Inlägg från: Shades |Visa alla inlägg
  • Shades

Läraren bad min dotter byta kläder

Nu hoppas jag att detta är ytterligare en trolltråd men jag har läst liknande trådar och slås då av frågan:

"Varför är  det så viktigt för kvinnor (för det är oftast kvinnor som skriver) att deras minderåriga döttrar "får" klä sig och se ut som som prostituerade?" 

Är det bara för att de borde ha rätten att göra som de vill? Jag är för övrigt helt för den rätten! Däremot förstår jag inte varför de VILL att döttrarna skall göra det. Det finns så många andra saker som måste vara viktigare än rätten att se så sexuellt utmanande ut som möjligt. Eller har jag helt fel där? Är detta det som är viktigt?

Om det nu är så att kvinnor inte vill bli betraktade som objekt, varför är det just fasaden de vill framhäva?

• Shades

Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...

• Shades
    Lilje skrev 2013-10-09 17:14:17 följande:
    Jag utgår ifrån att det gäller båda väger? Du låter inte din son gå i kläder som på något sätt främjar hans figur, hoppas jag? Annars får han ju bara acceptera att han blir ett objekt, och att tjejerna inte längre kommer lyssna på honom, endast fantasera om hans yttre.
    Jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar där. Skulle grabben då försöka klä sig i kläder som mer visar konturerna av hans penis eller? Trånga jeans som skär upp mellan skinkorna? Eller nedhasade byxor? Nej, inget av detta kommer grabben att klä sig i...

Samtidigt har jag aldrig hört en man gnälla över att kvinnorna bara ser honom som ett objekt (och jag är man i en kvinnodominerad värld) utan snarare är det en komplimang om de skulle kasta lystna blickar. Det är inte männen som gnäller över att vara del i kvinnors sexfantasier... 
  • Shades
    Lilje skrev 2013-10-09 17:30:43 följande:
    Är penisen det ända du ser hos killar? Jag kommer fortfarande ihåg min första högstadiepojkvän, men smala pojkiga höfter och underbart breda axlar. :) bättre du packar in honom redan nu så tjejer inte blir distraherade när han växer till.

Eller är det enbart tjejer som måste akta sin klädsel? Kom du direkt hit från 1950?
    Ah, så du slutade läsa redan vid "penis" eller? Läs om läs rätt...
  • Shades
    Linnsan1986 skrev 2013-10-09 19:17:06 följande:

Åh, Gud åh Gud åh Gud! Vilka rötägg det finns här. Återigen är det upp till oss kvinnor att lära oss att inte framstå som objekt.
    Ja, rätten att få göra som man vill utan att bli dömd ÄR det viktigaste och då ingår också att få klä sig som man vill.
    Det kanske är viktigt för många kvinnor just för att de vill att deras döttrar skall få det bättre än deras generation? Att de skall kunna, till skillnad från oss, få kunna just klä sig hur de vill utan att det ifrågasätts och sätta en massa "stämplar".

Och alla ni: "nej, läraren skulle inte ha sagt till, MEN..."
    NEJ! Det finns inga MEN!!!
    Nja, Gud behöver du inte titulera mig men tack ändå.

Kvinnan har, precis som mannen, rätt att klä sig hur den vill (förutom i arbetssituationer) men rätt att inte bli dömd av andra för hur vi klär eller beter oss har ingen. Klär du dig och luktar som en lodis så kommer folk att respektera dig som en sådan. Om du väljer att klä dig "utmanande" så gör du förhoppningsvis detta _medvetet_ och vet vilka för eller nackdelar detta innebär.

• Shades
    Rushmore skrev 2013-10-09 19:28:22 följande:
    Sedan när är teenuniformen jeans och linne med en munkjacka över "utmanande"?
    Eftersom varken du eller jag har sett flickan i fråga kan vi endast chansa på hur hon såg ut. Det finns varianter på klädseln och jag förutsätter att läraren ansåg sig nödd och tvungen att ta upp ämnet med flickan.

Det blir bara tramsigt när du lägger upp allehanda bilder på annat löst folk  för att försöka bevisa något som inte ens har med detta ämnet att göra.
  • Shades
    Tubab skrev 2013-10-09 20:22:04 följande:

Fördomar och förutfattade meningar kallas det ovan skrivna.., bara som en upplysning till alla..
    Att döma utan att veta, är en av de absolut sämsta egenskaper vi människor kan uppvisa.  
    Fast det är naivt och dumdristigt att tro att det jag skrev inte stämmer överens med sanningen. Oavsett hur din drömvärld ser ut så är det inte den vi lever i.
  • Shades
    Vitamin skrev 2013-10-10 07:50:48 följande:
    Intressant att många verkligen anser att killar män är korkade. Otroligt att ingen tänker tvärtom, föräldrar, lärare, advokater, domstolar förutsätter och framhäver att killar är helt pantade och helt enkelt inte kan läras vad som är rätt eller fel. Är det verkligen så illa att halva jordens befolkning är lågbegåvade?
    Visst är det, rent logiskt, så att ena halvan av mänskligheten är mer korkad än den andra även om jag inte tror det är så lätt som att bara dela upp dem i kön och dra gränsen där.

Detta är off topic egentligen men du måste skilja på aktioner och reaktioner här. Du kan lära en person vad den får och inte får göra (eller bör och inte bör) ex. "Det är extremt opassande att fråga Lisa om hon vill kn*lla bara för att hon idag tar på sig ett tajt linne som framhäver bysten utöver det vanliga.". Däremot kan du inte lära någon hur den skall reagera rent känslomässigt (om man bortser från metoder som är rent förkastliga i dagens samhälle) dvs. om en kvinna med fördelaktigt yttre och fina bröst väljer att framhäva dessa kommer detta att väcka reaktioner hos män på en rent grundligt djurisk nivå.

Detta är ingen nyhet hos varken kvinnor eller män och görs _medvetet_ oavsett vad tramsebyxorna i denna tråden verkar vilja framhävda!

Alltså, du kan lära pojkarna i klassen att det inte är ok att sitta och dra i snabeln bara för att reptilhjärnan har identifierat en potentiell sexpartner men du kan inte, hos en hormonstinn ungdom, hindra den delen av hjärnan att väcka lustar vilka är mer intressanta än skolarbetet.

OnT: Alla (förutom asexuella och frigida feministfjollor) i denna tråden VET vad jag talar om och det är inte rätten att få se ut som man vill. Jag kan hålla med om att sättet läraren verkar ha lagt fram det hela kanske inte var det smidigaste men absolut behövs det en diskussion med flickan och hennes klasskamrater om vilka signaler man sänder ut vid viss form av klädsel. Till viss del så vet pojkar och flickor i den åldern redan detta och det är självfallet den uppmärksamheten flickan vill åt MEN de har nog inte tänkt hela vägen fram (t.ex. om det är det fokus de vill ha eller om det finns andra sätt att bli respekterad).
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder