Inlägg från: MrsPenn |Visa alla inlägg
  • MrsPenn

Läraren bad min dotter byta kläder

liv skrev 2013-10-09 21:35:18 följande:
    Så kan man absolut inte säga. Men det är inte särskilt lämpligt att en 14-åring ska gå runt och framhäva sina kurvor heller... Det borde du som förälder anmärka på!
    Hear, hear... oansvariga mammors klubb ungefär.

Varför låta sin 14-åriga tjej gå till skolan i de kläderna? Hoppas TS tar sitt ansvar.
  • MrsPenn

Samma här..

blubbblubb skrev 2013-10-10 10:57:07 följande:
    Jag ser som fullständigt naturligt att lärare studom diskuterar elever sinsemellan. De flesta vill studom diskutera upplevelser och åsikter om andra personer, och det lär väl även gälla lärare. Om en tös är klädd så utmanande att omgivningen talar om det kanske det är värt att tänka på. Man måste ju anpassa klädstil efter utssende. Man kanske kan ha samma plagg (linne i detta fall) men en annan modell som visar lagom mycket. Tjejen går i 8:an och jag ser inte alls felet att skolan pratar med eleven i ett första steg. Skillnad med ett lågstadiebarn som får mer hjälp att välja kläder av föräldrarna.   

• MrsPenn

Säg att någon elev kommer till skolan i rena cirkuskläderna, chockrosa guldlamé och en massa småprylar fastsydda i klädseln som snurrar, blinkar och/eller piper. Då skulle den eleven störa koncentrationen för ALLA elever oavsett kön. . . . . . . . . . . . . . . . Det rätta sättet att bemöta detta skulle vara att be resten av klassen att skärpa sig och fokusera????????????? Är det verkligen vad ni senaste kommentatorer anser?

• MrsPenn

Mm. Men du låter väl inte din dotter gå utanför dörren utan behå under den tajta toppen? Hur vet vi hur TS gör?

Lilje skrev 2013-10-10 12:06:03 följande:
    Jag bryr mig egentligen inte om det här är en trolltråd eller inte, för det sim skrämmer mig är ju åsikter från dom som svarar på den...man blir ju mörkrädd. Tydligen tycker ni jag är en usel mamma också som låter min dotter klä sig som hon vill, istället för att dra på henne en sopsäck varje morgon så hon undviker mäns lustiga blick och kan bli älskat för insidan. För ingen kille klarar tydligen se annat än tuttar om man inte gömmer bort dom. Vad för män har ni träffat egentligen? Och hur fan uppfostrar ni era söner?

• MrsPenn

Min poäng är att man KAN vara störande i klädseln. Du anser det säkert vara helt normalt att gå naken? En människokropp i naturligt tillstånd? Men inte skulle du släppa iväg dina barn nakna till skolan? Varför inte, om de vill? Och det är min poäng. Man kanske inte SKA låta barnet gå klätt precis som det vill. Det finns gränser och sociala koder.

jag är den jag är skrev 2013-10-10 12:08:42 följande:
    Ursäkta mig men jag missade nog att ts dotter var klädd i cirkuskläder och blinkande, snurrande lampor. Jag trodde att hon var klädd i helt vanliga jeans och linne. Men jag missuppfattade väl då. 

• MrsPenn
    Deelicious skrev 2013-10-10 15:02:45 följande:
    Jag tycker det är HÖGST olämpligt att ha sexiga kläder på sig i skolan. I skolan ska man se ordentlig ut. Sedan att jag skiter blanka fan i att killarna tappar koncentrationen är en annan sak. Det har inte med detta att göra.
    Exakt.

I min skola var det en överviktig tjej som fick jättestora bröst ganska tidigt. Gissa vad, hon klädde sig i tajta linnen av tunn bomull/stretchmaterial. Gissa hur det såg ut?

• MrsPenn
    Tubab skrev 2013-10-10 14:38:42 följande:

När jag gick i skolan så var det långt mer "vågad" klädsel än det är nu, det var på 70-talet när "alla" skulle gapskrattat åt en sån här diskussion å undrat var i h-vete alla gamla mossig kärringar och gubbar krupit fram ifrån

Vart har empati, humanism, förståelse, acceptans, medmänsklighet och tolerans tagit vägen.., helt klart har den försvunnit sen 70-talet och ersatts av gnäll, avundsjuka, girighet och en massa tjafs om hur man ska eller inte ska vara.., fy fan vilken hemsk tid vi lever i.., rena medeltiden.. 
    Really now? I vilken parallell verklighet skedde det här?

Vi hade stickade kläder, mjuka kläder, plyschoveraller och sånt, när jag var riktigt riktigt liten. (sent 70tal) Sen på 80talet, när man var lite äldre, då kom det sollinnen och sånt man hade på sommaren, men oftast hade man ju en kofta över eller så.
  • MrsPenn
    Deelicious skrev 2013-10-10 15:02:45 följande:
    Jag tycker det är HÖGST olämpligt att ha sexiga kläder på sig i skolan. I skolan ska man se ordentlig ut. Sedan att jag skiter blanka fan i att killarna tappar koncentrationen är en annan sak. Det har inte med detta att göra.
  • MrsPenn
    Lilje skrev 2013-10-10 15:45:58 följande:
    Vi hade inte kofta över sollinnen, och dom var bra mycket mindre än vad tjejer går i nu. Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.
    Då gick vi inte i samma skola. På min tid var det "inne" att vara classy.
    Duckan skrev 2013-10-10 15:37:48 följande:
    Mrs Penn, jag läste 60-talet i Tubabs inlägg och tänkte på de muskorta klänningarna. Så fel av mig. 70-talet har jag sämre koll på då jag föddes en bit in där.
    Tycker inte att det var nån hit med linne på nån av donnorna ovan. Skulle inte ha gått till skolan klädd så.
    Samma här och jag hade garanterat inte släppt iväg en dotter så heller.

• MrsPenn

Jag minns att vi hade stora t-shirts på oss som små. Stora, bekväma, inte stretchiga, i bomull. De var alltid lite stora i modellen, det var det enda som fanns att köpa kommer jag ihåg! Stora med Musse Pigg på eller typ Roy Lichtenstein-kopie-serierutor.
    De var så stora att vissa tjejer gjorde en knut på höften.

Minns att axeln aldrig hamnade rätt, för halva skjortaxeln drog ner på armen. Det var som om de var gjorda för män, men de såldes till barn... önskar jag kunde hitta en sån oversize tshirt idag, men det är helt omöjligt. (Jag behöver en strand-tshirt.)

Jag gick i olika t-shirts och bermudasshorts nästan varje dag under sommaren. Blev det kallt drog man på sig en collegetröja. Basic plagg!

• MrsPenn
    Mia G skrev 2013-10-10 19:39:58 följande:
    Ok vad kul, då är du en av många som våra barn ändå har som förebilder i samhället och som många kanske vänder sig till om det är något som känns fel och som man kanske inte vill ta med mamma/Pappa just nu, ibland är det ju skönt att få prata av sig med någon som inte dömer en, det är tur att det finns fritidsgårdar m.m för ungdomar  idag..
    Vi måste stärka våra tonåringars självförtroende och detta jobbas det med mycket på fritidsgården där min flicka går, det är jobbigt ändå för dom under dessa år..
    Jag hoppas att du Norpan1 känner att du har ungdomarnas förtroende där du jobbar det måste ändå känna att man gör ett bra jobb..
    Loading...
    >>
    Varför ser ditt inlägg så konstigt ut mot slutet?
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder