• Anonym (skeptisk)

Är det lönsamt med enskild firma i Sverige?

Har idag haft en diskussion med sambon. Han planerar att söka f- skatt i Sverige och starta enskild firma. Jag har sett många som gjort det och slutat hos kronofogden och blev därför orolig. Bland annat mitt ex. Vi planerar även att skaffa barn inom kort. Tanken är att han ska fakturera ett och samma företag som anlitar honom per timma. Han behöver inte hyra lokal eller köpa maskiner. Företaget har allt redan. Det handlar om markunderhåll, laga stora avloppsrör i marken, sida vid sida med företagets egna anställda. Sambon ska inte ha några anställda. Hur mycket bör han kräva i timman från det större företaget? Momsen räknas ju ej in eftersom den står för sig själv. Hur mycket skatt och avgifter betalar han sen? Hur mycket kan han `ta ut i lön på varje hundralapp ` dvs procent? Skatt, Egen avgift, försäkring, skatt, sjukdoms skydd, semester osv. Hur mycket ska läggas åt sidan åt allt sådant varje månad? Är jag för negativ som inte tror att detta kommer gå i längden? Nån med erfarenhet? Är ni nöjda med era löner?

• Svar på tråden Är det lönsamt med enskild firma i Sverige?
  • Mymla

Som jag förstått det: skatter och egenavgifter går på ca 50% tillsammans. Om han "vill ha" en nettoinkomst på tex 30.000/mån så fakturerar han 60.000 + moms 15.000, dvs totalt 75.000. Sen får han ju betala försäkringar och pensionsspara själv. Maskiner och sånt kan han ju dra av momsen för så då minskar ju summan på 15.000 beroende på hur mycket han har köpt. Se till att anlita en revisor också.

• Flash Gordon
    Anonym (skeptisk) skrev 2013-10-08 17:59:43 följande:
    Har idag haft en diskussion med sambon. Han planerar att söka f- skatt i Sverige och starta enskild firma. Jag har sett många som gjort det och slutat hos kronofogden och blev därför orolig. Bland annat mitt ex. Vi planerar även att skaffa barn inom kort. Tanken är att han ska fakturera ett och samma företag som anlitar honom per timma. Han behöver inte hyra lokal eller köpa maskiner. Företaget har allt redan. Det handlar om markunderhåll, laga stora avloppsrör i marken, sida vid sida med företagets egna anställda. Sambon ska inte ha några anställda. Hur mycket bör han kräva i timman från det större företaget? Momsen räknas ju ej in eftersom den står för sig själv. Hur mycket skatt och avgifter betalar han sen? Hur mycket kan han `ta ut i lön på varje hundralapp ` dvs procent? Skatt, Egen avgift, försäkring, skatt, sjukdoms skydd, semester osv. Hur mycket ska läggas åt sidan åt allt sådant varje månad? Är jag för negativ som inte tror att detta kommer gå i längden? Nån med erfarenhet? Är ni nöjda med era löner?
    Så företaget han ska jobba åt vill inte ta risken att anställa honom utan låter honom starta företag och sedan kan de köpa in, och kasta ut, honom efter eget godtycke?! (i enlighet med det kontrakt som skrivs förstås)

Är han/ni verkligen säkra på att han vill jobba åt en firma som agerar så? 

Egen firma startar man för att man har en affärsidé man vill jobba med. Inte för att underlätta för ett riktigt företag att plocka in och dumpa personal som de vill. 
  • Flash Gordon

Den här artikeln kan ju vara intressant i sammanhanget:

http://www.byggnadsarbetaren.se/2012/09/tvisten-om-f-skattare-gar-vidare/

Det som TS beskriver handlar alltså om ett byggbolag (rör-renovering i detta fall) som försöker komma runt kraven på kollektivavtal, löner, ansvar för personal, skatter mm genom att hävda att TS man minsann inte är en arbetare utan en underentreprenör.

Ett totalt oseriöst beteende av ett totalt oseriöst företag och den dagen det oseriösa företaget går i konkurs så står TS man där med fordringar som inte kommer att betalas - han förlorar pengarna han ligger ute med. Detta samtidigt som han inte omfattas av den statliga lönegarantin.

Behöver jag skriva det rakt ut att TS man INTE ska haka på den här idéen?

• Anonym (skeptisk)

Fick just veta att det större företaget vill ge honom 300kr/timman ex moms.

• Anonym (..)

300 kr i timmen ex moms låter lite tycker jag. Om man jämför lite med tex hantverkare - de fakturerar ofta sin kunde i allafall 450 kr i timmen, plus körtillägg o lite sånt. Han borde kanske kolla upp vad andra i hans bransch tar i timmen innan han sätter sin egna timpenning. Så att han har något att jämföra med.

• Flash Gordon
    Anonym (skeptisk) skrev 2013-10-08 19:12:13 följande:
    Ja, det är själva huvudidéen. Den stora firman sänker sina kostnader och den enskilde f-skattaren tar alla risker.

På 300 kr per timme är det frågan om han en kan ta ut motsvarande lägstalön enligt avtal om han samtidigt betalar in sina arbetsgivaravgifter, försäkringar mm. 

Läs om fallet med de sex polska f-skattsedlarna som jag länkar till.

Det är exakt samma upplägg för din man.   
  • Flash Gordon

Nästa fråga som dyker upp när man nu konstaterat att det handlar om ett företag som vill smita undan sitt ansvar som arbetsgivare är ju förstås ...

