Är det lönsamt med enskild firma i Sverige?
Har idag haft en diskussion med sambon. Han planerar att söka f- skatt i Sverige och starta enskild firma. Jag har sett många som gjort det och slutat hos kronofogden och blev därför orolig. Bland annat mitt ex. Vi planerar även att skaffa barn inom kort. Tanken är att han ska fakturera ett och samma företag som anlitar honom per timma. Han behöver inte hyra lokal eller köpa maskiner. Företaget har allt redan. Det handlar om markunderhåll, laga stora avloppsrör i marken, sida vid sida med företagets egna anställda. Sambon ska inte ha några anställda. Hur mycket bör han kräva i timman från det större företaget? Momsen räknas ju ej in eftersom den står för sig själv. Hur mycket skatt och avgifter betalar han sen? Hur mycket kan han `ta ut i lön på varje hundralapp ` dvs procent? Skatt, Egen avgift, försäkring, skatt, sjukdoms skydd, semester osv. Hur mycket ska läggas åt sidan åt allt sådant varje månad? Är jag för negativ som inte tror att detta kommer gå i längden? Nån med erfarenhet? Är ni nöjda med era löner?