Sambohyra
Monchichier skrev 2013-10-07 22:54:24 följande:
Vid delad ekonomi tycker jag att du ska betala en fjärdedel av driftkostnaderna.Alltså inge räntekostnader, amorteringar, fastighetsskatt eller tomträtt. Om du inte äger huset ska du inte bli ekonomiskt ansvarig för det.
Jag tycker också att det är lite snett att du betalar nästan 60% av all mat, när ni är 3 personer som kan dela på den kostnaden.
ZandraLH skrev 2013-10-07 23:47:00 följande:
Betalar inte barnen hemma? Mina syskon bodde hemma ganska länge och betalade ca 2000kr var, i månaden. I den åldern har man inkomst eller så får man skaffa sig ett helg/kvällsjobb om man studerar. Det är superviktigt och något jag anser borde vara självklart :)
Du kanske tycker att det är självklart att en sjuttonåring ska betala för sig. Men ungdomar ska främst utbilda sig. Det är numer nästan alltid en förutsättning för att kunna få ett vettigt jobb senare. Numer är det ont om pig- och drängjobb för ungdomar. Förföräldrarna har underhållsplikt för omyndiga barn och för myndiga som håller på med sin gymnasieutbildning. Det finns inget som hindrar att gymnasister som tjänar pengar svarar för en del av sina kostnader och använder studiebidraget. Mamman får dock underhåll eller motsvarande från pappan eller från Försäkringskassan. Det ska bidra till den yngstas försörjning. En studerande tjugoåring förväntas därsmot försörja sig själv. Det är därför det finns studielån.