... hur mycket tänker de lägga ut på säkerheten? Hur mycket får den kosta?

Erfarenheten säger trots allt att företag som är oseriösa nog att ägna sig år affärer i gränslandet av denna typ också är företag som inte kommer att lägga särskilt mycket krut på "underentreprenörernas" säkerhet.

Kom ihåg: säkerhet kostar både tid och pengar.

• Flash Gordon

Här har TS ett räkneexempel på nästan exakt samma summor:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=22709

En kille har blivit erbjuden 350 i timmen som f-skattare och svaren han får då är att han får ut, efter skatt ungefär en tredjedel.

TS man skulle alltså få ut ca 100 kr timmen om trådens beräkningar stämmer. En 16000 i månaden ungefär.

Omräknat till lön innan skatt skulle det vara ungefär 21000 för en fulltid. Det är alltså inte ens lägstalön enligt avtal!

Lägstalön enligt Byggnads avtal var 23142 kronor år 2011.  

Dessutom går han miste om traktamente, ev ackord, reseersättning mm.

• Mymla

Håller med alla ovanstående. Plus att han måste hålla på med bokföring, skicka fakturor, skatteinbetalning, momsinbetalning, pension, försäkringar, en jävla massa extra arbete. Den enda som vinner på detta är arbetsgivaren, såvida din man inte tar 1000 spänn i timmen.

• seb23332

Men ska han ha kvar sin anställning. Och göra det vid sidan om.

Självklart ska han ta erbjudandet men ta 325

Kr timmen och öka efter ett år.

Han har ju bara inkomster och inga utgifter för att starta samtidigt som han kan bygga upp sin egen firma. Fega ssvenskar gissar jag rätt när jag säger att du ts röstade på sossarna iaår

• Nyfikna72

Man ska inte jobba för billigt.......särskilt inte som det andra företaget troligen fakturerar det dubbla plus moms för det som görs.

• Sirling
    Anonym (skeptisk) skrev 2013-10-08 19:12:13 följande:

Det låter alltför lite. Ska han ta risken att inte ha fast jobb, måste han ha något i ersättning för den risken han tar. Om han då jobbar heltid och tar ut semester samt förlorar inkomst under röda dagar kommer han få en omsättning på ca 540 000:- om han aldrig sjukskriver sig. Varje dag han är sjukskriven förlorar han 2400:- i inkomst. På det ska han täcka kostnader som bokföring, bokslut, mobiltelefon, bredband mm. Sedan ska han betala sociala avgifter på ca 29% av det som är kvar. 350 000:- blir då kvar, vilket kommer ge honom en inkomst på 29 000:- innan skatt.

Vill han ha bil på firman eller ha andra kostnader på firman kommer hans inkomst att sjunka ännu mer. 

Problemet med en timdebitering som är så pass låg är att han blir sårbar. Vad händer den dag då hans uppdragsgivare inte vill ha honom kvar? Då har han ingen buffert i företaget mellan uppdragen. Det är ju för den risken man tar en mycket högre timdebitering som egenföretagare. Han borde försöka få upp den åtminstone 100:- mer per timme, så han kan bygga upp lite reservkapital i firman.

• Anonym (glad)

det är så här FL ska vara, attans vad glad man blir av hjälpsamma människor, ni är bäst!
    ts ta till dig råden i tråden

• Flash Gordon
    seb23332 skrev 2014-09-26 19:34:58 följande:

Men ska han ha kvar sin anställning. Och göra det vid sidan om.

Självklart ska han ta erbjudandet men ta 325

Kr timmen och öka efter ett år.

Han har ju bara inkomster och inga utgifter för att starta samtidigt som han kan bygga upp sin egen firma. Fega ssvenskar gissar jag rätt när jag säger att du ts röstade på sossarna iaår

TS man har blivit utsatt för den senaste BLUFFEN inom byggbranschen.

Den firma han jobbar åt idag vill inte ha honom som anställd utan som inköpt underentreprenör. TS man tar alla risker och tjänar mindre medan den firma han jobbar åt idag får alla fördelar och det gör mig förbannad för det hindrar branschen från att utvecklas åt rätt håll när sådana oseriösa arbetsgivare tillåts existera.

Det blinkar fler varningslampor och tjuter fler varningssirener i TS första inlägg än i en katastroffilm från Hollywood.

Och det har inte ett sk*t med "feghet" att göra att inte ta "erbjudandet". 
  • Anonym (EnsamFöretagare)

Att driva företag i Sverige är ett riktigt helvete, speciellt med tanke på skatten. Jag rekommenderar det verkligen inte. Om ni har möjlighet att driva företaget från ett annat land som tex Estland som har låg skatt så är ju det ett bra alternativ.

• ica
    Flash Gordon skrev 2014-09-27 07:14:34 följande:
    TS man har blivit utsatt för den senaste BLUFFEN inom byggbranschen.

Den firma han jobbar åt idag vill inte ha honom som anställd utan som inköpt underentreprenör. TS man tar alla risker och tjänar mindre medan den firma han jobbar åt idag får alla fördelar och det gör mig förbannad för det hindrar branschen från att utvecklas åt rätt håll när sådana oseriösa arbetsgivare tillåts existera.

Det blinkar fler varningslampor och tjuter fler varningssirener i TS första inlägg än i en katastroffilm från Hollywood.

Och det har inte ett sk*t med "feghet" att göra att inte ta "erbjudandet". 
Svar på tråden Är det lönsamt med enskild firma i Sverige?