• Lilje

Läraren bad min dotter byta kläder

Så hur tycker moralpolisen att välutvecklade tonårstjejer ska klä sig? Har en 14-åring själv, och endast burka kan dölja hennes figur. Är det vägen vi måste gå nu?

• Lilje
    Aram skrev 2013-10-09 15:26:06 följande:
    Men duuu, de är ju inte unga vuxna eller tonåringar. De är ju baaarn! De ska ha galoner och fleecetröjor på sig fortfarande förstår du väl? :) Och pojkar är ju bara pojkar! Klart de inte kan fokusera när tjejerna börjar se ut som kvinnor! Självklart är det vi kvinnors och unga vuxna kvinnors uppgift att se till att killar och män kan fokusera på deras uppgifter här i livet. Vi borde alla ha burka, galoner och fleece för gud förbjude att du jobbar på en arbetsplats där dina bröst kan ses som en distraktion, männen kan ju inte utföra sina uppgifter om vi har linnen på oss :3
    Haha! Underbart. :D
  • Lilje
    LoPax skrev 2013-10-09 15:54:57 följande:

Jag tycker TS sätt att beskriva sin dotter på är lite.. obehagligt? Låter mer som en tråd skapad av någon snuskgubbe typ. 

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
    Jag hade beskrivit min dotter på samma sättet. Hade det funkat hade jag fan dödat för hennes midja med... Men någon snuskgubbe är jag inte.

Finns det något ej snuskigt sätt att beskriva en tonårstjejs figur?
  • Lilje
    Lisa1976 skrev 2013-10-09 15:56:38 följande:

Så jäkla rätt av läraren!!!!!!!!!!!
    Kan inte ni som föräldrar se till att er dotter är ok klädd för en skoldag måste ju nån annan ingripa.
    Kollar man i skolkatalogerna på hur tjejer i högstadiet klär sig blir man ju helt chockad.
    Jag hade och kommer aldrig att låta min dotter på 14 år framhäva sin kropp i tajta kläder. Finns ju ingen anledning!! Hon är för ung!
    Ja ja alla ska få ta på sig vad man vill jag vet, men 14-åringar som inte riktigt har koll på vad som anses utmanande och inte kanske ska ha lite feedback från sina föräldrar!
    Sen är det faktiskt i skolan hon går klädd så här, Varför varför varför? Vill hon framhäva sin kropp kan hon väl göra det på fritiden i så fall precis som läraren säger. 

Så jag frågar igen, vad är 'ok klädd'? Jeans och linne är tydligen endast för horor, så vad ska jag sätta på min tonårsdotter?
  • Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 16:05:51 följande:

Nu hoppas jag att detta är ytterligare en trolltråd men jag har läst liknande trådar och slås då av frågan:

"Varför är  det så viktigt för kvinnor (för det är oftast kvinnor som skriver) att deras minderåriga döttrar "får" klä sig och se ut som som prostituerade?" 

Är det bara för att de borde ha rätten att göra som de vill? Jag är för övrigt helt för den rätten! Däremot förstår jag inte varför de VILL att döttrarna skall göra det. Det finns så många andra saker som måste vara viktigare än rätten att se så sexuellt utmanande ut som möjligt. Eller har jag helt fel där? Är detta det som är viktigt?

Om det nu är så att kvinnor inte vill bli betraktade som objekt, varför är det just fasaden de vill framhäva?

Prostituerade klär sig i linnen och jeans? Då känner du nog bättre till din än jag...

Konstigt nog är det ingen som kan berätta för oss vad dom borde gå i? Vad är anständig klädsel för en tonåring?

Jag fattar ju nu att min reaktion på dotterns bröst när hon väl fick dom inte borde varit 'sugen på bh-shopping?' men 'Ajaj! Bröst! Bäst vi döljer dom direkt innan någon ser!' Hade antagligen gjort underverk för hennes självkänsla. Jag får göra om och göra rätt med min son på 13 istället, som har smala höfter och börjar få rätt kraftiga axlar. Bäst vi packar bort figursydda skjortor och istället kör på oversize munkjackor så inte tjejerna i skolan får svårt att koncentrera sig.
  • Lilje
    Duckan skrev 2013-10-09 16:28:24 följande:

Konstigt nog är det ingen som kan berätta för oss vad dom borde gå i? Vad är anständig klädsel för en tonåring?

För min del skulle det innebära toppar/t-shirts som saknar urringning. Tajt är jag inte så brydd i om det är. Lite skitnödigt kan tyckas, men linne i sig är inte ett plagg för mig annat än möjligtivs utomlands på väg till stranden.
    I skola och på jobbet, nej.

Lite mer åt det här hållet då?
  • Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 17:11:06 följande:

Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...

Jag utgår ifrån att det gäller båda väger? Du låter inte din son gå i kläder som på något sätt främjar hans figur, hoppas jag? Annars får han ju bara acceptera att han blir ett objekt, och att tjejerna inte längre kommer lyssna på honom, endast fantasera om hans yttre.
  • Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 17:23:42 följande:
    Jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar där. Skulle grabben då försöka klä sig i kläder som mer visar konturerna av hans penis eller? Trånga jeans som skär upp mellan skinkorna? Eller nedhasade byxor? Nej, inget av detta kommer grabben att klä sig i...

Samtidigt har jag aldrig hört en man gnälla över att kvinnorna bara ser honom som ett objekt (och jag är man i en kvinnodominerad värld) utan snarare är det en komplimang om de skulle kasta lystna blickar. Det är inte männen som gnäller över att vara del i kvinnors sexfantasier... 
    Är penisen det ända du ser hos killar? Jag kommer fortfarande ihåg min första högstadiepojkvän, men smala pojkiga höfter och underbart breda axlar. :) bättre du packar in honom redan nu så tjejer inte blir distraherade när han växer till.

Eller är det enbart tjejer som måste akta sin klädsel? Kom du direkt hit från 1950?
  • Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 17:43:26 följande:
    Ah, så du slutade läsa redan vid "penis" eller? Läs om läs rätt...
    Haha, hittade inget bättre svar? :) säg till när det har hunnit sjunka in så du kan återkomma.
  • Lilje
    Rushmore skrev 2013-10-09 17:58:50 följande:
    Vad ska man ha på sig? Jag är född med en riktigt kurvig kropp och om jag nu inte har kaftan eller burka på mig så kommer det att synas.
    Jag har frågat gång på gång här, känns inte som någon har något svar...
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder