Sjukskriva sig för skönhetsoperation?
Det som bedöms är din arbetsförmåga. En sjukdom eller ett sjukdomstillstånd är inte alltid lika med nedsatt arbetsförmåga. Det är liksom utgångspunkten.
Om en läkare anser att din arbetsförmåga är nedsatt så lär han ge dig ett intyg på det. Och egentligen behöver du inte lämna in sida ett till din arbetsgivare, det räcker med sida två som visar datumen, sjukskrivningens omfattning samt där läkarens underskrift finns med.
Sen är det kanske ofrånkomligt att man ser, när du är tillbaka, att du gjort en skönhetsoperation, men det är en helt annan fråga. Det kan också diskuteras om en skönhetsoperation och påföljande sjukskrivning ska finansieras av arbetsgivaren (som betalar 80% lön dag 2-14 dagar). Men det är också en annan fråga.
Jag gjorde en bröstförminskning för några år sedan.
Jag fick sjukskrivning på 100% i en vecka och därefter på 50% i ytterligare en vecka.
Min arbetsgivare visste om detta och hade inget emot sjukskrivningen i sig.
Däremot behövde jag inte vara borta så länge, jag op'ades på en onsdag tror jag och måndagen därpå var jag tillbaka. Första veckan jobbade jag 50%.
Så en sjukskrivning säger inte att du måste vara frånvarande i den omfattning som ges, utan att du har RÄTT att vara det. Även om du är sjukskriven heltid en vecka och deltid veckan därpå finns inget som säger att du inte kan vara på plats efter tre dagar om du mår bra.