• Lilje

Läraren bad min dotter byta kläder

Efter lite debatt med tonårsdottern har vi nu samsat om hennes nya look.

• Lilje
    Enter Sandman skrev 2013-10-09 18:35:32 följande:

Exakt. 
    Läraren vill kanske motsarbeta sexism.
    i min dotters skola var såna kläder bannlysta hos flickorna, eftersom man inte tyckte att flickor är sexobjekt.
    Där hade ts dotter absolut fått gå hem och byta. Men man var också tydlig med att man hade en klädkod och det här var en del i den.
    Annat var att det inte var tillåtet med rasistiska eller sexistiska motiv eller uttryck vare sig i tal, handling eller klädval.     
    Hur var klädkoden för killarna?
  • Lilje
    Rushmore skrev 2013-10-09 18:51:20 följande:
    Jag tycker att kjolen visar lite väl mycket knä faktiskt. Kanske en hellång?
    Aja, du har så rätt. Får nog bli en burka ändå.
  • Lilje

Jag bryr mig egentligen inte om det här är en trolltråd eller inte, för det sim skrämmer mig är ju åsikter från dom som svarar på den...man blir ju mörkrädd. Tydligen tycker ni jag är en usel mamma också som låter min dotter klä sig som hon vill, istället för att dra på henne en sopsäck varje morgon så hon undviker mäns lustiga blick och kan bli älskat för insidan. För ingen kille klarar tydligen se annat än tuttar om man inte gömmer bort dom.

Vad för män har ni träffat egentligen? Och hur fan uppfostrar ni era söner?

• Lilje
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:31:43 följande:

Mm. Men du låter väl inte din dotter gå utanför dörren utan behå under den tajta toppen? Hur vet vi hur TS gör?

Hon sover inte ens utan bh, så det har jag inte behövd ta ställning till. Kan faktisk inte komma ihåg en enda tonårstjej jag sett utan bh, är nog inte så vanligt här? Eller inte så synligt som många tycks tro.
  • Lilje

Men saken är, tjejer i tonåren vill visa upp sig, om dom har bra självkänsla. Dom har massor av hormoner i kroppen dom med. Men av någon anledning får dom inte, för tonårspojkars hormoner är så oerhört mycket viktigare? Är det inte bättre om man istället lägger lite fokus där, för jag kan lova att en hormonell utagerande tonårspojke är bra mycket mer störande än en tjej som vågar visa lite hud.

• Lilje
    blubbblubb skrev 2013-10-10 13:11:02 följande:

Fast bägge sakerna kan väl vara rätt. Det är fel att skylla pojkarnas konsentrationsproblem på flickan, men det kan likväl vara olämplig klädsel. 

F.ö är min personliga erfarenhet av att personer som klär sig utmanande är väldigt väl medvetna om det och gör det för att väcka reaktioner i.e att de vill att pojkarna tittar och lärarna drar djupa suckar. Att ta ett snack med flickan för att höra att hon verkligen inser vad hon signalerar är väl en lämplig insats.  
    Vi har alla olika klläder för att signalera olika saker. Vi vill bli tagna seriöst, smälta in, tillhöra en grupp etc. En clown kommer i clownkläder för att det är ett enkelt sätt att signalera att du är där för att roa. Liksom en bankdirektör har kavaj. Clownen som ramlar och slår sig kommer tas på allvar, men först när den skriker tillräckligt högt eller ligger tillräckligt länge. På samma sätt tolkas en alltför lättklädd flicka i första hand som plugghäst. Jag tror det är naturligt att analysera en person utifrån klädsel och det lär ske av bägge könen. 

Bli mörkrädd du, men fundera först på varför du inte har yllekoftan på dig när du banken, eller sätter på dig finkläderna inför tandläkarbesöket.        

Jag vet inte riktigt vad det är tänkt jag ska göra när jag har banken...men kan lugnt säga att jag klär mig likadan nästan oavsett vad jag ska göra. Enda skillnaden är nog att jag inte har på nätstrumpor på jobbet (för dom är ärligt rätt slampiga. :) använder dom dock mycket på fritiden) och att jag har lärt mig av andras fördomar att dölja tatueringarna på jobbintervju. Annars har jag ingen bli-tagen-seriöst-uniform, jag är mig själv. Och lär mina barn samma. Det har funkat rätt bra.
  • Lilje
    enthymeme skrev 2013-10-10 14:15:43 följande:
    Jag hade flera lärare med stora tatueringar, piercingar, roliga hårfärger och hårdrockskläder under grundskolan och gymnasiet. På universitetet har jag haft föreläsare med dreads. Det har aldrig varit några problem med att ta dem på allvar. Jag och klass-/kurskompisar har lyssnat på vad de har att säga istället för att fokusera på hur de ser ut. 
    Jag har inga problem med dom på mitt nuvarande jobb heller, jag är bara lite aktsam för förstaintrycket när det känns viktigt. :) har jag väl kommit förbi just det stadiet åker kroppsmålningen fram, då är det annat än hur jag ser ut som räknas.

Men tydligen fungerar det inte så för alla, utan man blir dömd för sitt utseende i årotal av folk man känner och träffar varje dag? Jag får inte riktigt det att gå ihop.
  • Lilje
    nollo skrev 2013-10-10 15:15:05 följande:
    Det är väl om de INTE har bra självkänsla de känner ett behov av att visa upp sig. 
    Nej, inte nödvändigtvis. Dom som försöker gömma alla tecken på att dom har en kropp har oftast dom största problemen. Det kräver rätt mycket mod för att våga visa sin figur i den åldern.
  • Lilje
    MrsPenn skrev 2013-10-10 15:32:52 följande:
    Really now? I vilken parallell verklighet skedde det här?

Vi hade stickade kläder, mjuka kläder, plyschoveraller och sånt, när jag var riktigt riktigt liten. (sent 70tal) Sen på 80talet, när man var lite äldre, då kom det sollinnen och sånt man hade på sommaren, men oftast hade man ju en kofta över eller så.
    Vi hade inte kofta över sollinnen, och dom var bra mycket mindre än vad tjejer går i nu. Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.
  • Lilje
    Duckan skrev 2013-10-10 16:11:36 följande:

Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.

När i hela friden var detta modernt? Jag och mina tjejkompisar har då aldrig gått bh-lösa en dag efter att brösten börjat växa.

90-talet. Gärna blommiga, med riktigt vida jeans till. Vackert var det inte, men kommer inte ihåg någon som ropade hora efter oss då.
  • Lilje
    Deelicious skrev 2013-10-10 20:16:44 följande:
    Dom behöver inte vara osexiga men i skolan ska man ju ändå se någorlunda ordnad ut. Vanliga kläder räcker. Men att ha urringat och kort kort passar sig inte...
    För femtioelvte gången, om linne och jeans inte är vanliga kläder, vad är?
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder