• Anonyym

101 sätt att spara pengar. Tipsa mig om allt, jag sammanställer lista till....

Hej, håller på med en webbsida, ett projekt jag hoppas fyller någon funktion när den senare är klar. 
    Tanken är att göra en sida som täcker det mesta, bra ekonomi och sparande kring det, usel ekonomi där det handlar om att kanske spara så mycket man kan, 20 kr där, 200 där osv osv. Hur man tjänar lite extra pengar genom småsaker samt vilka lån man kan/bör (man bör sällan) ta, beroende på situation osv. 

Hoppas på att hemsidan iallafall kommer kunna hjälpa en del människor, så ju fler som kommer med sina tips. Ju bättre är det ju absolut. 

Det var en kort sammanfattning av sidan, kommer se till att allt ser proffsigt ut, all stavning skall givetvis vara rätt den med. Så håva bara upp alla bra och mindre bra tips ni har! 

Kan även tillägga att detta görs pga en kombination av mycket fritid samt närstående i ekonomiska svårigheter. Kan jag hjälpa några med min sida i framtiden, då blir jag nöjd. 
    (Jobbar i dagsläget som webbdesigner så möjligheterna finns ju iallafall)

Mvh 

• Svar på tråden 101 sätt att spara pengar. Tipsa mig om allt, jag sammanställer lista till....
  • Anonym (tips?)

Vill du ha tips eller informera om sidan?
    Bra tips kan vara att återanvända saker. Att planera matinköp så att hela vitkålshuvudet man köper för att göra pizzasallad verkligen används istället för att slängas. Att storhandla på reor vet alla. Men byta ut köttfärs mot linser i grytor, biffar och färsrätter är fortfarande lite vågat...

• Anonyym

Självklart ha tips, såpass förekommande att folk inte vet allting. Så jag samlar in tips från allt och alla för att sedan sammanställa och göra offentligt på min sida om tips/tricks man kan göra i vardagen för att underlätta för ekonomin. + att de kommer gå mycket djupare än så, ett ställe man kan vända sig till som ovetande privatperson, så kan man nog sammanställa det. 

Kommer inte heller kasta ut reklam om min sida, dom som behöver kommer hitta den och jag hoppas att den kan hjälpa folk. 

• Anonym (Petter)

Gå igenom förrådet och försöka sälja allt man inte använder.

Handla på second hand och loppis.

Ta vara på all överbliven mat och använda i t ex pytt i panna eller bondomelett

Byta tjänster med vänner och grannar, t ex jag klipper ditt hår om du byter mina vinterdäck       

• Malima

På modernare värmepannor finns ofta en knapp som, om man trycker på den, reglerar så att värmen i huset sänks under ex.natten eller dagen. Detta kan man spara många tusenlappar på per år!

• Anonym (tips?)
    Anonyym skrev 2013-10-08 01:06:56 följande:
    Självklart ha tips, såpass förekommande att folk inte vet allting. Så jag samlar in tips från allt och alla för att sedan sammanställa och göra offentligt på min sida om tips/tricks man kan göra i vardagen för att underlätta för ekonomin. + att de kommer gå mycket djupare än så, ett ställe man kan vända sig till som ovetande privatperson, så kan man nog sammanställa det. 

Kommer inte heller kasta ut reklam om min sida, dom som behöver kommer hitta den och jag hoppas att den kan hjälpa folk. 
    Gruppen Matkassen på Facebook hjälper nödställda att få mat i väntan på hjälp med försörjningsstöd, eller om man kanske hamnat mellan stolarna och blir utan ersättning, trots svår sjukdom osv.
  • Anonym (hmm)

Byta ut alla glödlampor till energisnåla som håller länge.

Baka eget bröd

Laga mat från grunden, göra storkok när en viss sak är billig i affärerna. 
    Man kan också spara grönsaker som börjar sloka lite i frysen och när man har tillräckligt så kokar man egen buljong.  

Köpa kläder etc begagnat och sälja sitt eget man inte behöver ha.

Gå igenom hemmet, vad behövs V E R K L I G E N?  (om man sitter i krissits)

Pengar, många säger att man ska ta ut de pengar man får använda för en v, och när de är slut så är de slut, det fungerade inte för mig, jag använde kortet iaf.
    Nu gör jag istället så att jag tar ut de pengar jag ska spara och lägger undan i kuvert och använder det som finns på kortet. Jag drar mig nämligen för att gå och hämta av de där sparade pengarna...       

Kan man så kan man spara undan pengar som man inte kan komma åt hur som helst. Min tanke är att när mina uttagna pengar blir tillräckligt mycket ska jag ta en del av det och sätta in på ett bankkonto som jag har i en bank som inte har något kontor på hemorten och som jag inte har något kort till. Då krävs en del bök för att få tag i pengarna och jag kanske kan avstå från det jag vill köpa. 

För en del är det lättare att ha ett visst mål att spara till istället för att bara spara. 

Gå så mycket man kan istället för att åka bil, cykla, ta buss/tåg när man kan (om man inte åker enstaka gånger utan koöper kort blir det billigare än bil, annars blir det inte alltid det.)   

Försöka samåka med någon och storhandla, är man tex singel blir det enklare då att köpa storpack då man inte måste lägga undan alla 12 kotletterna till sig själv

Gör en matlista, kanske vecka för vecka och veckohandla, då kan man uttnyttja alla veckans extrapriser hela tiden. Kolla alla affärer som är i närheten, då kan man få ihop riktigt billiga middagar, särskilt om man kan gå till dem eller ändå åker förbi på väg från jobbet.

Alternativt gör man månadshandling när man ändå åker. 

Dryga ut köttgrytor med mycket grönsaker, se till att måltiderna man ska göra gör så att allt färskt man inhandlat går åt (om det inte går att frysa)

De flesta grönsakerna går att frysa om man förväller dem lite innan. Tex lök går att bara hacka och frysa osv. 

Kollar man i gamla kokböcker så hittar man massor med tips om hur man ska ta tillvara på mat          

• Anonym (hmm)

Att antingen ta ut alla pengar man har och göra alá lyxfällan är också effektivt om man känner att man har svårt att spara, eller så kopierar/skriver man ut fuskpengar.

De flesta har idag betalning via internet, då kan man lätt dra ut lista på vad det har ksotat med olika saker en månad, hur många kontantuttag man har gjort, vad man har lagt ut i mataffärer etc. Sparar man också kvitton under en månad ser man lätt vilka poster som är onödiga och vilka som man måste ha.

Vissa saker kan man odla själv kanske, beror ju på hur man bor, men tomater kan de flesta odla hemma.    

• Anonym (barn)

I somras la vi oss till med vanan att alltid ha 4 kåsor +  små skedar med oss när vi åkte på utflykt. Då kunde vi köpa ett litet glasspaket för 10-15:- och dela på istället för att köpa pinnglas/strutar för 15-20:- st. Det sparade vi mååånga hundralappar på och vi behövde aldrig neka barnen glass pga ekonomin.

Sen köper vi mycket på kort datum/halva priset.

Plockar bär och gör paj/kakor istället för lördagsgodis.

Filmkväll med hemmagjord pizza istället för att köpa och göra aktiviteter på stan.

Presenter och julklappar kan man ofta hitta oanvända på loppis/blocket/tradera. Även kläder till barn kan med fördel köpas begagnat tycker jag men det är ju en smaksak

Över huvudtaget kan man spara massor på att låta barnen hjälpa till med hemmaaktiviteter istället för att betala inträden till lekland/tivoli/djurparker/badhus osv. Barn tycker ofta att det är superskoj att få vara med och baka/laga mat/ elda ris/ städa förråd / torka golv osv och då kan man spara de dyrare lekarna till speciella tillfällen. Vi ser problemet hos en del av våra vänner som tex går på lekland och mcdonalds varje vecka och bio flera gånger i månaden; de vet inte vad de ska göra på semestrar och i julklapp/ födelsedagspresent eftersom de har svårt att "toppa" vardagen. Sånt är tråkigt tycker jag!

Investera i leksaker/prylar som ger fler möjligheter. Tex en cykel eller längdskidor som möjliggör för både utflykter/picnicar OCH lek hemma på gården istället för slalomskidor som oftast kräver både liftkort (ev boende) och att flera i familjen engagerar sig och skjutsar.

det var lite tips för barnfamiljen Glad

• Anonym (hmm)
    Anonym (barn) skrev 2013-10-08 12:51:02 följande:
    I somras la vi oss till med vanan att alltid ha 4 kåsor +  små skedar med oss när vi åkte på utflykt. Då kunde vi köpa ett litet glasspaket för 10-15:- och dela på istället för att köpa pinnglas/strutar för 15-20:- st. Det sparade vi mååånga hundralappar på och vi behövde aldrig neka barnen glass pga ekonomin.

Sen köper vi mycket på kort datum/halva priset.

Plockar bär och gör paj/kakor istället för lördagsgodis.

Filmkväll med hemmagjord pizza istället för att köpa och göra aktiviteter på stan.

Presenter och julklappar kan man ofta hitta oanvända på loppis/blocket/tradera. Även kläder till barn kan med fördel köpas begagnat tycker jag men det är ju en smaksak

Över huvudtaget kan man spara massor på att låta barnen hjälpa till med hemmaaktiviteter istället för att betala inträden till lekland/tivoli/djurparker/badhus osv. Barn tycker ofta att det är superskoj att få vara med och baka/laga mat/ elda ris/ städa förråd / torka golv osv och då kan man spara de dyrare lekarna till speciella tillfällen. Vi ser problemet hos en del av våra vänner som tex går på lekland och mcdonalds varje vecka och bio flera gånger i månaden; de vet inte vad de ska göra på semestrar och i julklapp/ födelsedagspresent eftersom de har svårt att "toppa" vardagen. Sånt är tråkigt tycker jag!

Investera i leksaker/prylar som ger fler möjligheter. Tex en cykel eller längdskidor som möjliggör för både utflykter/picnicar OCH lek hemma på gården istället för slalomskidor som oftast kräver både liftkort (ev boende) och att flera i familjen engagerar sig och skjutsar.

det var lite tips för barnfamiljen Glad
    Vilka bra förslag Speciellt det där med glassen!
Svar på tråden 101 sätt att spara pengar. Tipsa mig om allt, jag sammanställer lista till....