• liina92

Sjukskriva sig för skönhetsoperation?

Kommande vår ska jag göra en bröstförstoring. Men jag är ganska osäker på hur jag ska göra med jobbet, ska man sjukskriva sig de 2 veckor man bör vara hemma för vila, eller skall jag ta det på semesterledighet? Jag gör den här operationen p.ga viktnedgång så operationen har ju med min psykiska hälsa att göra, delvis. Samtidigt så känns det lite "fel" att ta sjukledigt för en skönhetsoperation..Men jag känner också att det vore trist att ta ut "semester" för något där jag ändå kommer vara sängliggande.

Någon här som gjort en skönhetsoperation, och hur gjorde du då med arbetet? 
    Kom gärna med tips  

P.s inga påhopp om skönhetsoperationen i sig, tack. Min kropp, mitt beslut. Men kom hemskt gärna med synpunkter/egna tankar och erfarenheter kring dilemmat kring skönhetsop och jobb!

• Svar på tråden Sjukskriva sig för skönhetsoperation?
  • Mamori

Intressant fråga även om jag inte har något svar. Funderar också kring det eftersom jag gjort laserop på ögonen vilket räknades som en skönhetsop men vilket var nödvändigt för mitt dåvarande yrke eftersom jag annars skulle haft svårt att tex titta i mikroskåp.

• Gladskit

Det som bedöms är din arbetsförmåga. En sjukdom eller ett sjukdomstillstånd är inte alltid lika med nedsatt arbetsförmåga. Det är liksom utgångspunkten.

Om en läkare anser att din arbetsförmåga är nedsatt så lär han ge dig ett intyg på det. Och egentligen behöver du inte lämna in sida ett till din arbetsgivare, det räcker med sida två som visar datumen, sjukskrivningens omfattning samt där läkarens underskrift finns med.

Sen är det kanske ofrånkomligt att man ser, när du är tillbaka, att du gjort en skönhetsoperation, men det är en helt annan fråga. Det kan också diskuteras om en skönhetsoperation och påföljande sjukskrivning ska finansieras av arbetsgivaren (som betalar 80% lön dag 2-14 dagar). Men det är också en annan fråga.

Jag gjorde en bröstförminskning för några år sedan.
    Jag fick sjukskrivning på 100% i en vecka och därefter på 50% i ytterligare en vecka.
    Min arbetsgivare visste om detta och hade inget emot sjukskrivningen i sig.
    Däremot behövde jag inte vara borta så länge, jag op'ades på en onsdag tror jag och måndagen därpå var jag tillbaka. Första veckan jobbade jag 50%.

Så en sjukskrivning säger inte att du måste vara frånvarande i den omfattning som ges, utan att du har RÄTT att vara det. Även om du är sjukskriven heltid en vecka och deltid veckan därpå finns inget som säger att du inte kan vara på plats efter tre dagar om du mår bra.       

• Dina08

Jag tycker att det känns oetiskt att ta ut sjukpenning i mer än fem dagar för något självförvållat.

• Aileen Allannah
    Dina08 skrev 2013-10-10 21:53:17 följande:
    Jag tycker att det känns oetiskt att ta ut sjukpenning i mer än fem dagar för något självförvållat.
    Även benbrott vid skidåkning, bäckenfraktur vid ridning och så vidare?
  • Dominant
    Aileen Allannah skrev 2013-10-10 21:58:56 följande:
    Även benbrott vid skidåkning, bäckenfraktur vid ridning och så vidare?
    Det är skillnad på risktagande och medveten handling. Uppsåtet är ej likvärdigt.

• liina92

Jag tycker personligen att jag skulle helst vilja ta det på sjukskrivning, eftersom den här operationen är p.g.a något som gör att jag mår psykiskt dåligt, och det vill jag rätta till. Genom att rätta till det kommer jag bli en gladare människa. Och eftersom jag inte kommer kunna "ha semester" på den här semestertiden så känns sjukskrivning mer aktuellt. 

Fast samtidigt tycker jag det är skillnad på "skönhetsoperation" och "skönhetsoperation". Hade jag velat förstora brösten för jag endast tycker silikon är snyggt så tycker inte jag att jag borde ta sjukskrivning på det. Men den här operationen gör jag eftersom jag ofrivilligt gick ner nästan 9 kr i fjol och förlorade mycket i mina bröst, vilket inte kommer tillbaka. Efter mycket besök hos vårdcentralen och sjukhuset så har jag bestämt mig för en operation.  

Eller vad tror ni? Åh vad det här är svårt... 

• majlinsa

Vad har du för arbete?
    Jag var sjukskriven efter en op. 4 veckor och jag behövde det. Hade jag haft ett kontorsjobb så hade jag kunnat gå tillbaka tidigare.

Du betalar skatt och om dr tycker att en sjukskrivning behövs så ta det.

• lovely89

Beror ju på vad du har för jobb.. Har du ett stillasittande jobb kan du förmodligen komma tillbaka efter ett par dagar redan.. 

Jag blev sjukskriven 5 dagar så sammanlagt var jag borta 7 dagar från jobbet och de första 4 dagarna var hemska hemma, hade grymt ont.. Så en vecka minst bör du vara borta om du har ett lugnt jobb..  

• liina92

Jag jobbar i en butik! Och vi lyfter ganska mycket tungt ibland, tyvärr. Det verkar som att vissa av Er bara behövde vara hemma några få dagar, medan andra behövde vara hemma 2 veckor. Hur ska man veta innan hur många veckor man bör ta ledigt? Jag menar, det kan ju verkligen bero på från person till person! 

• Petrol
    liina92 skrev 2013-10-11 16:10:59 följande:
    Jag jobbar i en butik! Och vi lyfter ganska mycket tungt ibland, tyvärr. Det verkar som att vissa av Er bara behövde vara hemma några få dagar, medan andra behövde vara hemma 2 veckor. Hur ska man veta innan hur många veckor man bör ta ledigt? Jag menar, det kan ju verkligen bero på från person till person! 

Ska man vara lite krass så får man ju räkna in risken för komplikationer vid op, och om komplikationer tillkommer, ja då kan det ta tid, hur mycket tid som helst rent ut sagt.
  • majlinsa

Prata med läkaren, berätta vad du har för uppgifter så ger han sen sina rekommendationer. Jag fick inte lyfta på några veckor tex och bilkörning var inte heller nått att rekommendera. Man använder mer muskler än man tror när man ska växla

• Grande Rock

Tycker spontant att det är rent förkastligt att be arbetsgivaren betala sin bröstoperation.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • liina92

Hej, nu har jag läst på lite mer och tydligen kan inte en arbetsgivare neka en sjukskrivning, oavsett operation?

• Tjohalia
    liina92 skrev 2013-10-12 09:37:25 följande:
    Hej, nu har jag läst på lite mer och tydligen kan inte en arbetsgivare neka en sjukskrivning, oavsett operation?

Nej det kan dom inte. Det är ju mer en moralisk fråga. Men jag sitter i samma sits som dig, stor viktnedgång och ska göra en bukplastik nu på onsdag. Jag pratade med min arbetsgivare och hon tyckte det var självklart att jag skulle göra operationen. Jag skulle mer än gärna göra brösten med, men dom måste jag själv i så fall bekosta så det får vänta. Jag skulle nog inte ha några tveksamheter utan ta ut den sjukledighet jag har laglig rätt till. Men jag förstår att diskussionen kommer upp. Frågan är ju bara vart man ska dra gränsen? En arbetsgivare som tvingas betala två veckor för en bröstoperation eller en arbetsgivare som anställt en rökare, som i genomsnitt under sitt yrkesverksamma liv kommer ha betydligt sämre hälsa, mer sjukdagar, sämre kondition etc?? Två veckor hos en i övrigt frisk människa är inte mycket i jämförelse med vad en arbetsgivare faktiskt förlorar över tid på att ha en rökare anställd. Det är bara lite svårare att sätta fingret på.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • liina92

Precis, jag håller med dig där, Tjohalia! 
    Vad härligt att din arbetsgivare var så öppen med din operation, det glädjer mig!
    Nackdelen med bröstoperation är att folk hör endast "Silikon för större bröst". Jag är dessutom 21 år och jag vet vilka fördomar det finns. Men att jag gick ner mycket i vikt p.ga sjukdom förra året, och därför ska göra en bröstförstoring, det tror jag inte "relevant" när jag pratar med min arbetsgivare.
    Sen är typ alla jag jobbar med män, och jag är rädd att det blir svårare för en man att förstå varför en tjej gör en bröstförstoring, det blir kanske svårare för en man att sätta sig in i situationen?

I övrigt är jag ju trots allt 100% frisk och det borde kanske vara lite lättare då att få en 2-veckors sjukskrivning?

• Tjohalia
    liina92 skrev 2013-10-12 09:57:04 följande:
    Precis, jag håller med dig där, Tjohalia!  Vad härligt att din arbetsgivare var så öppen med din operation, det glädjer mig! Nackdelen med bröstoperation är att folk hör endast "Silikon för större bröst". Jag är dessutom 21 år och jag vet vilka fördomar det finns. Men att jag gick ner mycket i vikt p.ga sjukdom förra året, och därför ska göra en bröstförstoring, det tror jag inte "relevant" när jag pratar med min arbetsgivare. Sen är typ alla jag jobbar med män, och jag är rädd att det blir svårare för en man att förstå varför en tjej gör en bröstförstoring, det blir kanske svårare för en man att sätta sig in i situationen? I övrigt är jag ju trots allt 100% frisk och det borde kanske vara lite lättare då att få en 2-veckors sjukskrivning?  

Du behöver inte förklara dig så mycket för dom. Dom måste betala de första två veckorna, sen är det försäkringskassan som betalar resten. Egentligen behöver du inte ens berätta varför du är sjukskriven. Men nu vet jag ju inte hur mycket större dina bröst kommer bli, det kan ju vara rätt uppenbart och då är det nog lika bra att vara ärlig. Prata med chefen i god tid när du fått datum för op. Berätta att du pga viktnedgång bestämt dig för att göra det här eftersom det påverkat ditt psykiska mående så pass mycket. Mer än så behöver du väl inte säga? Börja inte förklara dig för mycket, efterfråga inte en massa åsikter eller tillåtelse. Men var ärlig. Det tror jag man kommer långt på. Du har ju rätt till det, men samtidigt behöver du ju inte ånga på så du gör dig osams med chefen, det kan ju vara väldigt onödigt.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Grande Rock
    Tjohalia skrev 2013-10-12 09:49:09 följande:

Nej det kan dom inte. Det är ju mer en moralisk fråga. Men jag sitter i samma sits som dig, stor viktnedgång och ska göra en bukplastik nu på onsdag. Jag pratade med min arbetsgivare och hon tyckte det var självklart att jag skulle göra operationen. Jag skulle mer än gärna göra brösten med, men dom måste jag själv i så fall bekosta så det får vänta. Jag skulle nog inte ha några tveksamheter utan ta ut den sjukledighet jag har laglig rätt till. Men jag förstår att diskussionen kommer upp. Frågan är ju bara vart man ska dra gränsen? En arbetsgivare som tvingas betala två veckor för en bröstoperation eller en arbetsgivare som anställt en rökare, som i genomsnitt under sitt yrkesverksamma liv kommer ha betydligt sämre hälsa, mer sjukdagar, sämre kondition etc?? Två veckor hos en i övrigt frisk människa är inte mycket i jämförelse med vad en arbetsgivare faktiskt förlorar över tid på att ha en rökare anställd. Det är bara lite svårare att sätta fingret på.

man anställer inga genomsnitt och kan därför inte uttala sig i de termerna.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att TS i samma andetag hävdar att operationen är för att styrka psykisk hälsa inte tycker att det värt tio semesterdagar att göra så, jag tycker motiveringen haltar. 

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • liina92

Som jag skrivit innan så har jag bett om råd då jag inte riktigt vet vad jag tycker, så det förvånar mig inte att mina åsikter kan göra att jag verkar osammanhängande. 

Jag tycker nog faktiskt INTE att detta bör gå på semesterdagar, då definitionen av semester är att vila upp sig från sitt arbete. I mitt fall påverkas jag negativt varje dag av min kropp efter min sjukdom, och jag ser detta som en investering i mig som person, och på så sätt även som en egen investering i att förbättra mig som anställd. Jag kommer vara gladare och ha en bättre självkänsla, det vet jag.  

Jag har bestämt mig för att utgå från att detta tas på sjukskrivning. Jag ska göra precis som du skrev "Tjohalia", jag ska förklara bakgrunden till min operation, men jag kommer inte förklara mig för mycket. Skall göra detta så "smärtfritt" som möjligt. Men jag tycker min chef förtjänar att få veta varför jag gör min operation, trots allt är detta en skönhetsoperation, oavsett anledning, och jag tror att om jag förklarar bakgrunden till varför jag gör den så ökar jag förtroende för mig hos min chef, och min chef får också känna sig engagerad.  Dessutom kommer denna operation vara så diskret som möjligt för mig, jag kommer inte göra brösten så stora att det syns direkt att det är silikon, jag kommer gå tillbaka till den storlek jag hade innan sjukdomen. Så om jag förklarar för chefen varför jag gör operationen, så förklaras det också varför det är viktigt för mig att detta hålls mellan oss.  

Svar på tråden Sjukskriva sig för skönhetsoperation?