Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Läraren bad min dotter byta kläder

Alessia skrev 2013-10-09 18:23:54 följande:
    Klok lärare!
    Om du som förälder TS inte vet bättre än låta din dotter exponera sig i skolan med tajta linnen och jeggings (vilket det antagligen är fråga om) så är det utmärkt att en annan vuxen säger ifrån. Att skylla på killarna var onödigt även om de sitter och glor.
    I en av min barns klasser (förra terminen i åttan) sa faktiskt några pojkar inklusive min son, till ett par tjejer att de gjorde sig löjliga som sprang omkring halvnakna i tunna spagettilinnen och shorts som visade halva skinkorna.
    Det blev ändring...

Exakt. 
    Läraren vill kanske motsarbeta sexism.
    i min dotters skola var såna kläder bannlysta hos flickorna, eftersom man inte tyckte att flickor är sexobjekt.
    Där hade ts dotter absolut fått gå hem och byta. Men man var också tydlig med att man hade en klädkod och det här var en del i den.
    Annat var att det inte var tillåtet med rasistiska eller sexistiska motiv eller uttryck vare sig i tal, handling eller klädval.     
  • Enter Sandman
    Loriyana skrev 2013-10-09 18:31:51 följande:

Har aldrig sett en kille med shorts som visar halva rumpan...oavsett hur varmt det varit.

Fast det har jag och hade dom såna shorts eller byxor på sig, killar som tjejer så fick dom låna hängslen av personalen, tills dom hade råd att köpa byxor i rätt storlek. Solig
  • Enter Sandman
    Milliemolly skrev 2013-10-10 09:54:28 följande:
    Hrm.................jag är själv lärar på en f-9 skola.

Jag vet att lärarna sa till henne för hennes egen skull!

SÅ många elever jag skulle vilja säga det till. Dessa små trasiga tjejer som lever på at se sexiga (tror de) ut.....................i för små kläder och med urrungningar så man vet inte vart man sak titta - och jag är kvinna. Det är så pinsamt. Dessutom ser man på killarna att de som är imitten av sin pubertet dras till detta spännande.

Jag skulle vilja skrika till dem faktiskt - klä på dig, lär dig ditt värde, bli poppis för att du är smart och vacker istället.

Ni som skriver att det är vanlig klädsel, det är det...........................men linneneas urringningar kan diskuteras.........................

Nu verkar u den här mamman ha e väldigt frigjord syn på det mesta, orre, sex mm så flickan har ju också det.

Tyvärr.

Allt prat i lärarrm är för elevernas bästa, vi vill dem väl, men tyvärr tolkar föräldranra ofta det annorlunda. De här lärarna vill hjälpa din dotter ur slamp-stämpeln!                     

Exakt och det är det där som min dotters skola försökte motverka.
    Det finns så många unga tjejer som tror att dom måste spela på sex för att ha något värde, som söker bekräftelse via sitt kön istället för att våga tro på att dom är fina som dom är.
    Nu verkar ju ts dotter inte klä sig speciellt utmanande och den klädseln hade säkert inte varit ett problem på min dotters skola, däremot om en ung tjej kommer med mus-i-kant-kjol, stay-ups, linne med urringning ner till naveln och högklackat, då tror jag det hade hänt grejer.
    INTE för att skydda pojkarna, utan för att man hade känt oro för en ung tjej som så tydligt spelar på sin sexualitet.    
  • Enter Sandman
    jag är den jag är skrev 2013-10-10 13:08:11 följande:

Klart att läraren kan prata med dottern! Det tycker jag också. Det jag vänder mig emot är lärarens kommentar om att pojkarna i klassen inte kunde koncentrera sig p g a dotterns kläder! Som om ansvaret för grabbarnas beteende ligger hos henne!

Det kan jag hålla med dig om, det var väldigt onödigt att blanda in killarna i det här överhuvudtaget, dom har ju inget med hennes kläder att göra.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder