Byta ut alla glödlampor till energisnåla som håller länge.
Baka eget bröd
Laga mat från grunden, göra storkok när en viss sak är billig i affärerna.
Man kan också spara grönsaker som börjar sloka lite i frysen och när man har tillräckligt så kokar man egen buljong.
Köpa kläder etc begagnat och sälja sitt eget man inte behöver ha.
Gå igenom hemmet, vad behövs V E R K L I G E N? (om man sitter i krissits)
Pengar, många säger att man ska ta ut de pengar man får använda för en v, och när de är slut så är de slut, det fungerade inte för mig, jag använde kortet iaf.
Nu gör jag istället så att jag tar ut de pengar jag ska spara och lägger undan i kuvert och använder det som finns på kortet. Jag drar mig nämligen för att gå och hämta av de där sparade pengarna...
Kan man så kan man spara undan pengar som man inte kan komma åt hur som helst. Min tanke är att när mina uttagna pengar blir tillräckligt mycket ska jag ta en del av det och sätta in på ett bankkonto som jag har i en bank som inte har något kontor på hemorten och som jag inte har något kort till. Då krävs en del bök för att få tag i pengarna och jag kanske kan avstå från det jag vill köpa.
För en del är det lättare att ha ett visst mål att spara till istället för att bara spara.
Gå så mycket man kan istället för att åka bil, cykla, ta buss/tåg när man kan (om man inte åker enstaka gånger utan koöper kort blir det billigare än bil, annars blir det inte alltid det.)
Försöka samåka med någon och storhandla, är man tex singel blir det enklare då att köpa storpack då man inte måste lägga undan alla 12 kotletterna till sig själv
Gör en matlista, kanske vecka för vecka och veckohandla, då kan man uttnyttja alla veckans extrapriser hela tiden. Kolla alla affärer som är i närheten, då kan man få ihop riktigt billiga middagar, särskilt om man kan gå till dem eller ändå åker förbi på väg från jobbet.
Alternativt gör man månadshandling när man ändå åker.
Dryga ut köttgrytor med mycket grönsaker, se till att måltiderna man ska göra gör så att allt färskt man inhandlat går åt (om det inte går att frysa)
De flesta grönsakerna går att frysa om man förväller dem lite innan. Tex lök går att bara hacka och frysa osv.
Kollar man i gamla kokböcker så hittar man massor med tips om hur man ska ta tillvara på mat