Sambohyra
Låt oss göra det enkelt, gå till en bank och fråga dem om de tycker att räntan är en boendekostnad som man delar på eller om de ser det som en investering endast ägaren betaler. (jag kan alternativt bespara er det mötet och berätta att er bankrådgivare kommer svara: Det är en boendekostnad, som man delar på)
Sen kan man börja diskutera om du ska betala en mindre del pga. vuxna barn som bor hemma, DET kan diskuteras, men det faktum att räntekostnad är en boendekostnad, det är fakta.
Angående att hon har lånat för mycket, har hon lånat för mer än vad huset är värt? I så fall så ska du inte betala ränta för de belopp som hon har lånat som överstiger husets värde. Att hon har lånat för mer än vad hon har råd med, det är ovesäntligt ur ett kalkylperspektiv.
Om vi ska göra en jämförelse ur ett företagspespektiv:
Företag A behöver en Fabrik
De behöver använda denna fabriken till 50% och därför köper de fabriken, men hyr ut den övrig tid till företag B
Ska företag B betala hälften av räntorna för investeringen eller bara elkostnaden?
Givetvis skulle företag A ALDRIG nöja sig med att få betalat endast för elkostnaderna, då har de ju ingen anledning att låta företag B vara där.
Detta är hur det fungerar ur ett ekonomiskt perspektiv. Om man ska se det rättvist ur ett ekonomiskt perspektiv så fungerar det på samma sätt för privatpersoner och istället för att producera i en farbrik, så bor de i en lägenhet.
Om man sen inte vill betala för att man inte står på kontraktet, så behöver man inte det, men då behöver man inte bo där heller.
Ett sista förtydligande, Jag har endast uttalat mig om RÄNTAN, det är endast den som mitt inlägg handlar om och hur man gör med övriga driftskostnader är enligt mig inte lika "svart på vitt".