• Anonyym

101 sätt att spara pengar. Tipsa mig om allt, jag sammanställer lista till....

Hej, håller på med en webbsida, ett projekt jag hoppas fyller någon funktion när den senare är klar. 
    Tanken är att göra en sida som täcker det mesta, bra ekonomi och sparande kring det, usel ekonomi där det handlar om att kanske spara så mycket man kan, 20 kr där, 200 där osv osv. Hur man tjänar lite extra pengar genom småsaker samt vilka lån man kan/bör (man bör sällan) ta, beroende på situation osv. 

Hoppas på att hemsidan iallafall kommer kunna hjälpa en del människor, så ju fler som kommer med sina tips. Ju bättre är det ju absolut. 

Det var en kort sammanfattning av sidan, kommer se till att allt ser proffsigt ut, all stavning skall givetvis vara rätt den med. Så håva bara upp alla bra och mindre bra tips ni har! 

Kan även tillägga att detta görs pga en kombination av mycket fritid samt närstående i ekonomiska svårigheter. Kan jag hjälpa några med min sida i framtiden, då blir jag nöjd. 
    (Jobbar i dagsläget som webbdesigner så möjligheterna finns ju iallafall)

Mvh 

• Svar på tråden 101 sätt att spara pengar. Tipsa mig om allt, jag sammanställer lista till....
  • Cornellia

Kolla igenom elavtal, telefonavtal osv.

Bara genom att teckna ett bra elavtal så kan man tjärna 100-lappar.  

• SupersurasunkSara
    Cornellia skrev 2013-10-10 12:33:19 följande:
    Kolla igenom elavtal, telefonavtal osv.

Bara genom att teckna ett bra elavtal så kan man tjärna 100-lappar.  
    Ja och ringer man tillbaka till sitt eget bolag och meddelar att man vill byta pga priset förhandlar det egna bolaget ofta ner priset ytterligare.
  • Anonym (Bunkern)

Bunkra.
    Jag bunkrar allt dvs handlar mycket när det är billigt så jag aldrig behöver köpa till fullpris. Många säger att dom ofta handlar billigt så det gör inget om dom får köpa mjölken på Statoil ibland. Men det är ju där som allt försvinner, då blir det ju inte billigare.
    Torrvaror som mjöl, socker, kaffe m.m. är ju ofta billigt så finns ju ingen orsak att betala fullpris om man har dålig ekonomi. Grönsaker handlas efter säsong och rotfrukter håller sig i månader så det är bra att bunkra.

• Anonym (Bunkern)

Har vänner som vill "unna sig" lite gott till helgen så man går till bolaget och köper 1 flaska vin och 3-4 öl. Visst men varför inte köpa det billigt när man är i Danmark? Nej då är det tungt att bära. Om man tänker långsiktigt och planerar mat/dryck så kan man spara massor. När vår dotter tog studenten så passade jag på året innan på utförsäljningen efter studenten att handla på mig. Hade en låda i förådet som jag stoppade i efter hand när jag hittade billigt. Räknade efter lite och jag hade gett ca: 70:- och skulle jag köpt allt innan studenten hade det landat på 500-600kr. Hade mycket blå/gult, serpentiner, ballonggirlanger, vanliga girlanger, servetter, små nallar, pipor och tutor, konfettiflaskor, vimplar, ballonger  m.m.

• En blå giraff

Använda tygblöjor istället för engångsblöjor är mycket billigare. Speciellt om man kan köpa tygblöjor på Blocket eller Tradera. 

Äta vegetariskt ofta.

Håller också med om att bunkra är jättesmart - om man vet att det är matvaror eller saker som går åt sedan. På Coop Forum där jag ofta handlar brukar de sälja ut barnkläder och skor när säsongen är slut. Jag har köpt väldigt fina vinteroveraller till barnen för 200 kr styck och sparat till nästa säsong. Likaså skor till barnen säljs ut för 60 kr styck. Jag köper och spar tills barnen växt i det.  

• Anonym (Hanna)

Ta med egna plastpåsar/typåse till affären
    Låna böcker, filmer och cdskivor på biblioteket
    Gå in på krogen innan de börjar ta inträde
    Plocka bär och svamp
    Hålla koll på extrapriser
    Ta med plastmuggar + skedar när man ska ut så man kan köpa en stor förpackning glass och en stor flaska läsk
    Utnyttja gemensamhetslokaler i bostadsområden (man har alltid någon kompis i något område som har tillgång till gratis bastu, hobbyrum eller liknande)

• Line85

Håll ordning i frysen!

Ofta tycker jag att frysen är tom men det är den ju inte. Det är bara jag som inte vet vad jag har!

Nä, håll ordning och fyll den med det som säljs billigt! Köttfärs brukar ofta säljas till halva priset här, även närproducerat så där gör man ju både miljön och sig själv en tjänst.

• norrlandsflicka

Köp saker fel säsong så kan man spara mkt pengar. Köpa vinterkläder/vintersaker på våren när de rear ut. Köpa sommarleksaker/sommarkläder på hösten när de rear ut dom. Köpa julsaker efter jul när de rear ut dom. Denna sommarens shorts köpte jag förra hösten. Köpte overall, vantar och mössor på rean i våras som vi kommer ha denna vinter.

Kör också med "presentlåda" . Köper leksaker, böcker m.m. när jag hittar något till bra pris och så finns det alltid nåt hemma. Är bra om vi blir bjuden på kalas med kort varsel så behöver man inte fara och panikköpa nåt dyrt...
    Baka eget bröd är ju också nåt man sparar mkt pengar på. Är ju mkt dyrare att köpa och inte alls lika gott.  

• Anonym (Bunkern)

Här hat fom halva priset på reapriset på bokhandeln ca 3 veckor efter reastarten. Hamstrar alltid böcker då till presentlådan.

• Anonym (Bunkern)

Har dom inte hat fom

Svar på tråden 101 sätt att spara pengar. Tipsa mig om allt, jag sammanställer lista till....