också valt att stå för alla kostnader kring bolånet.  Ts val att flytta in i hennes hus har också gjort att hon flera dagar varje vecka får gratis mat, nöjen och transport. Om ts valt att bo kvar där han bodde innan hade hon troligen fått gratis mat men inte transport när hon besökte honom. Såvitt jag förstått det betalar också ts för hennes barn, vilket han troligen inte gjort om de varit särbo.
    Absolut. Men som jag också skrev är det förmodligen bättre att han betalar för sitt boende än att han bjuder henne på helt andra grejor, även om det i slutänden blir samma siffror.
  • Björnmossa
    hansine skrev 2013-10-08 22:40:16 följande:
    Ok att göra som de gör om de vet vad de gör.
    Men det gör de ju inte, det är det tråden handlar om.
Svar på tråden Sambohyra