Inlägg från: Jan Banan01 |Visa alla inlägg
  • Jan Banan01

Läraren bad min dotter byta kläder

stockholmare skrev 2013-10-09 11:06:56 följande:
    Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?
    Det var kanske läraren som hade svårt med koncentrationen Skämt åsido. Detta är kanske lite radikalt, men varför inte införa uniformstvång i skolan? En av mina äldsta kusiner är sedan flera år gift med en japanska och och boende i trakten av Nagoya. Han har en pojke från ett tidigare förhållande hemma i Sverige. När pojkens mamma gick bort flyttade han till sin far och styvmor i Japan. Detta hände när pojken var tolv år. Det var dags för pojkens första dag i en helt vanlig japansk mellanstadieskolan. Där, precis som i de flesta japanska skolor, var uniform obligatoriskt. Pojkens entusiasm den morgonen var jämförbar med den man finner hos en person som ska föras till sin egen avrättning. Han var fullständigt övertygad om att han skulle bli utskrattad. Men när han kom till skolan märkte han att alla, pojkar som flickor, hade uniform. Han vande sig och nu gillar han sin uniform. Min kusin tycker att detta är strålande av följande skäl:
    1. Det blir inget tjafs på morgonen om vad ungen ska ha på sig. Uniform gäller. Punkt slut!
    2. Ungen lär sig från början att det ÄR fint att klä sig snyggt.
    3. Man slipper den ständiga modevisningen som pågår i de svenska skolorna, där grupptrycket gör att alla kommer i likadana kläder. Har man en avvikande klädsmak blir man mer eller mindre mobbad.
    Men nu var det inte det du frågade, TS. Mycket svår fråga. Nu vet jag inte hur vågad flickan var klädd. Har inte läst alla inlägg. Men det låter lite märkligt att läraren ansåg att pojkarna hade svårt att fokusera. Hade läraren däremot sagt att han/hon var orolig för att den unga flickan kunde råka illa ut p.g.a sin vågade klädsel hade jag nog ansett att läraren gjorde rätt. Självklart har flickan rätt att få klä sig som hon vill. Men man kan heller inte blunda för hur samhället ser ut idag och att flickans klädsel hade kunnat orsaka den unga damen en uppvaktning som hon definitivt kan klara sig utan. Som sagt. Otroligt svårt detta.
  • Jan Banan01
    stockholmare skrev 2013-10-10 14:46:11 följande:
    Tack för alla svar. Jag har nu pratat med läraren och sagt att saker som rör min dotter i fortsättningen ska diskuteras med mig och hennes pappa i första hand, samt att hon kommer att klä sig som hon vill tills skolan upprättar riktlinjer som gäller samtliga elever. Hon bad om ursäkt och erkände att hon hade bemött problemet på ett dåligt sätt. Jag kände mig väldigt säker på att jag faktiskt hade rätt, eftersom jag faktiskt fick en hel del medhåll i tråden. Till den som tyckte att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen vill jag säga - sök hjälp för du är fan sjuk i huvudet. Till er som trorbatt detta är en troll tråd vill jag bara upplysta om att det finns föräldrar som väljer att leva i sina tonåringars verklighet. Där man kan prata öppet om sex, droger mm lika självklart som man pratar om samhällskunskapsläxan. Stackars era döttrar när de råkar bli gravida vid 15 och inte vågar säga något eftersom mamma tycker att hon är en slampa om hon haft sex.
    Grattis, TS! Då är du väl nöjd nu. Läraren fick krypa till korset. Då kan du väl vara lite storsint mot dom som har en annan åsikt än du och din man. Oavsett vad man än tycker så har alla en sak gemensamt: Barnets väl och ve.
  • Jan Banan01

Man kan tycka och tänka i det oändliga vad som är passande klädsel för unga tjejer i olika sammanhang. Men man får heller inte blunda för hur verkligheten ser ut idag och risken för att unga tjejer i utmananande kläder ska råka illa ut är större eftersom de är sårbarare. Kvinnor från 18 år och uppåt har åtminstone möjligheter att försvara sig.  Fast TS tycker väl att jag också är sjuk i huvudet som resonerar så här. Hade jag haft en tonårsdotter hade jag varit väldigt orolig om hon inte hade varit försiktig med sin klädsel.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder