Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ

Läraren bad min dotter byta kläder

Ja det är helt ok av läraren att påpeka sådant. Han är äldre och det är hans plikt att uppfostra och informera de yngre, särskilt sina elever. Jag hoppas att "föräldrar" skulle inse detta. Men det är ju lättare att gömma sin feghet bakom en tillåtande attityd.

• Konservativ
    Lilje skrev 2013-10-09 15:55:12 följande:
    Haha! Underbart. :D
    Det är din uppfattning. Andra tycker att man kan ta hänsyn till sin omgivning och att man bör vara medveten om hur andra kan reagera. Och när det gäller skolan (eller andra arbetsplatser) så bör man lyda sin chef vad gäller t.ex. klädkod eller annat uppförande.
  • Konservativ
    ZeldinaMina skrev 2013-10-09 16:01:19 följande:
    Oj ! Din dotters lärare borde nog ha ringt er föräldrar om han nu anser att det är såååå stort problem . Ja , vad kommer härnäst.?!? Tjejer får skylla sig själva om dom blir våldtagna , dom måste tänka på att inte ha för tighta kläder eller se för fina ut!
    Vem har tyckt att tjejer ska skylla sig själva vid våldtäkt? Det handlar inte alls om det. Men flickan hade tydligen utmanande kläder och läraren ansåg att det var opassande. Bra att flickan fick höra att man inte kan ha vad som helst var som helst när som helst. 
  • Konservativ
    Solrosens skrev 2013-10-09 16:27:23 följande:

Tjejen hade svarta Gina Tricot slim fit jeans, converse skor ett linne under en munkjacka/kofta. Tycker du klädseln är så opassande på en tjej? Vad tycker du isåfall att hon ska ha på sig som är mer ok? Skoluniform som i England? Syns mer hud då!
    Det handlar inte om vad jag tycker. Läraren som var där ansåg den opassande, det räcker. Det finns åtskilligt med jobb där man inte får vara klädd hur man vill.

Ja, skoluniformer är helt bra, av många skäl. Men det tillhör ju inte denna tråd. 
  • Konservativ
    nevermind skrev 2013-10-09 18:39:44 följande:
    Vilken jävla skit-lärare!!! Folk ska väl för fan få klä sig som dom vill?! Barn ska lära sig både att vara dem dom är och se ut som dom vill OCH låta andra se ut som dom vill.

Den där läraren kanske är djävulskt ful och fet och det stör andra, vad tänker han/hon göra åt det??
    Ja, och vad ska läraren göra åt att han/hon är dum i huvudet??

Sorry, men jag blir så J*VLA förbannad!!!
    Spelar ingen roll om du tycker att man ska få klä sig hur som helst. Så är det inte i verkliga världen. Därför är det bättre att lära de unga hur det fungerar i verkligheten än att låtsas som att det är på något annat sätt.
  • Konservativ
    Grimagen skrev 2013-10-09 22:11:11 följande:
    Och verkligheten kommer aldrig förändras om vi inte jobbar på det, någon måste ta första steget.
    Du kan inte förändra det. I alla sammanhang bedöms man efter hur man klär sig. Alla grupper har klädkoder, speciellt ungdomsgrupper men andra också.
  • Konservativ
    Grimagen skrev 2013-10-09 22:38:57 följande:
    Ja, med den attityden kommer man aldrig förändra något, så varför anstränga sig, vi kan väl bara lägga oss ner och dö ut, varför sträva efter något alls. :p
    Det är en helt sjuk inställning. 
    Nej, det är en realistisk inställning. Mycket kan förändras i världen, teknik, vetenskap, nya medier.....Andra förändras inte eller bara mycket långsamt.
  • Konservativ
    blubbblubb skrev 2013-10-11 11:01:49 följande:
    Jag har inte hittat en enda person i tråden som tycker att det är tjejens ansvar att killar inte kan konsentrera sig och än mindre att det skulle vara ok att förgripa sig på någon.

Men visst tusan sänder kläder signaler. Varför skulle det annars finnas normer i vissa branscher, kalas,  vara mer lättklätt på krogen och märkeskläder existera. Vi skulle nog alla tvärstanna inför uteliggaren som tiggde pengar i nystruken kostym.  
    Och lika naturligt, så skapar vi oss en bild av personer vi känner, minskar betydelsen av intryck som kläder. Men att  tro att kläder inte sänder signaler känns ganska blåögt. Visst kan man ha mjukisbyxor i affären, men få över 20 år har den klädseln på ett 50-års kalas.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder