• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Thotis90

Jag har inga barn, men jag hade blivit förbannad om min dotter kommit hem och berättat det här. Jag hade kallat till möte med lärare och rektor direkt - där jag förklarat att de inte har att göra med vad andra har på sig och att de inte kan skylla koncentrationsförmågan på någon annan. Om killarna inte kan koncentrera sig ordentligt, oavsett orsak, så måste man ta tag i det på annat sätt. 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Ntme

jag tycker det är helt rätt att de reagerar.. Går man bara i 8an behöver man itne framhäva sig och sexuallisera sig på det viset.Man är fortfarande ett barn oavsett utvecklings nivå

• Charlie86

Oj helsike va arg jag hade blivit!

Ta ett snack med lärarna och rektorn OMGÅENDE!

Din dotter få gå klädd som hon vill. Varför ska hon behöva bry sig om hormonstinna pojkar??

• Harvester

Som vanligt är det tjejernas ansvar vad killarna hör. Inte okej! Fråga om det blir din dotters fel om någon tafsar på henne också...

• LinneaJosie
    Ntme skrev 2013-10-09 11:10:40 följande:
    jag tycker det är helt rätt att de reagerar.. Går man bara i 8an behöver man itne framhäva sig och sexuallisera sig på det viset.Man är fortfarande ett barn oavsett utvecklings nivå

Man behöver dock inte bära skulden för pojkarnas reaktion. TS- prata med läraren. Om hen uttryckte sig så var det väldigt omdömeslöst. När det gäller klädsel är det isåfall bäst om skolan utarbetar någon lämplighetspolicy, så att det inte är upp till enskild lärare att avgöra vad som är det och vem som har det.
  • fröken argbigga

Såklart är det inte ok. Jag skulle i första hand kontakta läraren och berätta vad dottern har sagt och be att få en förklaring.
    Är det så att skolan har någon slags klädkod så ska den gälla alla och jag som förälder skulle såklart velat ha den informationen innan jag valde skola. Då hade det räckt för läraren att påpeka att dottern inte följde klädkoden. Uttalanden om att dottern utseende stör pojkarna i klassen gör mig bara kräkfärdig..  

• Ntme
    LinneaJosie skrev 2013-10-09 11:14:34 följande:

Man behöver dock inte bära skulden för pojkarnas reaktion. TS- prata med läraren. Om hen uttryckte sig så var det väldigt omdömeslöst. När det gäller klädsel är det isåfall bäst om skolan utarbetar någon lämplighetspolicy, så att det inte är upp till enskild lärare att avgöra vad som är det och vem som har det.
    skrev jag något om pojkarna? NEJ jag skrev att man itne behöver sexualisera sig i 8an
  • LinneaJosie
    Ntme skrev 2013-10-09 11:19:48 följande:
    skrev jag något om pojkarna? NEJ jag skrev att man itne behöver sexualisera sig i 8an

Du skrev att det var helt rätt att de reagerar och nämnde inget du såg som ett problem, därav min kommentar. Tagga ner. Vidare har en fjortonåring redan en sexualitet, men det läraren gör kan väl klassas som att objektifiera henne.
  • Thotis90
    Ntme skrev 2013-10-09 11:19:48 följande:
    Det är mycket man inte "behöver" göra, som man gör ändå...
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder