Inlägg från: jag är den jag är |Visa alla inlägg
  • jag är den jag är

Läraren bad min dotter byta kläder

Jag måste säga att jag tycker att det är åt helvete fel att de skyller pojkarnas koncentrationssvårigheter på din dotter och hennes klädsel, ts!

Herregud! Om de inte klarar av att se en tjej i vanliga jeans och linne, hur sjutton ska de då klara att se tjejerna klänning eller shorts på sommaren? Eller en tjej i bikini på stranden eller i simhallen? 

• jag är den jag är
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:04:22 följande:
    Säg att någon elev kommer till skolan i rena cirkuskläderna, chockrosa guldlamé och en massa småprylar fastsydda i klädseln som snurrar, blinkar och/eller piper. Då skulle den eleven störa koncentrationen för ALLA elever oavsett kön. . . . . . . . . . . . . . . . Det rätta sättet att bemöta detta skulle vara att be resten av klassen att skärpa sig och fokusera????????????? Är det verkligen vad ni senaste kommentatorer anser?

Ursäkta mig men jag missade nog att ts dotter var klädd i cirkuskläder och blinkande, snurrande lampor. Jag trodde att hon var klädd i helt vanliga jeans och linne.

Men jag missuppfattade väl då. 
  • jag är den jag är
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:34:44 följande:
    Min poäng är att man KAN vara störande i klädseln. Du anser det säkert vara helt normalt att gå naken? En människokropp i naturligt tillstånd? Men inte skulle du släppa iväg dina barn nakna till skolan? Varför inte, om de vill? Och det är min poäng. Man kanske inte SKA låta barnet gå klätt precis som det vill. Det finns gränser och sociala koder.

Varför skulle jag anse det vara normalt att gå naken? Nej, men jag anser det vara fullt normalt att gå klädd i jeans och linne. Vill du vänligen beskriva det onormala i detta för mig?

• jag är den jag är
    En bebis i magen skrev 2013-10-10 13:05:32 följande:
    Jag tycker att man borde ju kunna springa naken utan att folk ska kommentera det. Men verkligheten ser ju inte ut så. Jag tycker det är föräldrars skyldighet att förklara för sina barn vilka signaler man skickar ut med kläder och frisyrer osv. Och det är ju inte bara tonåringar som kollar in tonåringar, utan vuxna med. Så är det ju. Jag tycker det var klokt av läraren att säga något, kanske skulle han pratat med dig först.

Klart att läraren kan prata med dottern! Det tycker jag också. Det jag vänder mig emot är lärarens kommentar om att pojkarna i klassen inte kunde koncentrera sig p g a dotterns kläder! Som om ansvaret för grabbarnas beteende ligger hos henne!

• jag är den jag är
    Lilje skrev 2013-10-10 12:49:33 följande:
    Men saken är, tjejer i tonåren vill visa upp sig, om dom har bra självkänsla. Dom har massor av hormoner i kroppen dom med. Men av någon anledning får dom inte, för tonårspojkars hormoner är så oerhört mycket viktigare? Är det inte bättre om man istället lägger lite fokus där, för jag kan lova att en hormonell utagerande tonårspojke är bra mycket mer störande än en tjej som vågar visa lite hud.

Ja, det tycker jag också!
  • jag är den jag är
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:34:44 följande:
    Min poäng är att man KAN vara störande i klädseln. Du anser det säkert vara helt normalt att gå naken? En människokropp i naturligt tillstånd? Men inte skulle du släppa iväg dina barn nakna till skolan? Varför inte, om de vill? Och det är min poäng. Man kanske inte SKA låta barnet gå klätt precis som det vill. Det finns gränser och sociala koder.

Och det är klart att det finns sociala gränser och koder. Men menar du på allvar att jeans och linne ligger utanför den sociala koden!? 

Dessutom så anser jag fortfarande inte att ts dotter bär ansvaret för grabbarnas beteende i skolan. 

• jag är den jag är
    LadyTeague skrev 2013-10-10 13:14:00 följande:
    Jag tycker definitivt att en lärare ska få be en elev att ta på sig mer kläder om det är så att hon/han visar för mycket. Hade det varit en lika stor sak om en lärare ber en kille med häng att dra upp byxorna då det inte passar sig att visa röven/underkläderna? Får en lärare då inte säga till en flicka att dra upp linnet för att det inte passar sig att visa tuttar/bh i skolan?

Skolan är ju också till för att fostra lite inför vuxenlivet, och det är väl bara bra att eleverna får lära sig att alla kläder inte passar vid alla tillfällen. 

Som sagt: att läraren ber en elev att tänka på klädseln är i sig helt ok. Men det är inte ok att läraren i det här fallet la över ansvaret för grabbarnas dåliga koncentration på ts dotter!

För att ta din egen liknelse; Är det ok om en lärare ber en kille att dra upp byxorna för att det får tjejerna i klassen att inte koncentrera sig på skolarbetet? Nej, givetvis inte eftersom tjejernas beteende inte är killens ansvar! 
  • jag är den jag är
    Lilje skrev 2013-10-10 14:02:24 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är tänkt jag ska göra när jag har banken...men kan lugnt säga att jag klär mig likadan nästan oavsett vad jag ska göra. Enda skillnaden är nog att jag inte har på nätstrumpor på jobbet (för dom är ärligt rätt slampiga. :) använder dom dock mycket på fritiden) och att jag har lärt mig av andras fördomar att dölja tatueringarna på jobbintervju. Annars har jag ingen bli-tagen-seriöst-uniform, jag är mig själv. Och lär mina barn samma. Det har funkat rätt bra.

Samma här (förutom tatueringarna, för det har jag inga ). Jag har inte speciella kläder som jag tar på mig när jag ska till banken, eller när jag ska handla, eller går till tandläkaren. 

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder