Inlägg från: stockholmare |Visa alla inlägg
  • stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • stockholmare

Tack. Ja, jag kände ju att det inte var helt ok faktiskt. De har ju bättre saker att diskutera i lärarrummet än hennes kläder tycker jag. Skolan är väldigt blandad och jag är helt säker på att det inte finns några färdiga regler för kläder.

• stockholmare

Bängolle, sjukt barnsligt! Detta handlade om tighta kläder som framhäver kroppens figur, inte om blottade av könet.

• stockholmare

Hon klär sig i det hon trivs i och själv gillar. Är det fel för en ung tjej att gilla sin kropp och själv tycka att man är fin?Jag tycker själv att det är jättebra. Precis som de flesta andra gillar hon att bli uppmärksammad av det motsatta könet. Varför skulle någon tycka att hon var äcklig för att hon har linne och skinny jeans, och var finns en parallell med att visa sitt könsorgan? Jag hoppas innerligt att hon inte bryr sig om vad andra tycker utan fortsätter att klä sig som hon själv vill, men nu var frågan om detta var ok av skolan.

• stockholmare

Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.

• stockholmare

Hon har helt vanliga jeans från gina tricot och helt vanliga linnen för 50 kr på hm. Converse på fötterna. Munkjacka eller kofta ( inte knäppt ) över. Som sagt, inget konstigt men tight och det passade tydligen inte skolans policy när flickorna fått bröst.

• stockholmare
    rocknroll skrev 2013-10-09 14:35:21 följande:
    Har inte läst tråden så noga så jag svarar mer direkt på TS fråga: Jeans, linne, munkjacka är det vanligaste man kan ha på sig, tycker jag. Att det sitter tajt är inte relevant. Om lärarna har diskuterat detta och sen tar upp det med din dotter så har det gjort väldigt fel. Läraren borde ringt dig och fört en diskussion. Som någon skrev, det är inte din dotters ansvar att killarna inte kan koncentrera sig. Lärarna borde snarare fokusera på killarna, prata med dem. Kanske en hel lektion om tjejer, kroppar osv. DE behöver lära sig att inte behandla tjejer som objekt (om det nu är det de gör). Att de inte koncentrerar sig på lektionerna är lärarens ansvar att arbeta med. Ingen annans. 

• stockholmare

Tänk att vuxna människor ser småtjejer som slampor för att de klär sig i vardagskläder. Ska absolut ta upp detta med läraren för jag tycker att hon får gå med muskort kjol om hon så vill utan att lärarna ska bry sig. Hon blir kallad orre av tjejerna i skolan ( inte av klasskompisarna ) men hon inser själv att det handlar om avundsjuka och bryr sig inte. Men hur tänker ni vuxna som tycker att det är så bedrövligt att en tjej klär sig i linne? Varför är det olämpligt. Hjälp mig att förstå, för jag fattar allvarligt inte.

• stockholmare

Som jag skrev så ökar det killarnas intresse för henne för att de kanske tror att det finns en chans för dom att få ligga

• stockholmare

Hon har ingen pojkvän. Hon får väl frågan för att hon har haft sex med några på skolan och att det sedan snackas. Vad kan jag inte säga om henne? Vad sa jag ens?

• stockholmare

Hon kan säga nej, och gör det också om det är någon som hon själv inte är intresserad av. Tycker däremot att läraren skulle ringt hem istället för att diskutera med kollegorna.

• stockholmare

Jag känner inte att det andra är saker som jag kan göra något åt. Hon har sex och kommer inte att sluta med det för att någon annan tycker det. Vi tycker inte att hon ska anpassa sin klädsel för att vissa har fördomar. Hon är duktig i skolan och har bra betyg. Hon varken röker eller dricker, och så länge som det ser ut så ser jag inte säkert sex med jämnåriga på lika villkor som ett problem. Det som gör mig upprörd är just att lärarna tillsammans diskuterat hennes klädsel. En klädstil som hon haft sedan sjätte klass, men som nu inte längre är ok för att hon har utvecklats i kroppen.

• stockholmare

Tack för alla svar. Jag har nu pratat med läraren och sagt att saker som rör min dotter i fortsättningen ska diskuteras med mig och hennes pappa i första hand, samt att hon kommer att klä sig som hon vill tills skolan upprättar riktlinjer som gäller samtliga elever. Hon bad om ursäkt och erkände att hon hade bemött problemet på ett dåligt sätt. Jag kände mig väldigt säker på att jag faktiskt hade rätt, eftersom jag faktiskt fick en hel del medhåll i tråden. Till den som tyckte att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen vill jag säga - sök hjälp för du är fan sjuk i huvudet. Till er som trorbatt detta är en troll tråd vill jag bara upplysta om att det finns föräldrar som väljer att leva i sina tonåringars verklighet. Där man kan prata öppet om sex, droger mm lika självklart som man pratar om samhällskunskapsläxan. Stackars era döttrar när de råkar bli gravida vid 15 och inte vågar säga något eftersom mamma tycker att hon är en slampa om hon haft sex.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder